Alternatieve behandelwijzen vs regulier


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Vroeger gooide ik overal Esha 2000 in, van waterkwaliteit wist ik nagenoeg niets.Dit is een breedspectrum antibioticum dat de weerstand uiteindelijk ondermijnt, en waarvoor vele bacterien uiteindelijk resistent zijn. Het is beter om de weerstand van je vissen te boosten met Voogle en Catappablad, en te zorgen voor een uitstekende filtering ( 2 x de hoeveelheid die je met andere vissen zou hebben in dezelfde bak) en minimaal 50% waterwissel om de paar dagen( ikzelf ververs 60% iedere 3 dagen en heb twee Fluval U4 binnenfilters, externe filter is effectiever).

Ook Exit heb ik hier nog in de kast staan, maar een zoutbad kan net zo effectief zijn tegen bepaalde eencelligen en parasieten.

Bactopur direct heb ik ook gebruikt, maar dit is niet altijd effectief, en bovendien tast het de planten aan.

Bij hele kostbare vissen wordt wel met medicijnen voor mensen gewerkt, maar dit is erg kostbaar, en helpt bij sommige bacteriele infecties niet.
 
Laatst bewerkt:
voorkom je met Voogle veel aandoeningen en is het toepasbaar voor elke vissensoort ? En wat als een vis wel problemen krijgt, is dan de werking van Exit of Bactopur nog hetzelfde of heeft dat meer of minder effect ?
 
Voogle is plantaardig, er zit onder meer Aloe vera en Astaxanthine in. Dit is vergelijkbaar met wanneer wij zelf voedingssupplementen nemen, dus preventief ter ondersteuning. En geschikt voor alle vissen.

De waterkwaliteit is en blijft echter cruciaal. Daarom vind ik een testkoffer met druppeltests een goede investering. Je kunt beter voorkomen dat er infecties ontstaan, en je vissen dagelijks checken.

Exit of bactopur staan los van natuurlijke preparaten, maar werken niet bij alle infecties, deels omdat sommige bacteriestammen resistent zijn geworden. Dino van de FGS is niet enthousiast over bactopur en ik heb ook niet echt gezien dat het werkte. Vond het zelf een redelijk agressief goedje. Als een infectie in de interne organen is binnengedrongen, is de vis meestal ten dode opgeschreven. Dino beval in dat geval (buikwaterzucht)een cacaobad aan (of albaguine, maar ik ben er nog niet achter wat voor medicijn dat is).

Propolis heeft een antibacteriele werking. De bijen maken en gebruiken dit zelf als bescherming tegen infecties. Je kunt een wond reinigen met waterstofperoxide en hem dan bedekken met wondpoeder, of wondbehandelmiddel op basis van propolis of propolistinctuur.

Als je echter een wond reinigt met betadine, kun je geen propolis gebruiken omdat dat dan niet meer werkt.
 
Toch wordt Bactopur nog vaak genoemd als een goed en effectief werkend middel.
 
Als we het over preventief hebben.

Ik gebruik 24/7 een uvc lamp. Hierdoor daald het kiemgetal van het water aanzienlijk.
Hierdoor heb ik sinds het gebruik geen ziektes meer gehad.

In een aquarium heb je altijd een veel hoger kiemgetal (brsmettingsgraad) dan in de natuur. Veel vis per liter.
Door uvc verlaag je dat.

En de bacterien die los in het water zitten, zijn meestal de slechte bacterien.
 
Toen ik op zoek was naar een binnenfilter kwam ik ook een Aquael filter met UVC- licht tegen.
 

Terug
Bovenaan