Wat is er nieuw

Ammoniakpiek gehad in speciekuip - hoe verder

@biljoenblik Heb jij een idee hoe lang na het toevoegen van VFM (3 voudige dosering) ik weer eens de NH kan meten? Hoe snel zou dat werken om NH te absorberen?

Hmmm zal Easy life eens bellen hierover en laten weten wat zij zeggen.

Edit: Volgens Easy life haalt VFM geen ammoniak uit het water, wel ammonium. Gezien de hoge PH van het kraanwater (8.5) weet ik zeker dat ik met ammoniak van doen heb. Zij raden mij aan de PH te verlagen. Eenmaal verlaagd kan VFM wel ammonium eruit halen en zo helpen een nitrietpiek te voorkomen.

Nou heb ik PH/KH minus in huis maar nooit op deze manier gebruikt en ik vind dit dood eng om te doen. Ik ga me er in verdiepen. Anders blijft het alternatief heel veel water wisselen.

Laatst bewerkt:
Zeoliet zit ook in VFM en dat haalt volgens easy life alleen ammonium uit het water, geen ammoniak waar ik mijn mijn PH mee van doen heb.
Prime is prima idee! Maar ik ga wel even uitzoeken of dat wat met ammoniak kan en niet alleen met ammonium. Bedankt me hier aan te herinneren!

Wat een toestand!

Misschien eens googelen op zeoliet of seachem prime?
Ik ben wat wijzer geworden wat betreft Prime. Het bindt inderdaad ammoniak maar doet dat voor 24 - 48 uur, laat het daarna weer vrij! Ook is me nog niet duidelijk hoeveel ik het moet doseren en hoevaak, op welke manier ik wellicht moet combineren met waterwissels etc.
Op zijn vroegst kan ik het woensdag in huis hebben.

Dosering staat op de fles. Ik gebruik het ook bij crisiswaardes. Je kunt best een hoop overdoseren bij echte crisis. Ik doe bij de verversing en meet dan de volgende ochtend zonodig bijdoseren en dan meet ik om de twee dagen. Als het weer oploopt dan afhankelijk van waarde ga ik weer verversen en toevoegen. Is geen vast advies voor omdat dit verschilt per aquarium. Hoeveelheid afvalstoffen en proces bacterieen.

Staat een advies op de fles en je mag geloof ik 5 x de aanbevolen dosis meer erbij doen. Staat allemaal op de fles. Zal straks ff foto maken kun je lezen.

Dosering staat op de fles. Ik gebruik het ook bij crisiswaardes. Je kunt best een hoop overdoseren bij echte crisis. Ik doe bij de verversing en meet dan de volgende ochtend zonodig bijdoseren en dan meet ik om de twee dagen. Als het weer oploopt dan afhankelijk van waarde ga ik weer verversen en toevoegen. Is geen vast advies voor omdat dit verschilt per aquarium. Hoeveelheid afvalstoffen en proces bacterieen.

Staat een advies op de fles en je mag geloof ik 5 x de aanbevolen dosis meer erbij doen. Staat allemaal op de fles. Zal straks ff foto maken kun je lezen.
Dankjewel, dat zou fijn zijn om het eens te kunnen lezen. Ik las op de Seachem website dat je inderdaad vals positieve waardes krijgt als je meet na toevoeging van Prime - het is gebonden en ongevaarlijk maar je meet het nog steeds. Verder las ik dat je dan moet uitgaan van stijgende waardes en dat dat het teken is dat je moet bij doseren.

IMG_0510.JPG
IMG_0511.JPG
IMG_0512.JPG

Las trouwens dat je je potfilter niet kan gebruiken en dus ook een hoop van je materiaal mist.

draait dit potfilter wel nog door op een andere emmer oid?

Las trouwens dat je je potfilter niet kan gebruiken en dus ook een hoop van je materiaal mist.

draait dit potfilter wel nog door op een andere emmer oid?

Nee, dat potfilter is hartstikke dood :-( Domme zet, ik ben het in alle consternatie helemaal vergeten door te laten draaien omdat mijn prio lag bij het aqua leeg halen. Potfilter had ik buiten gezet en was ik glad vergeten. Stom, ik weet het. Het stonk al toen ik het open maakte.

We zijn er dus nog niet. De waterwissels zullen ook doorgaan als de vissen weer in het aquarium zitten. Iets wat ik normaal niet gebruik zijn opstartbacteriën. Die heb ik voor de zekerheid wel in huis. Velen zeggen dat het onzin is, anderen zweren erbij. Baat het niet schaad het in elk geval niet. Ik ga dit https://www.fishlore.com/aquariumfishforum/threads/q-a-with-tetra-about-tetra-safestart.58116/ als leidraad aanhouden.

Ik denk dat ik de Prime nog veel zal gebruiken, fijn dat de ammoniak gebonden blijft maar wel beschikbaar blijft voor de filterbacteriën alhoewel dat niet samen gebruikt mag worden met Safestart. Afhankelijk van de waterwaarden gebruik ik Prime of Safestart. Gelukkig heb ik straks wel een veel groter watervolume.

Daar vroeg ik het idd ook om, jammer... maar snap dat je het even was vergeten.

blijven meten en verversen is dan 1 van de weinige dingen die je kan doen tot alles weer enigzins stabiel is.

Daar vroeg ik het idd ook om, jammer... maar snap dat je het even was vergeten.

blijven meten en verversen is dan 1 van de weinige dingen die je kan doen tot alles weer enigzins stabiel is.
Ja dat is de manier. Bedankt voor je begrip. Kan mezelf wel voor mijn kop slaan. Maar niks meer aan te doen. Ik zal iemand in de buurt vragen of ik wat uit hun filter mag hebben. Hopelijk draait hun aquarium momenteel goed en kunnen ze wat missen.

Je woont een beetje te ver weg anders mocht je wel wat van mijn smurrie hebben 😀😀

Wat een nare situatie en een werk allemaal. Je woont ook voor mij wat ver weg. De smurrie haalt het niet zo ver. Je bent prima bezig, veel succes!

Dankjewel allemaal, ik ga in de loop van de dag eens bellen voor smurrie. Als dat niet lukt weet ik nog een adres waar ze Afrikaanse cichliden hebben, ik heb het aquarium zien staan maar ken de mensen niet, durf wel aan te bellen als ze thuis zijn ;-)

Je hebt ook zoiets als polyfilter (werkt een beetje als kool, maar geeft een indicatie wat het heeft opgenomen). Geen idee of iemand er ervaring mee heeft. Ik zie maar 1 bedrijf die het hier verkoopt volgens mij. Zag het hier gebruikt worden

Je hebt ook zoiets als polyfilter (werkt een beetje als kool, maar geeft een indicatie wat het heeft opgenomen). Geen idee of iemand er ervaring mee heeft. Ik zie maar 1 bedrijf die het hier verkoopt volgens mij. Zag het hier gebruikt worden

Interessant... maar ik begrijp dat het wordt opgenomen en het niet meer beschikbaar is voor de filterbacterie. Ik geloof dat ik bij APO heb gevonden en dat het van het merk Arcadia is, klopt dat?

Ik kende het nog niet, had er ook nog nooit van gehoord.

Ja van Arcadia inderdaad, had er ook nog nooit van gehoord. Het werkt als kool, maar laat veel stoffen die door kool worden opgenomen zoals mineralen met rust. Bovendien kan je het zo in de bak gooien. Heb er zelf geen ervaring mee, maar vond het wel interessant.

Ja van Arcadia inderdaad, had er ook nog nooit van gehoord. Het werkt als kool, maar laat veel stoffen die door kool worden opgenomen zoals mineralen met rust. Bovendien kan je het zo in de bak gooien. Heb er zelf geen ervaring mee, maar vond het wel interessant.
Is het zeker! Nadeel in mijn situatie is dat het de stoffen onbeschikbaar maakt voor de bacteriën.

Voorlopig wed ik even op smurrie van een ander aquarium, in combinatie met Safestart. En dan goed meten. Gedurende die periode zeer spaarzaam voeren, bv om de andere dag.

Ja precies, Die polyfilter is meer een vervanging van kool en prime middelen. Smurrie en safestart zal net zo goed werken. Hoop dat alles goed gaat!

Ja precies, Die polyfilter is meer een vervanging van kool en prime middelen. Smurrie en safestart zal net zo goed werken. Hoop dat alles goed gaat!
Het is wel bijzonder spul dat polyfilter, zier nog niet direct een toepassing voor, zou dan eerder Prime gebruiken.

Yes Smurrie/filtermateriaal kan ik krijgen en heel dichtbij, bij wijze van spreken op de hoek van de straat. Tegen de tijd dat de vissen de bak in kunnen kan ik een belletje geven en dan komt het in orde.

Yes Smurrie/filtermateriaal kan ik krijgen en heel dichtbij, bij wijze van spreken op de hoek van de straat. Tegen de tijd dat de vissen de bak in kunnen kan ik een belletje geven en dan komt het in orde.

Ja, wel handig, he, een naamgenootje in de buurt met dezelfde hobby 😀

Ja, wel handig, he, een naamgenootje in de buurt met dezelfde hobby 😀
Fijn dat je me kunt helpen, dan zal het opnieuw indraaien stukken sneller gaan. Toch een hele zorg minder! Thanks meid!

Daarom is het ook handig om de regio waar je in woont in je profiel zichtbaar te hebben, soms komt er hulp uit een onverwachte hoek :thumbs:

Fijn dat je hulp krijgt! Komt je aquarium morgen? En alles nog goed met de vissen?

De Oxydator is binnen, een foto om te laten zien hoe groot de Söchting Oxidator A (tot 400 liter) is.
IMG_0533.JPG

Ik neem aan dat hij het doet, kleine bellen spot ik in de kuip niet maar regelmatig stijgen grote bellen op.

Edit: met mijn neus er op en een zaklamp spot ik kleine bellen!

YES, vanmorgen geen NH en NO2 gemeten! Nou durf ik de kuip wel even met rust te laten tot vanavond en dan zal ik weer meten.

Nieuw aquarium up and running. Tegen 12 uur gaan de vissen over. Iets later vandaag wordt smurrie/ filtermateriaal van een forumlid toegevoegd en gaat ook een restje eigen filtermateriaal terug. Fles Safestart erin en dan regelmatig meten. Extra teststetjes NH en NO2 worden vandaag bezorgd. Hopelijk kan ik vandaag nog wat extra snelgroeiers gaan kopen, anders haal ik die morgen.

Het aftellen kan beginnen maar zoals jullie weten zijn we er nog niet.

Ik wil iedereen bedanken voor de tips en steun!

Veel succes met de nieuwe bak! Ik hoop dat je drama nu achter de rug is en dat je weer kunt genieten van je hobby!

Veel succes met de nieuwe bak! Ik hoop dat je drama nu achter de rug is en dat je weer kunt genieten van je hobby!
Dankjewel. Ik houd er rekening mee dat ik nog wel wat waterwissels moet gaan doen de komende weken, maar het volume is nu in mijn voordeel. Ik gok op nog een week of 4 zeer alert zijn en daarna ga ik weer inrichten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan