amazone kikkerbeet groeit niet en wordt bruiner, gaat dood.


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
254
Leeftijd
39
We hebben sinds een week of 3 amazone kikkerbeet, en toen we ze net hadden groeien ze, maakten ze lange wortels, maar langzamerhand vertraagde de groei en nu groeien ze helemaal niet meer, en worden de blaadjes geleidelijk aan bruiner, en de blaadjes krullen wat.
Als het zo doorgaat is het over een paar week allemaal dood.
we hebben een juwel primo 70 aqwuarium. Kan het zijn dat de 8watt lamp die hier in zit niet voldoende is voor de kikkerbeet?
Of heeft deze plant heel veel co2 nodig en heeft deze een co2 systeem nodig?
Of zal het iets anders zijn waardoor ze dood gaan?
Of zou de dikke kaamlaag een oorzaak kunnen zijn? Deze komt ongeveer 4- 8 uur na weghalen terug, dus ik heb hiervoor net een surface skimmer besteld.
 
CO2 zal het niet zijn, die haalt deze drijver uit de lucht. Kaamlaag die over het blad gaat liggen kan een probleem zijns ik kamp hier momenteel zelf mee. Plaats eens een foto als je wil? Ik ben wel Beni hoe het eruit ziet.
 
Amazone kikkerbeet is een nitraatvreter, mogelijk hadden ze in het begin genoeg en is je nitraat inmiddels uitgeput.
 
Mijn nitraten zijn wel omlaag gegaan vorige maand van 7 a 10 mg/l naar 5ng/l, ik zal ze weer eens testen.
Als ze nu 0 zijn hoe kan ik dit het beste verhogen?

Ik gebruik v30 voeding van dennerle, maar geen s7, en 2 scheutjes per 2 weken,
ik vraag me af, kan ik misschien beter anders doseren, bijv 1 schheutje per week, of 2 scheutjes per week, of andere voeding gebruiken of ook de s7 ?

Ik doe nu elke week 20% water change. ik heb ook 20% elke 2 weken geprobeerd maar het water begon dan te stinken, dus teruggegaan naar 1 x per week.
eens per 2 weken zuig ik de stukjes af waar op de bodem poepjes en prut samenkomen (ik had gehoopt dat dat de kaamlaag zou tegengaan, maar het maakt niks uit merk ik.) en eens per 3 weken wuif ik het grofste prut van de filter sponsjes in bak oud aquarium water. (ook dit schijnt niet uit te maken)
Daarmee gaan natuurlijk ook een hoop voedingsstoffen verloren.

Ik heb geen flauw idee of ik nou teveel voeding geef of te weinig, en of het nou handig is om wat poepjes te laten of ze juist zoveel mogelijk weg te halen.
in de colombo test die ik heb zit geen test voor sporen metalen.
Ik las ergens dat genoeg licht en ondervoeding tijger strepen geeft, maar ik weet nou niet zeker of dit op die tijgerstrepen lijkt of niet, het is een beetje een mix geloof ik, en ik zie zelfs dode baby blaadjes en er zijn al wat plantjes echt gesmolten en gezonken.
 

Bijlagen

  • 20220925_103524.jpg
    20220925_103524.jpg
    214.4 KB · Weergaven: 80
  • 20220925_103534.jpg
    20220925_103534.jpg
    148.7 KB · Weergaven: 77
  • 20220925_103539.jpg
    20220925_103539.jpg
    155.2 KB · Weergaven: 81
Een dichte kap? Dat geeft vaak condensdruppels waar ze niet goed tegen kunnen. Iets dergelijks ook bij gespetter van een spraybar
 
Even hardop meedenken
Amazone kikkerbeet is een nitraatvreter, mogelijk hadden ze in het begin genoeg en is je nitraat inmiddels uitgeput.
Zoals ik eerder al schreef vind ik Limnobium een goede indicatorplant. Deze zal heel snel mekkeren als het nitraat niet meer aanwezig is door het aanmaken van heel lichtgroene tot witgroenige nieuwe bladeren. Op de foto die TS postte leek me de kleur van het blad ok.

Ook andere tekorten zal hij door de snelle groei eerder laten zien. Wat dan weer past bij het slecht worden van de oudere bladeren, ik heb geen idee.


Een dichte kap? Dat geeft vaak condensdruppels waar ze niet goed tegen kunnen. Iets dergelijks ook bij gespetter van een spraybar
Ik heb in dezelfde bak Limnobium gehad waarvan ik wekelijks een lading uit moest scheppen. En nu doet hij het heel slecht. Behalve de eerste week meer dan genoeg nitraat. Ook Salvinia natans ging als de brandweer. Beide met dichte kap met condens.
 
Even hardop meedenken

Zoals ik eerder al schreef vind ik Limnobium een goede indicatorplant. Deze zal heel snel mekkeren als het nitraat niet meer aanwezig is door het aanmaken van heel lichtgroene tot witgroenige nieuwe bladeren. Op de foto die TS postte leek me de kleur van het blad ok.

Ook andere tekorten zal hij door de snelle groei eerder laten zien. Wat dan weer past bij het slecht worden van de oudere bladeren, ik heb geen idee.



Ik heb in dezelfde bak Limnobium gehad waarvan ik wekelijks een lading uit moest scheppen. En nu doet hij het heel slecht. Behalve de eerste week meer dan genoeg nitraat. Ook Salvinia natans ging als de brandweer. Beide met dichte kap met condens.
Lekker goedkope indicator wel :)
Interessant, hoe zijn de nitraten in die bak voorheen en nu ?

Ik heb idd een dichte kap. wellicht is een soort an omheining aan de bovenkant mogelijk een optie? zodat de danios niet de bak uit springen sochtends :p
 
Ik heb het in de nano waar ik niks toevoeg en met osmose ververs en het groeit als kool en daar zal de no3 erg laag zijn verwacht ik. Zitten alleen wat garnalen in en ik voer om de dag.
 
Heb je al eens geprobeerd de wortels te knippen, dat heb ik ook gedaan, en hier groeit het heel goed in mijn Nano.
 

Ik heb het in de nano waar ik niks toevoeg en met osmose ververs en het groeit als kool en daar zal de no3 erg laag zijn verwacht ik. Zitten alleen wat garnalen in en ik voer om de dag.
Limnobium laevigatum is net als alle drijfplanten voeding nodig en haalt dit uit het water. CO2 echter wordt door drijfplanten uit de bovenlaag, de lucht dus eigenlijk gehaald. Door het niet extra voeden kan het zijn dat je een ander idee hebt, bijvoorbeeld dat drijfplanten zonder voeding zou kunnen. Maar in je water zit door aanwezigheid van dieren, voeding voor hun en diverse andere oorzaken altijd wel iets voeding voor je drijfplanten. Maar het is zeker merkbaar wanneer je het bemesting aanbod optimaal maakt en duidelijk zichtbaar bij de desbetreffende planten.
 
Kikkerbeet heeft naast nitraat natuurlijk ook nog andere voedingsstoffen nodig, bijvoorbeeld Fosfaat.
Wat ik op de foto zie, zijn plantjes die echt wel een gebrek aan voeding hebben.
Ik heb 2 bakken, in de juwel groeien ze de bak uit, en daar is mijn fosfaat hoger, in de 2m -waar geen fosfaat in zit/ zat, maar ook geen nitraat- zien ze er ongeveer net zo uit als jouw plantjes. Sinds ik beide bakken Makro oplossing geef (gemaakt uit poeders, bevat NO3 en PO4) doen ook de plantjes in de 2m het een stuk beter.
Met druppeltesten kun je No3 en PO4 meten, en bijgeven met plantenvoeding die die stoffen specifiek bevat. Veel plantenvoeding bevat alleen sporenelementen, en dan worden je planten verondersteld hun voeding uit de vissenpoep te halen. Dat is niet altijd genoeg.
 
kan het zijn dat je een ander idee hebt, bijvoorbeeld dat drijfplanten zonder voeding zou kunnen.
Nou die gedachte heb ik niet Ben en ik denk dat ze toch de voedingsstoffen kunnen halen uit de voeding die ik de garnalen geef. Om de 2-3 weken moet ik er flink wat uithalen namelijk.
Dus ja dat zal net voldoende voor ze zijn neem ik dan aan.
 
Kikkerbeet heeft naast nitraat natuurlijk ook nog andere voedingsstoffen nodig, bijvoorbeeld Fosfaat.
Wat ik op de foto zie, zijn plantjes die echt wel een gebrek aan voeding hebben.
Ik heb 2 bakken, in de juwel groeien ze de bak uit, en daar is mijn fosfaat hoger, in de 2m -waar geen fosfaat in zit/ zat, maar ook geen nitraat- zien ze er ongeveer net zo uit als jouw plantjes. Sinds ik beide bakken Makro oplossing geef (gemaakt uit poeders, bevat NO3 en PO4) doen ook de plantjes in de 2m het een stuk beter.
Met druppeltesten kun je No3 en PO4 meten, en bijgeven met plantenvoeding die die stoffen specifiek bevat. Veel plantenvoeding bevat alleen sporenelementen, en dan worden je planten verondersteld hun voeding uit de vissenpoep te halen. Dat is niet altijd genoeg.
Dag Lysia zou je wat duidelijker wil zijn in welke planten voeding je gebruikt?
Alvast bedankt.
 
