Wat is er nieuw

Alternatieven voor siamensis?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jsiegmund
  • Startdatum Startdatum
J

jsiegmund

Guest
Ik ben aan het zoeken naar nieuwe algeneters. Ik heb op het moment 4 l-nummers rondzwemmen maar die worden toch wat groter dan ik had gedacht. Dat past niet helemaal bij de rest van mijn bestand (24x raspbora heteromorpha en 5x corydoras sterbai), dus wil ik ze vervangen.

Ik kwam uit bij de siamensis wat een mooi visje is, maar die worden ook tot 14 cm lang. Ik zoek een kleiner blijvend visje wat ongeveer hetzelfde oogt. Er staan vooral punt en draadalgen op het menu in mijn bak, aangevuld met tabletjes. Veel verstopplek is er niet, dus niet te schuw. Een klein schooltje (4-8 stuks) zou ik het leukst vinden.

Maar nu dus de vraag: zijn er visjes die hiervoor geschikt zouden zijn?

Otocinclusssoorten worden 4-5 cm groot en eten alleen algen van de soort die je beschrijft. alhoewel draadalg niet zo goed gaat. Alleen heb je hier idd een school van nodig om resultaten te zien.

Koop er zeker 15 of zo, er zullen er in je bak zeker 3-5 doodgaan, zonder aanwijsbare oorzaak en de overblijvende worden 4-7 jaar oud. Waarom weet ik niet maar zo gaat dat met Oto's.
Dat is tenminste mijn ervaring van de laatste 30 jaar.

Nog een erg leuk kleiner blijvende soort die pas vrij nieuw op de markt is, is de Rufa flavatra, een heel mooie vis die ook veel algen eet, maar ook wel ander voer lust. Die wordt ook 5-8 cm en is op volwassen leeftijd erg mooi gekleurd.

Greetzz Bigsmoke

Die had ik inderdaad gevonden (otocinclus). Enige nadeel is dat je inderdaad overal leest dat er zoveel dood gaan, dat vind ik voor de visjes weer zo wat. Voor ieder visje dat je in de winkel koopt schijnen er al 2 - 3 het loodje gelegd te hebben.

Die Rufa flavatra ga ik eens opzoeken, nog nooit van gehoord. Hoe doen jullie dat trouwens? Zoeken totdat je ze ergens gevonden hebt, of kun je bij de LFS ook bestellingen doen van bepaalde soorten?

L144 of Ancistrus cf Cirrhosus ? Die passen prima in een 240 liter tank.

De L-nummers gaan 'm niet worden, vind de Otocinclus soorten een stuk leuker, of iets soortgelijks. Rufa flavatra opgezocht maar dat is 'm toch niet denk ik. Toch bedankt voor de tips 🙂

Kun je aangeven waarom je de Rufa's niks vindt?

Het is Garra flavrata. Garra rufa is een andere soort.

Die garra flavrata wordt ook tot 10cm lang, dus heel veel schiet ik wat dat betreft niet op. Ik zou liever een wat subtieler visje hebben zoals die Otocinclus wel zijn.

Dank je voor je info!

Greetzz BigSmoke

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan