Wat is er nieuw

Amerikaanse cichliden met maanvissen

mister

Active member
Lid geworden
7 september 2012
Ik heb een bak van 160 met maanvissen en blauwe koningszalm.

Ik zoek daarbij nog een wat grotere cichlide die niet te fel tussen de planten woelt.

Ik dacht eerst aan parelmoer cichlide of geophagus maar dat werd mij afgeraden. In plaats daarvan zei men in de winkel heros of red parrots te nemen. Maar heros dacht ik dat een 2 meter bak nodig hadden,

Kan iemand advies geven over een van bovenstaande vissen? Graaft de geophagus zo fel in de bodem of valt dat mee zoals bij vuurkeel cichliden?

Ik zoek liefst vissen die je als koppel kan houden, anders wordt het te druk

Laatst bewerkt:
Heros kan in de 160 cm maar eten je planten op en ook geen ideale combo met maanvissen

ik zou het eerder bij dwergcichliden zoeken

Ik denk dat @Ancistruz en @RichD1011 je hier goed advies in kunnen geven. 🙂

Uit eigen (beperkte) ervaring kan ik die parelmoercichlide (Geophagus brasiliensis) niet direct aanraden. Ze schijnen minder te graven dan de "echte" geo's, maar als ik kijk naar hoe de mijne zijn bak verbouwt, vraag ik me af hoe veilig jouw planten zouden zijn. Het zijn ook niet de meest tolerante vissen. Eerder geschikt voor een grote cichlidenbak, of een bak waarin zij de hoofdvis zijn.

Heros zijn meestal beter van karakter en daardoor meer geschikt voor een gezelschapsbak. Ze worden inderdaad wel groot... En red parrots: die zijn soms heel vriendelijk, en soms ook weer totaal niet. Echte persoonlijkheidjes. Dus als je die probeert zou ik wel een plan B klaar hebben liggen, zeg maar.

En je kunt er altijd nog voor kiezen -welke cichlide je ook erbij neemt- om net als ik voor een enkel exemplaar te gaan i.p.v. een koppel. Dat is niet helemaal "traditioneel" en sommige liefhebbers zijn er tegen. Omdat dat niet het hele spectrum aan natuurlijk gedrag zou opleveren of zo. Ik vraag me dan altijd af: hoeveel handiger is het om dieren samen te zetten die, door de beperkingen van het glazen hokje, in elkaars vaarwater komen qua territoria en andere behoeften. En zoiets wordt nog eens versterkt als ze zich gaan voortplanten.

Edit: zoals @woutDR zegt zijn dwergen ook zeker het overwegen waard. 🙂 En heros staan inderdaad bekend als actieve plantenslopers.

Heros kan in de 160 cm maar eten je planten op en ook geen ideale combo met maanvissen

ik zou het eerder bij dwergcichliden zoeken
Ik heb manen met heros.

Rio nanay met koppeltje red spotted en de inirida. En geen interactie tussen elkaar.

Btw ze zwemmen ook In het wild samen

Manen met centraal a noord is geen ideale combo maar kan wel

Ik heb manen met heros.

Rio nanay met koppeltje red spotted en de inirida. En geen interactie tussen elkaar.

Btw ze zwemmen ook In het wild samen

Manen met centraal a noord is geen ideale combo maar kan wel
Ter aanvulling. Ook heb ik een koppeltje heckelii en 2 koppels geo redhead beide zijn heel relaxed. Heckellii laten bij mij de bodem met rust. Oom de redheads btw

heros aten bij mij geen planten? Vond het zelf erg vredige cichliden behalve tegen elkaar soms.

Convicts vind ik zelf erg leuk. Zijn wel territorial maar ze zullen voornamelijk de bodem verdedigen. En je maanvissen en blauwe koningszalm zitten voornamelijk bovenste laag dus denk niet dat die erg last ervan zullen hebben. En zeker niet in 1.6m

heros aten bij mij geen planten? Vond het zelf erg vredige cichliden behalve tegen elkaar soms.

Convicts vind ik zelf erg leuk. Zijn wel territorial maar ze zullen voornamelijk de bodem verdedigen. En je maanvissen en blauwe koningszalm zitten voornamelijk bovenste laag dus denk niet dat die erg last ervan zullen hebben. En zeker niet in 1.6m
Oh, zo zie je maar dat ook het planten knagen weer per vis verschilt. Goed om te weten.

Hebben convicts dan niet het nadeel dat ze makkelijk fokken? Dan zou TS moeten nagaan of hij een cichlid farm wil worden ja of nee... :deal:

Ok bedankt voor de vele reacties, ik had bijna de red parrots genomen maar omdat ik geen enkele ervaring had met grotere zuid amerika cichliden heb ik het maar niet gedaan.

Geophagus intrigeert mij door zijn aparte vorm. Ik ga het allemaal nog even opzoeken de grootte etc en dan probeer ik met jonge vissen om te zien hoe het loopt

Maar als ik het goed begrijp zwemmen heros en manen in de natuur ook samen

Bedankt alvast

Laatst bewerkt:
Voordat er twijfel ontstaat: manen zijn ook Cichliden, en afhankelijk van de soort toch ook aardig groot :))

Heros hebben bij mij nooit gegraven, maar aten zeker wel aan de planten.
Guianacara soorten kan je ook nog naar kijken, bij mij bleven die en van de planten af & waren heel netjes wat graven betreft.
Mesonauto soorten kan je ook nog in duiken.

Maar alle grotere cichliden blijven altijd beetje tricky m.b.t. planten, wat je hierboven al ziet: de ene Heros blijft van planten af en de volgende eet ze kaal.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan