Amazonia ver. 2 bodem vervangen Taiwan Bee garnalen


Hardloper

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Berichten
278
Locatie
Heerde
Stel, je bodem van je aquarium met Taiwan Bee garnalen moet vervangen worden. Wat doet je?

Optie 1: Nieuwe aquarium inrichten, nieuw bodem. Volledig laten indraaien. Daarna garnalen overzetten en andere bak leeghalen.
Optie 2: Garnalen eruit vangen met het meeste water. Filter ook in het water laten. Bak leegmaken. Nieuwe bodem erin en daarna garnalen, water en filter weer terugplaatsen.

Optie 1 duurt enkele weken, optie 2 duurt een paar uur. Wat zijn jullie ervaringen? Of zouden jullie het nog anders doen?
 
Ik denk niet dat optie 2 werkt want die bodem geeft toch veel stoffen af waardoor je veel moet verversen? Daarom heb ik de Enviroment bodem.
 
Ik denk niet dat optie 2 werkt want die bodem geeft toch veel stoffen af waardoor je veel moet verversen? Daarom heb ik de Enviroment bodem.
Je zou dan de bodem van tevoren een poosje in een emmer kunnen doen (met water verversingen) totdat de ammoniak eruit is.
 
ik heb mijn ph verlagende bodem in glazen potjes staan zodat geen gezijk heb met verwisselen van soil
meen dat shrimp king soil en nog een aantal anderen merken niet zoveel ammoniak af geven
 
Dat klopt Patton en de Help Enviroment dus ook niet en dan kunnen de garnalen er gelijk weer in.
 
Optie 3: in een tijdsbestek van 3 weken je bodem vervangen telkens 1/3de deel en de garnalen laten zitten
 
c0db4de734b61a4ebeb79cffd9ad07fa.jpg

https://gyazo.com/c0db4de734b61a4ebeb79cffd9ad07fa
 
Ik doe tegenwoordig de PH verlagende soil in een pantysok dan heeft alle soil goed contact met het water en indien het uitgewerkt gaat raken doe ik er eerst een pantysok met nieuwe soil bij. Vervolgens 4 dagen later gaat de oude pantysok er uit en word weer hergebruikt door er nieuwe soil in te doen voor een volgende wissel.
Op de bodem heb ik een beetje grind voor het zicht.
 

Terug
Bovenaan