Wat is er nieuw

Anatome Helena eet niet

Joepdezwart

Member
Lid geworden
22 juni 2022
Leeftijd
30
Hoi allemaal,

Ik heb onlangs een Anatome Helena aan mijn aquarium toegevoegd aangezien ik een poelslakplaag heb. De slak lijkt echter niet te eten… heeft iemand hier verstand van of ziet iemand dit ook?

Groet,
Joep

Joep, een helena gaat jou daar waarschijnlijk niet vanaf helpen, dat mogen er wel wat meer zijn om resultaat te bereiken.

Een Helena eet ongeveer 1 slakje per dag dus ik denk dat 1 Helena weinig verschil zal maken. Probeer de slakken eens te lokken met een stukje komkommer op een vork en zuig ze dan eruit.

Bij extreme slakkenplagen een kogelvisje, die je er dan weer uit haalt na de explosie, anders kan het gebeuren dat een kogelvisje de staartvinnen van de aanwezige vissen pakt.

Ik heb ze ook gehad en elke dag met de hand ze eruit gevist en na enige tijd ben je ook van de plaag af.

Komkommer werkt mooi. In de avond erin en in vroeg in de ochtend zit ie vol. Dan kun je ze er zo uitpakken. Werkt ook mooi met tomaat.

Of een tijdje poelslakken afvangen en een paar helena’s in je bak gooien. Dan gaan ze vermenigvuldigen en eten je poelslakken. Als je dan uiteindelijk van je poelslakken bent verlost, blijven je helena’s met een paar over. Tenzij je veel te veel voert, dan eten ze je voer op, maken een boel baby’s en heb je te maken met een helena plaag.

leger helena's, botia's en kogelvisjes erin. Daarna nog een halve kilo flubenol en alles is dood 👍

Gewoon minder voeren en met de hand eruit halen, ja kost tijd en moeite (is nou eenmaal de hobby) maar voorkomt dat je met een helena plaag en of een vis die je niet kwijt raakt komt te zitten.

Bij extreme slakkenplagen een kogelvisje, die je er dan weer uit haalt na de explosie, anders kan het gebeuren dat een kogelvisje de staartvinnen van de aanwezige vissen pakt.
En waar moet je die kogelvis dan laten na de explosie?

Ja wat Liran aangeeft is vaak het probleem als je een tijdelijk rovertje plaatst en daarom vang ik de slakken liever handmatig uit.

leger helena's, botia's en kogelvisjes erin. Daarna nog een halve kilo flubenol en alles is dood 👍

Gewoon minder voeren en met de hand eruit halen, ja kost tijd en moeite (is nou eenmaal de hobby) maar voorkomt dat je met een helena plaag en of een vis die je niet kwijt raakt komt te zitten.

Dit is wel een beetje extreem dat je helena’s op dezelfde lijn plaatst als botio’s en kogelvissen en flubernol. Ten eerste suggereert hier niemand om je bak vol te gooien met flubernol en ten tweede klopt het wat hiervoor wordt gezegd. Meestal kun je een kogelvis of botia niet houden, omdat je aquarium hier niet geschikt voor is. En wat doe je dan met de vis. Maar helena’s passen vrijwel in elk visbestand en kun je gewoon in je bak laten. Verder is het niet waar dat je een helenaplaag krijgt als je normaal je bak verzorgd. Want wat ga je helena’s te eten geven als je verwacht dat het een plaag wordt, NADAT je poelslakken zijn verminderd? Biefstuk? Per definitie kan een dier pas een plaag worden als de omstandigheden daartoe goed zijn. Dus dit is wel een beetje onnodige ophef maken en dat helpt ts natuurlijk niet in een goede beslissing. Overigens vind ik handmatig uitvangen ook een hele goede oplossing.

Helena gaat vanzelf zijn volgende prooi zoeken en dat zal niet alleen slak zijn.
Voor de rest was bovenstaande niet een reactie om te serieus te nemen. Echter dieren dan wel chemicaliën aanraden voor iets wat met wat inspanning opgelost kan worden..... gebeurt in mijn ogen te vaak waarbij niet wordt nagedacht welke consequenties dat later gaat hebben als 'het probleem' is opgelost en de oplossing het probleem wordt.

Helena gaat vanzelf zijn volgende prooi zoeken en dat zal niet alleen slak zijn.
Voor de rest was bovenstaande niet een reactie om te serieus te nemen. Echter dieren dan wel chemicaliën aanraden voor iets wat met wat inspanning opgelost kan worden..... gebeurt in mijn ogen te vaak waarbij niet wordt nagedacht welke consequenties dat later gaat hebben als 'het probleem' is opgelost en de oplossing het probleem wordt.
Helena's eten, bij gebrek aan prooidieren, gewoon met de pot mee. Het aantal Helena's, vooropgesteld dat er meerdere leven in je bak, kan ook sterk varieren door het voedsel aanbod. overigens is kanibalisme ook een gekend fenoneem bij deze dieren.

Dit is wel een beetje extreem dat je helena’s op dezelfde lijn plaatst als botio’s en kogelvissen en flubernol. Ten eerste suggereert hier niemand om je bak vol te gooien met flubernol en ten tweede klopt het wat hiervoor wordt gezegd. Meestal kun je een kogelvis of botia niet houden, omdat je aquarium hier niet geschikt voor is. En wat doe je dan met de vis. Maar helena’s passen vrijwel in elk visbestand en kun je gewoon in je bak laten. Verder is het niet waar dat je een helenaplaag krijgt als je normaal je bak verzorgd. Want wat ga je helena’s te eten geven als je verwacht dat het een plaag wordt, NADAT je poelslakken zijn verminderd? Biefstuk? Per definitie kan een dier pas een plaag worden als de omstandigheden daartoe goed zijn. Dus dit is wel een beetje onnodige ophef maken en dat helpt ts natuurlijk niet in een goede beslissing. Overigens vind ik handmatig uitvangen ook een hele goede oplossing.
Och, er zijn ook mensen die gaan na het verzorgen van hun visjes hengelen aan de waterkant...😳

Daar ben ik het wel met je eens.

als ik meerdere helenas in mijn aquarium doe, kunnen ze dan niet met meerdere mijn zebra renslakken aanvallen? of mijn corydoras? ik dacht juist ik doe het rustig aan... maar bedankt voor de tips allen!

Je hoort die verhalen weleens (bij appelslakken herinner ik mij) maar volgens mij valt dat in de praktijk reuze mee.

ja ik had al een beetje onderzoek gedaan naar welke slakken wel en niet worden gegeten en de appelslak wordt zeker gegeten. Ook de posthoornslak en toornslak. Maar ook vijverslakken. Maar ik zag dat zebraslakken over het algemeen veilig zijn maar ik twijfelde dus of ik dan wel meer helenas in mijn bak moest doen...

Ik zag vandaag overigens in de winkel ook kleine slakjes in een zakje liggen. Ik neem aan dat ik de Helenas dus ook kan voeren met levende slakken? Weet iemand of deze slakken hiervoor bedoeld waren?

als ik meerdere helenas in mijn aquarium doe, kunnen ze dan niet met meerdere mijn zebra renslakken aanvallen? of mijn corydoras? ik dacht juist ik doe het rustig aan... maar bedankt voor de tips allen!
Helena's vallen geen Corona's aan. Renslakken zullen zeker sneller zijn dan de Helena's maar het blijven wel slakken die vanuit een hinderlaag, Helena's zijn goed in het verstoppen, wel aangevallen kunnen worden.

Ik zag vandaag overigens in de winkel ook kleine slakjes in een zakje liggen. Ik neem aan dat ik de Helenas dus ook kan voeren met levende slakken? Weet iemand of deze slakken hiervoor bedoeld waren?
Of ze dat doen in winkels weet ik niet maar het kan natuurlijk wel. Slakken zijn namelijk prooidieren voor Helena's.

Oke ik kijk wel wat ik doe maar bedankt voor de tips!

Helena's vallen geen Corona's aan. Renslakken zullen zeker sneller zijn dan de Helena's maar het blijven wel slakken die vanuit een hinderlaag, Helena's zijn goed in het verstoppen, wel aangevallen kunnen worden.
Ja dat vroeg ik me dan af want in een groep kan het wel maar hoe weten die beesten nu dat ze samen een grotere slak moeten aanvallen. Meestal zitten ze verstopt door de hele bak dus ik zou denken dan is het meer een kwestie van toeval als er een paar Helena s op een slak duiken zoals een Neritina.

Ik denk dat een gezonde vis ook te snel is voor die slakken itt een langzame Appelslak of Neritina.

Ja dat vroeg ik me dan af want in een groep kan het wel maar hoe weten die beesten nu dat ze samen een grotere slak moeten aanvallen. Meestal zitten ze verstopt door de hele bak dus ik zou denken dan is het meer een kwestie van toeval als er een paar Helena s op een slak duiken zoals een Neritina.
Je zou je ook kunnen afvragen dat hoe wolven weten dat samenwerking loont. Het is in ieder geval zo dat Helena's samen kunnen aanvallen, ik heb dit wel gezien in mijn bak. Maar ik denkt dat wanneer het voedsel aanbod groot genoeg is de kans afneemt dat ze zich druk maken.

Echt niemand die dit ziet?
Zowel Corydorassen als Helena's had ik in mijn bak. Helena's nemen niet eens de moeite. De kans dat ze slagen is gewoon niet aanwezig. Wanneer een Corydoras iets voelt is hij of zij meteen gevlogen. Wel is er een mogelijkheid bij een vis die zo ziek is dat ze niet meer weg kan komen. Vaak speelt het aanbod van voedsel een belangrijke rol. Is dit ruim voorhanden neemt de actie bereidheid van een Helena navenant af, denk ik zo.

Zowel Corydorassen als Helena's had ik in mijn bak. Helena's nemen niet eens de moeite. De kans dat ze slagen is gewoon niet aanwezig. Wanneer een Corydoras iets voelt is hij of zij meteen gevlogen. Wel is er een mogelijkheid bij een vis die zo ziek is dat ze niet meer weg kan komen. Vaak speelt het aanbod van voedsel een belangrijke rol. Is dit ruim voorhanden neemt de actie bereidheid van een Helena navenant af, denk ik zo.
Ik weet wat je bedoelt naar je schrijft corona haha ipv corydoras

Na corona corydora is toch wel ff een verschilletje
Je kan er aandacht aan schenken zoals jij, je kan het ook niet doen (zoals de rest) want d ebedoeling wist iedereen, waarom er dan de aandacht op vestigen? wat is daar de meerwaarde van?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan