Anatome Helena krijgt nieuw slakkenhuis?


XBlubX

Well-known member
Lid geworden
19 december 2013
Berichten
111
Locatie
Rheden
Hoi Allemaal,

Gisteren tijdens het voeren, kwamen de helena's weer kijken waar het lekkere eten te vinden was. Toen viel mij een slak op die wel een heel raar slakkenhuis heeft gekregen. Een deel lijkt oud te zijn, en een deel lijkt nieuw te zijn. Zie de foto's wat ik bedoel. Is deze slak gewoon oud en daardoor misvormt? Hebben meer mensen de ervaring dat ze lelijk oud worden? ;)

1585811489550.jpeg


1585811499589.jpeg
 
Ja ik had er ooit een die jaren oud was en dat weet ik want deze was de enige in de bak. Na vele jaren was het huis niet meer om aan te zien en ook behoorkijk toegetakeld dus ik denk dat met het ouder worden ze minder goed het huis kunnen herstellen.
 
Waarschijnlijk voeg je CO2 toe en is de pH onder de 7? Zo ja, dan is het slakkenhuisje langzaam aan het oplossen.
Weinig aan te doen als én veel CO2 wilt toevoegen én slakken wilt houden.

Wat wel kan, is de KH flink verhogen zodat je bij een hogere pH toch voldoende CO2 in je water hebt. Maar je moet je afvragen of je dat er voor over hebt. Mss beter om een keuze te maken tussen slakken en optimale plantengroei met lichtzuur water.

Mijn slakken zien er allemaal zo uit. Ik heb ph = 6.5
 
Mijn pH is al jaren onder de 7 en van oplossen van slakkenhuizen hierdoor is bij mij althans geen sprake. Wanneer Helena's ouder worden zie je dat wel terug op hun huisjes.
IMG_20200402_113802.jpg
 
Ok iets genuanceerder dan. Ergens tussen de ph=6 en ph=7 ligt het punt dat de slak niet meer snel genoeg zijn huisje kan 'bijwerken' dan dat er door het zuur afgehaald word.
Waar dit punt precies ligt zal per slakkensoort en wellicht per individuele slak iets verschillen.

Mogelijk gaat bij 6.7 of 6.8 het dus nét wel goed. Maar als het oplossen maar nét iets sneller gaat dan de slak tegen kan gaan, zal het een kwestie van tijd zijn voor zijn huis weg is.

Bij mij is dit zeer extreem. Ik heb ook alleen maar kleine slakjes, tegen de tijd dat ze groot worden is het huis al weg.
Er spelen vast ook andere factoren mee zoals KH en GH misschien, ik leg de focus nu even op de pH maar dat is vast niet het hele plaatje.
 
Ik denk dat de gh ook een rol speelt want daarin zit toch het calcium dat ze gebruiken voor hun huisje dacht ik. Maar ik geloof gelijk dat bij een bepaalde ph de slijtage sneller zal gaan dan het herstel.
 
Waterhardheden en zuurgraden zullen dan misschien wel een rol spelen maar bij mij vind ik dit niet terug. Zelfs lege huisjes, Helena's zijn kannibalen dus vind je die wel eens , blijken niet op te lossen. Mijn pH ligt ook niet zo laag, gemiddeld 6.83.
 
Waterhardheden en zuurgraden zullen dan misschien wel een rol spelen maar bij mij vind ik dit niet terug. Zelfs lege huisjes, Helena's zijn kannibalen dus vind je die wel eens , blijken niet op te lossen. Mijn pH ligt ook niet zo laag, gemiddeld 6.83.

Net 0,01 boven de kritieke grens dus :DD ;)
 
Mijn ph is 7,5 dus ik denk niet dat t daar aan ligt. De rest van de slakken zien er allemaal nog normaal uit, en groeien wel normaal. Ik denk dat t gewoon ouderdom is :)
 

Terug
Bovenaan