Wat is er nieuw

Ammoniak piek onverklaarbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter donny165
  • Startdatum Startdatum
Welke test heeft de LFS daarvoor gebruikt?

Maar dit allemaal verklaart uiteindelijk nog niks over de ammoniak waarde van 5/Liter.. al mijn vis had al lang dood moeten zijn of moeten happen of bovenin moeten zwemmen. Ipv daarvan zwemt(zwom) het allemaal de bak rond en zocht het de bodem af naar wat te bikken.. daarnaast, dat het toch niet kan om van “schoon” water naar zwaar giftig ammoniak water te gaan in minder dan een uur, zonder uitwerpselen etc.. DAT is het hele probleem. Plantjes groeien goed en snel...
Jawel, goudvissen kunnen tegen hogere ammoniakwaardes, je wilt niet weten hoe ze oplopen in vissenkommen. Ik zeg niet dat het goed is, ze zullen er ook aan doodgaan, maar dat duurt lanfer.😉

O jee, ik gebruik ze niet maar dacht dat je dat ook met strips kon meten😳

Edit: Was in de war met chloor denk ik:stom:

Maar dit allemaal verklaart uiteindelijk nog niks over de ammoniak waarde van 5/Liter.. al mijn vis had al lang dood moeten zijn of moeten happen of bovenin moeten zwemmen. Ipv daarvan zwemt(zwom) het allemaal de bak rond en zocht het de bodem af naar wat te bikken.. daarnaast, dat het toch niet kan om van “schoon” water naar zwaar giftig ammoniak water te gaan in minder dan een uur, zonder uitwerpselen etc.. DAT is het hele probleem. Plantjes groeien goed en snel...

Tja, dat is inderdaad zeer snel!
Welke test werd er gebruikt?
Het is een nieuwe bak, de filter is nog niet ingedraaid en er zwemt een visbestand in dat eigenlijk rond de 200 liter water nodig heeft ipv de 54 liter die jij hebt...
Dan gaat het effectief verrassend snel en je moet ook bedenken dat een verversing van 60% niet alles uit je water haalt hé.
Misschien was het voor de verversing wel dubbel zo hoog? Je kan in zo'n geval beter 90% verversen om het naar beneden te krijgen.
De ammoniak kan ook deels uit je fiter komen omdat deze nog niet alles kan verwerken.
Ten slotte: Goudvissen zijn ook vrij sterk, zeker jonge beestjes, maar dat ze nog zwemmen wil niet zeggen dat ze momenteel in gezonde omstandigheden zitten hé...
Sommige mensen houden ze relatief lang in leven in een kom dus de waardes daar zijn waarschijnlijk ook heel hoog. Het kan dus even duren bij goudvissen maar uiteindelijk zullen ze sneuvelen.
De algeneter heeft als testvisje aangetoond dat het alleszins geen leefbaar water is momenteel zou je ook kunnen zeggen...

De algeneter heeft als testvisje aangetoond dat het alleszins geen leefbaar water is momenteel zou je ook kunnen zeggen...

Ik sta er versteld van hoe een verkoper een levende vis als proefdier kan geven/verkopen:stom::stom:. Dat heeft niets met een gebrek aan kennis te maken maar met een gebrek aan dierenliefde🙁

daarnaast, dat het toch niet kan om van “schoon” water naar zwaar giftig ammoniak water te gaan in minder dan een uur, zonder uitwerpselen etc..

Als alle drie je sluiers een scheetje laten in 54 liter water geeft dat waarschijnlijk al 2mg ammoniak in de huidige omstandigheden...
😀😉

En nogmaals: Voor de 60% verversing was de waarde misschien nog hoger?
60% is niet genoeg in dit geval volgens mij... Ik las hier al topics waar sluiers of goudvissen in een niet ingedraaide bak (met veel meer inhoud dan de jouwe) zitten en waar dagelijks 90% wordt ververst om dergelijke problemen te voorkomen dus de vergiftiging kan effectief zeer snel oplopen als de omstandigheden "goed" (goed voor de ammoniak bedoel ik dus hé) zijn...

Laatst bewerkt door een moderator:
Daarom én om de redenen die alle medeleden al hebben gegeven blijf ik bij mijn eerder gegeven mening!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan