Wat is er nieuw

Anatome helena slakken eten vuur garnalen?

gpatton

Well-known member
Lid geworden
28 december 2018
Leeftijd
34
een klant zit me net te vertellen dat Anatome helena slaken hun vuurgarnalen op eet ik denk dat ze gewoon verwakt zijn ( vuurgarnalen)

een klant zit me net te vertellen dat Anatome helena slaken hun vuurgarnalen op eet ik denk dat ze gewoon verwakt zijn ( vuurgarnalen)
Helena's eten geen garnalen. Domweg omdat de slakken helemaal geen (vuur-)garnaal kunnen pakken. Beide soorten zitten in mijn bak. Een Helena kan zich op een andere slak-(kenhuis) vastzetten en zo zo'n slakkenhuis met een lange "tong" leegschrapen. Dat gaat natuurlijk niet op andere dieren die zich bij de eerste de beste aanraking uit de voeten maken. Ze peuzelen wel aan aas of zieke dieren die niet in staat zijn om weg te komen.

Helemaal met Benvo eens !

Dat het helemaal niet kan is niet waar, ik heb hier inmiddels al 2 video's voorbij zien komen waar het wel gebeurd.

of dat dan zwakke garnalen geweest zijn? denk t wel.

Wij hebben zelf het probleem gehad. Destijds ben ik er over gaan lezen online omdat ik had gehoord dat het niet kon. Maar het bleek wel zo te zijn.
Wij hadden een riante hoeveelheid slakken in de bak voor ze als prooi, maar er verdwenen garnalen

Wij hadden de slaketende slakken binnen gekregen via planten uit de winkel en waren er al niet blij mee. Maar nadat we dat zagen en lazen hebben wij de hele bak opgeruimd en zijn opnieuw gestart.

ik heb ze vroeg dus ook met suc6 samen gehouwen maar blijkt tog niet altijd goed te gaan bedankt voor de reacties

Helena's pakken weldegelijk garnalen, en babyalgeneters, en babycorydorasjes/dwergcorydorasjes, er zijn zelfs meldingen dat z eguppen 9zijn bodemslapers) pakken.

Staan foto’s in mijn topic, dat een helena een nog levende garnaal op eet.

Dat het helemaal niet kan is niet waar, ik heb hier inmiddels al 2 video's voorbij zien komen waar het wel gebeurd.

of dat dan zwakke garnalen geweest zijn? denk t wel.

Dit is zeker een ziek, in elk geval zwak, exemplaar. Dat is ook goed te zien aan de zwembewegingen. Normaal is zo'n garnaal, bij de eerste aanraking, al lang verdwenen! Dit geldt evenzo voor de overige dieren!

Volgens dit fragment ligt het vooral aan een te kort aan voedsel (andere slakken).

Kijk maar uit dat ze niet te groot worden...

Toch kunnen ze ze wel degelijk opeten.

Dus om ze nu bewust bij elkaar te plaatsen?

Ik zou uitkijken dat je er niet te veel hebt en dat je een 'gezonde' slakkenpopulatie hebt zodat de Helena's voldoende eten hebben. Ik vermoed dat je het probleem daarmee wel oplost. In het verleden heb ik ook garnalen en deze slakken bij elkaar gehad. Denk dat ik toen een stuk of 10 van die Helena's had en heb nooit een garnaal gepakt zien worden.
Die waren ook veel te snel voor de Helena's.

Het filmfragment van @TonHageraats hierboven is erg helder over wat ze exact eten en wat niet. Sluit goed aan op mijn eigen ervaringen met deze slakken.

Ik zou uitkijken dat je er niet te veel hebt en dat je een 'gezonde' slakkenpopulatie hebt zodat de Helena's voldoende eten hebben.
Dat zal best lastig zijn, ik kwam om in de posthoornslakjes, meesten half was. Het werd gewoon teveel terwijl het incidentele poelslakje zich niet vermeerderde.
Ik kon er zo een stuk of 13 uit vangen met een waterwissel, van de bodem, de planten en het glas. Vooral de vele posthoorntjes op het glas stoorden me. Al vind ik deze slakjes erg nuttig.

Dus 4 helena's erin gezet, met het idee dat ze de posthoorns niet uitgeroeid zouden krijgen, bak van 120. Ik denk 2 maanden later kwam ik nog maar een enkele posthoorn tegen. Er was amper nog een slak voor de helena's.

Ze zijn verkast naar de Home waar ik aardig wat puntslakjes heb. Mogen ze daar hun werk doen. Als ze de posthoorntjes tenminste op hun menu hebben staan.

Haha @NicoleE heel herkenbaar, ze zijn echt het beste anti-slakkenplaag middel dat je kan inzetten. En ik vind ze ook nog interessant en mooi om naar te kijken.
Ik ben zelf nog niet van plan ze aan te schaffen, maar weet niet of ik er aan ga ontkomen. We zullen zien. Maar als ik een slakkenplaag krijg acht ik de kans groot.

Haha @NicoleE heel herkenbaar, ze zijn echt het beste anti-slakkenplaag middel dat je kan inzetten. En ik vind ze ook nog interessant en mooi om naar te kijken.
Ik ben zelf nog niet van plan ze aan te schaffen, maar weet niet of ik er aan ga ontkomen. We zullen zien. Maar als ik een slakkenplaag krijg acht ik de kans groot.
🙂

Ik had nooit verwacht dat het zo rap zou gaan.Ik had 1, hooguit 2 helena's uit moeten zetten. Hadden ze wat langer te eten gehad, maar ik heb gelezen (of het waar is weet ik niet) dat ze met de pot mee eten als er geen slakken meer zijn?

🙂

Ik had nooit verwacht dat het zo rap zou gaan.Ik had 1, hooguit 2 helena's uit moeten zetten. Hadden ze wat langer te eten gehad, maar ik heb gelezen (of het waar is weet ik niet) dat ze met de pot mee eten als er geen slakken meer zijn?

Dat meen ik ook te hebben gelezen. Ik heb nooit problemen met ze gehad, en ook bij mij waren de poelslakjes op een gegeven moment zo goed als uitgeroeid. Ik ging zelfs bij de LFS om poelslakken vragen bij mijn planten, kan je je voorstellen haha, heb zelden iemand zo verbaasd zien kijken...
Ze laten gezonde planten in ieder geval met rust en zouden zich dan voeden op plantresten. Maar ik heb dit nooit waargenomen.

Ik zou uitkijken dat je er niet te veel hebt en dat je een 'gezonde' slakkenpopulatie hebt zodat de Helena's voldoende eten hebben. Ik vermoed dat je het probleem daarmee wel oplost. In het verleden heb ik ook garnalen en deze slakken bij elkaar gehad. Denk dat ik toen een stuk of 10 van die Helena's had en heb nooit een garnaal gepakt zien worden.
Die waren ook veel te snel voor de Helena's.

Het filmfragment van @TonHageraats hierboven is erg helder over wat ze exact eten en wat niet. Sluit goed aan op mijn eigen ervaringen met deze slakken.
Ze beginnen, wanneer ze honger hebben en er geen slakken meer zijn of overig voedsel, wél elkaar op te eten. En of dat dan ook weer de zwakkere leden van de familie zijn, dat weet ik niet maar dit zag ik dus al wel. Ze eten trouwens bij mij ook gewoon met pot mee.

Ze beginnen, wanneer ze honger hebben en er geen slakken meer zijn of overig voedsel, wél elkaar op te eten. En of dat dan ook weer de zwakkere leden van de familie zijn, dat weet ik niet maar dit zag ik dus al wel. Ze eten trouwens bij mij ook gewoon met pot mee.

"De zwakkere uit de familie opeten" dat is nog eens een oplossing tegen overbevolking. Laat het Trump en Kimmie niet horen 😀

ja hou me garnalen nu al jaren zonder anderen beesten vissen etc dus ze zullen er ook niet aan gewend zijn dat iets ze probeert op te eten

ja hou me garnalen nu al jaren zonder anderen beesten vissen etc dus ze zullen er ook niet aan gewend zijn dat iets ze probeert op te eten

Ik heb al jaren geen wilde tijger of alligator gezien, maar geloof me dat ik weet dat ik me uit de voeten moet maken als ik er een tegenkom 😀
Zonder flauwekul, ze zullen zeker moeten wennen als ze dit niet gewend zijn. Maar ze zullen zich snel aanpassen en zich verstoppen als ze echt in gevaar zijn.
Je ziet ook dat de garnaal in de video die werd aangevallen probeert weg te komen. Helaas lukt hem dit niet omdat die al verzwakt is, gezonde garnalen lukt dit wel.

Wat een l*lkoek, dat je aan de hand van een filmpje kan zien of een garnaal zwak is of niet, ook gewoon gezonde garnalen/algeneters/corydorasjes/guppen worden gepakt

Wat een l*lkoek, dat je aan de hand van een filmpje kan zien of een garnaal zwak is of niet, ook gewoon gezonde garnalen/algeneters/corydorasjes/guppen worden gepakt

Ik wil je best geloven hoor, maar heb het zelf in de 3 jaar dat ik de Helena's heb gehad nog nooit zien gebeuren. Kan na een paar zoekopdrachten ook geen bewijs hiervan vinden. Enkel uitzonderlijke gevallen dus waarbij ook steeds dezelfde redenen worden aangehaald: te weinig eten (poelslakjes), zieke/dode garnalen of vissen.

Ik wil je best geloven hoor, maar heb het zelf in de 3 jaar dat ik de Helena's heb gehad nog nooit zien gebeuren. Kan na een paar zoekopdrachten ook geen bewijs hiervan vinden. Enkel uitzonderlijke gevallen dus waarbij ook steeds dezelfde redenen worden aangehaald: te weinig eten (poelslakjes), zieke/dode garnalen of vissen.

