Amano/Japonica garnaal (Caridina multidentata) vervellen?


L

lekkie0104

Guest
Hallo allemaal,

Sinds afgelopen woensdag heb ik twee stuks Amano garnalen gehaald (er komen er meer bij, was niet meer op voorraad) Na het overzetten zijn ze vrolijk gaan zwemmen en de dicht beplante bak verkennen. De dag erna heb ik uren zitten turen, maar ze waren nergens meer te vinden. Na drie dagen zie ik nog steeds geen garnaal door de bak heen gaan...
Vandaag na het verversen van mijn aquarium ben ik een "lijkje" tegen gekomen. Het is doorzichtig met de voelsprieten en pootjes er aan. Is dit een dode Amano garnaal of toch de oude pantser? Moet ik meer geduld hebben?

Informatie over de 100 liter bak
Vissenbestand:
-+/- 20 Hyphessobrycon amandae
- 3 (overgebleven) Celestichthys erythromicron (scholen samen met de H. amandae's)
- 2 (overgebleven) Otocinclus macrospilus
- 3 (overgebleven) Corydoras trilineatus
- 1 vrouwtje Apistogramma cacatuoides 'double red'
- 2(?) Caridina multidentata (komen meer bij)

Plantenbestand:
- Cryptocoryne soorten
- restjes javamos (dit spul overleeft alles)
- Heteranthera zosterifolia
- Nomaphila siamensis (corymbosa)
- Rotala rotundifolia
- Staurogyne repens
- Alternanthera reineckii 'rosanervig'
- Bucephalandra 'Wavy Green' (pas gekocht, kan het hier aan liggen i.v.m. eventuele bestrijdingsmiddelen?)

Waterwaarden (druppel test en CO2 checker):
pH: 7.0
KH: 6.0
GH: 6
NO2: 0 mg/l
NO3: 20 mg/l
PO4: niet hoger dan 2.0 mg/l
CO2: circa 20 mg/l

Alvast bedankt! :)
 
Niet de beste foto;
nlRE0LJO8JsA37BiKcxG6ZraSWimTmhd.jpeg


Klinkt als een vervelling. Was t ook slap?
Ja, heel zacht.

Ik vind het alleen vreemd dat ik beide garnalen niet zie na 3 dagen...
 
Inderdaad niet heel duidelijk maar ik gok op een vervelling. Het zijn meesters in het verstoppen hoor.
Misschien moet je je bestand ook eens tegen het licht houden;)
 
Met garnalen kun je planten altijd beter eerst voorweken in een emmer.
De Bucephalandra 'Wavy Green' was goed gespoeld met kraanwater en even geweekt, zo behandel ik al mijn nieuwe planten. Maar ik zal de volgende keer aan denken :)

Ik vermoed niet dat ze zijn opgegeten. Qua grootte zijn de garnalen te groot voor mijn vissen, zelfs voor de A. cacatuoides vrouwtje.
 
Als ze net zijn verveld, zijn ze zacht. Dan pakken ze die echt wel.
 
En ik weet niet hoe het met de japonica's zit maar de vuurtjes en CR's kunnen tellen volgens mij: als je er een paar hebt zie je ze niet of nauwelijks, heb je er meer dan tien dan zijn ze ineens helemaal geen verstoppertje meer aan het spelen.
 
Tja, of ze kunnen tellen weet ik niet maar ik zal het mijn garnalen straks eens voor je vragen:D:D
 
Vandaag tijdens het voeren zag ik een van de twee Amano garnalen weer. Waarschijnlijk heeft hij/zij een tijdje verstopt na het vervellen, nu de andere nog is vinden...:D
 
Ja hoor, net voor het koken heb de ze allebei gespot. Samen algen aan het plukken. De tweede is overigens ook gaan vervellen :)
 
Enkele maanden geleden heb ik ongeveer (ik weet niet meer precies ) 4 amano garnalen gekocht. Heb ze in de bak gedaan en nooit meer gezien,
dus paar weken later er wat bij gekocht ( 3 of 4 stuks).
Ik dacht ook, nu zal ik weleens een garnaal zien. Mooi niet dus.
Zie ik enkele weken geleden ineens 7 garnalen lopen. Ze zijn er dus wel maar ze komen niet zo vaak te voorschijn.
Sindsdien zie ik ze wel vaker, ze zijn gewoon goed in het verstoppen. En ze zijn niet zo opvallend gekleurd waardoor ze slecht zijn te zien.
 

Terug
Bovenaan