Wat is er nieuw

Amfa4000

Bruin water, ja alles wat je water natuurlijk zuurder maakt.. maakt je water weer bruin. Is ook een eigenschap van de leefomgeving van die beestjes (blackwater). Wil je dat niet dan is de eerder aangegeven optie van Co2 een goed en makkelijk te automatiseren alternatief. Al is het wel een investering. 'Next level' spul, want je gaat dan ook meer voeding willen toedienen en meer licht.

Wanneer je co2 toevoegt om de ph te laten zakken, waarom moet je dan meer licht en voeding gaan toevoegen?

Dat is een optie wanneer je dat wil voor je planten maar het hoeft niet.

Ik weet niet wat voor vissen je hebt.

Als al je vissen behoefte hebben aan ongeveer dezelfde waterwaarden (meest ideale situatie lijkt mij), dan zou je kunnen kijken hoe je dat het beste benadert.

Wanneer je vissen goed kunnen omgaan met de kh/gh die je nu hebt, maar de ph is te hoog, dan zou je co2 kunnen gaan toepassen om de ph te laten zakken.

Wanneer het voor je vissen beter is als kh/gh verlaagd worden, dan zou je geheel of gedeeltelijk osmosewater/gedemineraliseerd water kunnen gebruiken (evt op peil gebracht met gh+ en of kh+) om de gewenste waarde te bereiken. Je ph zal daar ook wat van zakken omdat de ph-waarde beinvloed wordt door de kh.

Mocht de ph dan nog niet voldoende gezakt zijn (is zonder andere invloeden van zuren vrij goed te voorspellen mbv de ph-kh-co2-tabel), dan zou je nog wat co2 kunnen toevoegen. Daar zal je dan door de verlaagde kh minder van nodig hebben om de lagere ph waarde te bereiken.

Wanneer je co2 toevoegt om de ph te laten zakken, waarom moet je dan meer licht en voeding gaan toevoegen?

Licht is de motor voor de groei en zolang je voldoende voeding in de bak hebt bij die hoeveelheid licht hoef je niet perse meer te gaan doseren.

• Leuk
Waarderingen: GCJ

Daarom stond er ook 'willen' ipv 'moeten'. Het is waarschijnlijk dat je dit wil gaan doen maar het moet niet perse. Ik ken echter geen aquarianen die co2 toevoegen en dat vervolgens niet gebruiken voor een snellere groei maar alleen voor de pH. Als je biefstuk hebt dan wil je ook pepersaus 😉

Laatst bewerkt:
Daarom stond er ook 'willen' ipv 'moeten'. Het is waarschijnlijk dat je dit wil gaan doen maar het moet niet perse. Ik ken echter geen aquarianen die co2 toevoegen en dat vervolgens niet gebruiken voor een snellere groei maar alleen voor de pH.

Ik kan me die situatie juist goed voorstellen.

Er zijn veel vissen die houden van zacht lichtzuur water, en dat gaat niet zelden samen met een voorkeur voor een vrij lage lichthoeveelheid en/of bijvoorbeeld gekleurd water.

Overigens, jij en ik, wij kennen elkaar uiteraard niet 🙂 maar wij (mijn man en ik) hebben lange tijd co2 toegevoegd aan onze rio180, welke een zeer lage lichthoeveelheid had. De oorzaak van die lage hoeveelheid lag gedeeltelijk in de verlichting zelf, maar ook voor een deel bij het feit dat tussen de helft en 2/3e van het oppervlak was afgesloten door verschillende drijfplantjes. En dat beviel ons goed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan