Wat is er nieuw

(alweer) een nieuwe starter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishlion
  • Startdatum Startdatum
F

Fishlion

Guest
Hallo allen. Nieuw op dit forum en om maar gelijk met deur in huis te vallen...

Ik ben een starter (afgezien van het feit dat ik in het bezit ben van een sluierstaart) en wil iets groter gaan.
Ik denk aan een aquarium van 60 to max 80 cm en het moet een gezelschapsaquarium gaan worden. Ik wil wel graag een flink aantal planten. Over de vissen heb ik nog niet echt nagedacht en ik denk aan een filterzandbodem of toch beter grind (Volgens mij wil ik geen voedingsbodem???)Ik lees tenminste dat veel mensen dit overbodig vinden

Nu de eerste stap is het zoeken naar een geschikte bak.
Nu ben ik vanmiddag eens langs een speciaalzaak gelopen en daar vertelde mij een verkoper dat het sowieso verstandig is om naar een bak te kijken met LED verlichting. Nu is daar ook weer een onderscheid in (diverse kleuren of alleen wit licht)

Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer zo duidelijk dus ik vraag jullie deskundigheid welke bak te kiezen:

ik heb in ieder geval de volgende vragen:
1.Is het verstandig om een (oudere) TL bak te nemen en deze te voorzien van LED.

2. Zo nee, welk aquarium kunnen jullie mij dan aanraden?
Aquatlantis: Advance LED 60+, Elegance expert 80, Fusion 80 (wel mooi maar duur)Ciano: Emotions pro 80.

Elk ander idee is uiteraard welkom.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen, en mochten jullie aanvullende info van mij willen dan lees ik dat graag....

Alvast bedankt.

Welkom op het AF. Ik gebruik boven alle bakken de gewone buizen en ik heb dan ook de 80cm Ferplast Dubai staan en de 1 meter uitvoering.
In dit merk passen ook de goedkope maar goede Philips buizen namelijk.

Hoi fishlion

Welkom , lees dat je starter bent zou eerst eens beginnen met een 2e hands 80 cm. Hoeft niet veel te kosten . Begin gewoon met TL verlichting en kijk hoe het gaat. Ik heb zelf een filterzand bodem en ben er zeer tevreden over. Vergeet ook niet dat je ook nog een filter, planten en natuurlijk vissen moet aanschaffen. Marktplaats is je vriend .
Led zijn meningen over verdeeld en is zeker geen must. Ikgebruik nog gewoon T8.

Veel plezier en succes 🙂

Mvg
Kees

Hallo,

Ik heb een Aquatlantis Style LED 80 gezien en dit vind ik wel een mooie maat, echter ik vraag me af weet iemand of je de filterbehuizing ook aan de zijkant kan bevestigen. Ik zie overal op foto's dat deze aan de achterkant opgehangen is.
Ik wil er nl ook een achterwand in, en dit wordt anders een beetje lastig vrees ik.

Als alternatief heb ik een Juwel Rio 125 op het oog (wordt redelijk goedkoop aangeboden op MP) dus financieel een stuk aantrekkelijker dan de eerstgenoemde.

En verder ben ik op zoek naar een meubel.
Echter deze mag niet hoger zijn dan ca. 40/50cm.(max 100 cm incl. bak) dus de gekende aquariameubels worden het niet.
Het aquarium komt nl tegen een tussenmuurtje te staan en anders wordt hij te hoog en steekt er boven uit, en dat is geen gezicht (Zeker aan de achterkant niet)

bedankt alvast voor de reacties.

Licht moet je zelf weten. Led gaat zeker de toekomst worden. Het kan soms gedimd worden en gaat erg lang mee.
Maar er is niet mis met TL verlichting. (je hebt T5 en T8 verlichting., T5 is nieuwer).

Aquarium kopen. Inderdaad is marktplaats je vriend. Ik heb laatst een Rio 300 gekocht+meubel met filter en nog heel veel meer spullen voor een prikkie. Maar dat is ook jouw keuze wat je wil gaan doen.

Bodem. Ik heb zelf filterzand met daarin kleibollen/ voedingsbollen.
Om je zomaar een idee te geven, deze heb ik een keer gekocht: http://www.aquaplantsonline.nl/plantenv ... lbemesting
Voordeel hiervan is dat het erg lang mee gaat. Het geeft geen troep. Iets wat een voedingsbodem niet doet, maar wel troep geeft.

Als je ooit corydorassen wil (die zwemmen met hun buik over de bodem), dan raad ik je filterzand aan. Als je geen bodemvissen wil, kan je evt. ook grind nemen. Zand heeft mijn persoonlijke voorkeur, omdat je nooit weet wat de toekomst brengen moge.
(Tip: Ga naar de Wildkamp, �7,- voor 25kg zak).

En planten. De ene plant neem voeding aan met de wortels, de ander via de bladeren. Planten kan je ook zoveel me doen als je wilt. Co2 installatie's etc. etc.. Maar hier weet ik niet zoveel van. De meeste planten zullen wel gewoon gaan groeien in je bak hoor!

Geniet er in ieder geval van 🙂.

Bedankt voor de tips zover.
Even een vraagje vwb het filterzand: moet dat nog gereinigd worden en welke korrelgrootte is aan te raden?
Ik zie dat er drie verschillende zijn.

Zand vooraf goed uitspoelen , ik heb de middelste korrelgrootte 0.7-1.25 mmg dacht ik.

893611tempest1967_0_85_aquariu.jpg

mvg
Kees

Fishlion zei:
Ik ben een starter (afgezien van het feit dat ik in het bezit ben van een sluierstaart) en wil iets groter gaan.
Ik denk aan een aquarium van 60 to max 80 cm en het moet een

Welkom,
Je bent in bezit van een sluierstaart en wil groter gaan naar 60 of 80 cm, in wat voor bakje zit de sluierstaart dan nu?

Fishlion zei:
Bedankt voor de tips zover.
Even een vraagje vwb het filterzand: moet dat nog gereinigd worden en welke korrelgrootte is aan te raden?
Ik zie dat er drie verschillende zijn.

Midden is volgens mij prima.

Een Juwel Rio is sowieso een hele populaire bak. Ik zou als starter niet te veel waarde eisen aan led verlichting. Ik heb zelf t5.

Ik ben een paar jaar geleden begonnen met een 60cm bak. Al snel liep ik tegen problemen op qua vissenbestand. Nu wilde ik dit jaar een 80cm bak aanschaffen, maar ben toch voor een meter gegaan. Kijk naar de ruimte die je voor het aquarium heb. Zorg ervoor dat je geen spijt krijgt van je aankoop. En dan later denkt, had ik maar een groter maatje gekocht.

Kijk anders even naar de vissen die je zou willen aanschaffen, zoek deze op en kijk wat voor ruimte ze nodig hebben.

Succes met je zoektocht.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan