Aluin


edbzulte

New member
Lid geworden
15 maart 2023
Berichten
0
Leeftijd
72
Hoi iedereen,
Ik ben hier nieuw op dit forum en heb een dringend vraagje.
Ik start eerstdaags mijn nieuw aquarium op en krijg daarvoor ook over een aantal dagen mijn nieuwe plantjes geleverd.
Nu zou ik geen slakkenplaag in mijn aquarium willen welke eventueel meekomen met de geleverde plantjes.
Nu lees ik her en der dat een badje van een halfuurtje in een oplossing van water/aluin de oplossing zou zijn.
Ik vind echter tal van verschillende hoeveelheden aluin/liter water die men zou moeten gebruiken.

De één zegt drie soeplepels per liter water, de ander één soeplepel per 4 liter water en nog een ander één koffielepel per liter ;
en de "beste" vind ik 'een beetje aluin in het water'.... hoeveel aluin in hoeveel water.... dat mag je kiezen zeker :rolleyes:?

Iemand die me de juiste dosis kan geven ? Ik zou de planten wel maar een halfuurtje of zo in de oplossing willen leggen, omdat ik denk dat dagen/weken weinig goed zal doen aan de planten.

Ben benieuwd naar de reacties.
 
Geen idee. Je kan denk ik beter na het indraaien en wat Helena slakken in doen:) die houden de boel wel in toom.
 
Overigens krijg je niet zomaar een slakkenplaag als je niet méér voert dan je vissen snel op kunnen. En als je dat wel doet en je slakken hebben dus voedsel om zich voort te planten, is het beter dat het omgezet wordt in slakken dan in vies water....Maar dat is mijn persoonlijke mening, ieder zijn eigen feestje.
 
Wij gebruiken 1 volle theelepel aluin, goed opgelost in water, per 4 liter water. Nogmaals, zorgen dat het goed is opgelost.

Wij doen een klein filtertje/pompje in het water om het in beweging te houden.

We houden de planten 3 volle dagen in deze oplossing. Het enige dat deze behandeling niet overleefde (verschillende keren) was hoornblad.

Bij ons heeft dit altijd goed gewerkt om slakken en eitjes (en wormachtige beestjes) onschadelijk te maken.
 
Wij gebruiken 1 volle theelepel aluin, goed opgelost in water, per 4 liter water. Nogmaals, zorgen dat het goed is opgelost.

Wij doen een klein filtertje/pompje in het water om het in beweging te houden.

We houden de planten 3 volle dagen in deze oplossing. Het enige dat deze behandeling niet overleefde (verschillende keren) was hoornblad.

Bij ons heeft dit altijd goed gewerkt om slakken en eitjes (en wormachtige beestjes) onschadelijk te maken.
Heel erg bedankt voor de info. Nu weet ik tenminste hoeveel aluin per hoeveel water (y)
 
Overigens krijg je niet zomaar een slakkenplaag als je niet méér voert dan je vissen snel op kunnen. En als je dat wel doet en je slakken hebben dus voedsel om zich voort te planten, is het beter dat het omgezet wordt in slakken dan in vies water....Maar dat is mijn persoonlijke mening, ieder zijn eigen feestje.
Het gaat om slakken die meekomen met de geleverde planten, BIJ HET OPSTARTEN van een aquarium, dus voor er vissen in gedaan worden.
 
Geen idee. Je kan denk ik beter na het indraaien en wat Helena slakken in doen:) die houden de boel wel in toom.
Die Helenaslakken ga ik er sowieso in doen na het indraaien, maar ik wil alvast geen plaag TIJDENS het indraaien ;).
 
Heel erg bedankt voor de info. Nu weet ik tenminste hoeveel aluin per hoeveel water (y)

Hier is het youtube filmpje waar ik het vandaan heb. Misschien vind je het interessant.



Wij hebben overigens slakken (rode posthoorn) in ons aquarium omdat ze bijzonder nuttig zijn in een aquarium, alleen bepalen wij graag zelf welk soort slakken we hebben. Vandaar standaard de behandeling hier.
 
Die Helenaslakken ga ik er sowieso in doen na het indraaien, maar ik wil alvast geen plaag TIJDENS het indraaien ;).
Helena s eten rond de 1 slakje per dag dus met een echte slakkenplaag zullen die weinig zoden aan de dijk zetten denk ik.
 
Die Helenaslakken ga ik er sowieso in doen na het indraaien, maar ik wil alvast geen plaag TIJDENS het indraaien ;).
Een plaag tijdens het indraaien zou knap zijn aangezien ze weinig tot geen voeding krijgen tijdens het indraaien. Maar als je zeker wilt zijn dat je geen slakken hebt, gelijk de slak er uit halen als je er 1 ziet en de planten goed controleren van te voren dan kan het zonder aluin ook wel goed gaan. Om een plaag te krijgen moet je het echt maanden uit de hand laten lopen. Voorkomen is beter dan genezen natuurlijk. Je kan er wel eens 1missen maar aluin geeft natuurlijk ook geen 100% garantie. Ik zou er niet té druk om maken! Met zorgvuldigheid is niets mis natuurlijk 😄
 
Een plaag tijdens het indraaien zou knap zijn aangezien ze weinig tot geen voeding krijgen tijdens het indraaien. Maar als je zeker wilt zijn dat je geen slakken hebt, gelijk de slak er uit halen als je er 1 ziet en de planten goed controleren van te voren dan kan het zonder aluin ook wel goed gaan. Om een plaag te krijgen moet je het echt maanden uit de hand laten lopen. Voorkomen is beter dan genezen natuurlijk. Je kan er wel eens 1missen maar aluin geeft natuurlijk ook geen 100% garantie. Ik zou er niet té druk om maken! Met zorgvuldigheid is niets mis natuurlijk 😄

Een aquarium dat met planten wordt ingedraaid heeft vaak behoorlijk wat voedsel voor slakken, vooral wanneer men indraait met planten die nog moeten overschakelen van groeien boven water naar groeien onder water.

In het begin zal je doorgaans weinig slakken zien omdat het meestal vooral eitjes zijn op de planten. Slakken op zich zijn in het begin vaak weinig aanwezig.
 

Terug
Bovenaan