Veel planten hebben relaties met bacterien of/en algen. Nu in het geval van drijfplanten is dit vaak een hele belangrijke relatie sinds ze geen wortels in de grond hebben en de bacterien nodig hebben om nutrienten te leveren. Azolla is een voorbeeld wat ik in het lab heb bestudeerd. Ik vermoed dat je drijfplant een relatie heeft met een bacterie of alg. Mogelijk zijn de bacterien dood gegaan door een plotselinge switch naar het nieuwe aquarium. Of kunnen ze niet overleven in jouw waardes. Hierdoor krijgt de plant te weinig voedingsstoffen en sterf ie.
 
Ik ken het fenomeen symbiose wel uit zeewater maar of dat in zoet ook belangrijk is dat is nieuw voor me.
 
Ik gebruik de poeders van aquariumbemesting.nl, die je dan dus zelf tot stockoplossing maakt. (KNO3, KH2PO4, K2SO4)
En daarnaast een sporenelementen- bron.
Ik zit op de overschakeling van een 'gewone' plantenvoeding (dus alleen sporenelementen) naar de meer uitgebreide vorm van voeding toedienen.
 
Veel planten hebben relaties met bacterien of/en algen. Nu in het geval van drijfplanten is dit vaak een hele belangrijke relatie sinds ze geen wortels in de grond hebben en de bacterien nodig hebben om nutrienten te leveren. Azolla is een voorbeeld wat ik in het lab heb bestudeerd. Ik vermoed dat je drijfplant een relatie heeft met een bacterie of alg. Mogelijk zijn de bacterien dood gegaan door een plotselinge switch naar het nieuwe aquarium. Of kunnen ze niet overleven in jouw waardes. Hierdoor krijgt de plant te weinig voedingsstoffen en sterf ie.
Je zou gelijk kunnen hebben, maar aangezien ik mijn Limnobium laevigatum uitwissel tussen de ene en de andere bak, en ik duidelijk verschil zie in hoe ze het doen (deden), denk ik dat dat bij dit plantje niet echt van belang is.
Ze halen hun voeding uit het water via hun heel fijn vertakte wortels. Wat ik wel merk, is dat ze in de ene bak tot op de plant kaal gevreten worden, en dan doe ik ze eindje terug in de andere bak, waar hun wortels weer kunnen groeien en ze weer recupereren. Snoeien van de wortels is dus niet echt bevorderlijk voor hun groei.
 
Wat ik wel merk, is dat ze in de ene bak tot op de plant kaal gevreten worden, en dan doe ik ze eindje terug in de andere bak, waar hun wortels weer kunnen groeien en ze weer recupereren. Snoeien van de wortels is dus niet echt bevorderlijk voor hun groei.



Bij het wisselen van bak naar bak veranderen er natuurlijk meer factoren dan alleen wortelgroei/lengte dus daarmee is een oorzakelijk verband tussen wortellengte en groei voor mij niet gelegd.
De lengte van de wortels van L. laevigatum verschilt sowieso erg van bak tot bak. We hebben het er wel eens over gehad op het forum, waar dat mee te maken zou hebben, maar we vonden geen grote gemene deler.


Nou lijkt me tot op de plant kaal gevreten worden toch echt iets anders dan snoeien. Natuurlijk kan een plant die nagenoeg geen wortels meer heeft veel slechter voedingsstoffen opnemen dan een plant zonder wortels dus het lijkt me ook meer dan logisch dat deze slecht groeien cq wegkwijnt.
Dus natuurlijk is dat niet bevorderlijk voor de groei.


Meerdere leden hier snoeien de wortels van Limnobium laevigatum echter met regelmaat zonder dat de plant er merkbaar last van heeft. Dat wil zeggen, ze woekert nog steeds en zou anders wellicht nog harder woekeren.

In mijn bak woekerde de laevigatum met wortels van bijna 40 cm lang dus ja die wortels werden geknipt en hij woekerde nog steeds enorm. De wortels hadden ook heel rap weer die lengte die ik eraf knipte (omdat de wortels verstrengeld raakte in andere planten en in elkaar).
 
Ik knip de wortels ik denk elke 14 dgn en dan tot 2 cm en het groeit als kool in de Fusion en wekelijks moet ik eruithalen. Wel maken ze heel rap nieuwe wortels aan.
 
Ik heb de wortels al wel geknipt toen die redelijk lang werden. toen zagen de blaadjes er ook nog goed uit.
De wortels waren toen ongeveer tussen de 4 en 10cm lang en ik heb ze geknipt tot ongeveer 4cm
Dat is inmiddels wel al een tijdje geleden.
Ik dacht zelfs dat dat misschien een deel van de oorzaak kon zijn, maar zo te horen is het redelijk normaal om die wortels te snoeien.
 

Terug
Bovenaan