Dus omdat je het zelf nooit gezien hebt, ga je maar youtube napraten dat het alleen zwakke dieren zijn die gepakt worden, dus plat bezien: nergens op gebasseerd

Dus omdat je het zelf nooit gezien hebt, ga je maar youtube napraten dat het alleen zwakke dieren zijn die gepakt worden, dus plat bezien: nergens op gebasseerd

Nou niet helemaal. Ik heb net gezegd dat ik ze 3 jaar heb gehad en dat ik daarnaast een aantal zoekopdrachten heb gedaan waarbij ik o.a. van Youtube en daarnaast nog andere websites opmerkingen/discussies las waarbij mensen dezelfde conclusies trokken.
Maar je hoeft je daar natuurlijk niet bij aan te sluiten. Misschien zitten wij er wel naast en zijn er ook gezonde dieren die worden aangevallen, dit is mij alleen niet bekend.

Ik wil wat wij hier schrijven niet als bewijs bestempelen, maar ik heb hierboven toch echt aangegeven dat het bij ons gebeurde, ondanks een overvloed aan slakken, en ondanks prima gezonde garnalen.

Dat vind ik iets anders dan wat je hier beweert, te weinig eten, dode zieke vissen en garnalen

Ook als je googled zie je het genoeg voorbijkomen

Ik wil wat wij hier schrijven niet als bewijs bestempelen, maar ik heb hierboven toch echt aangegeven dat het bij ons gebeurde, ondanks een overvloed aan slakken, en ondanks prima gezonde garnalen.

Dat vind ik iets anders dan wat je hier beweert, te weinig eten, dode zieke vissen en garnalen

Ook als je googled zie je het genoeg voorbijkomen

Zou je wat van deze zoekopdrachten kunnen delen hier? Ik kom namelijk alleen forums tegen met mensen die vragen stellen over wat ze wel/niet eten.
Alle blogs, on-line tijdschriften en databases die ik tot dusver heb gelezen hierover geven aan dat ze onschadelijk zijn voor gezonde, volwassen vissen en garnalen.

Zou je wat van deze zoekopdrachten kunnen delen hier? Ik kom namelijk alleen forums tegen met mensen die vragen stellen over wat ze wel/niet eten.
Alle blogs, on-line tijdschriften en databases die ik tot dusver heb gelezen hierover geven aan dat ze onschadelijk zijn voor gezonde, volwassen vissen en garnalen.

Of ik zoekopdrachten wil delen..

Het lijkt me vrij zinloos in dit geval
Ik heb geen zin om nu op zoek te gaan naar wetenschappelijke artikelen om iemand anders van mijn gelijk te overtuigen.
Overtuigen was ook niet de strekking van mijn opmerking.

Of ik zoekopdrachten wil delen..

Het lijkt me vrij zinloos in dit geval
Ik heb geen zin om nu op zoek te gaan naar wetenschappelijke artikelen om iemand anders van mijn gelijk te overtuigen.
Overtuigen was ook niet de strekking van mijn opmerking.

Je geeft zelf aan dat je voldoende verhalen vind via Google die je claim ondersteunen. Ik zou ze graag willen lezen/zien omdat ik jullie verhaal best mogelijk acht. Ik heb in bovenstaande posts enkel aangegeven dat ik deze claim tot dusver niet eerder ben tegengekomen en hier ook geen bewijs voor kan vinden.
Net als jou wil ik ook graag weten hoe het zit en daarbij mensen die dit topic lezen voor informatie over Anentome Helena van betrouwbare informatie voorzien.

Net als jou wil ik ook graag weten hoe het zit en daarbij mensen die dit topic lezen voor informatie over Anentome Helena van betrouwbare informatie voorzien.

Dat begint met te stoppen van napraten van wat je ziet op internepfilmpjes want dat doen al die anderen al (napraten dat het alleen zwakke dieren zijn) je neemt klakkeloos iets voetstoots aan net als 98% van de interneppers. Dat is overigens tevens het grootste gevaar van internep, dat men niet zelf meer onderzoekt/nadenkt maar alles simpelweg napraat/copieert

Om dan toch je een zet in de goede richting te geven op het garnalenenkreeftenforum.nl staan meer mensen die eenzelfde ervaring hebben dat garnalen gepakt worden door helena's

@Nicolientje-W je beticht mij van napraten, maar ik heb je al uitgelegd dat ik mijn eigen ervaringen heb gedeeld in combinatie met bronnen van internet, waaronder blogs, digitale tijdschriften en Youtube video's. Kortom, al met al redelijk betrouwbare bronnen. Ik gebruik deze bronnen dus niet om een eigen mening te vormen (napraten) maar om mijn mening te ondersteunen.

Om dan toch je een zet in de goede richting te geven op het garnalenenkreeftenforum.nl staan meer mensen die eenzelfde ervaring hebben dat garnalen gepakt worden door helena's
Je hoeft mij niet in de goede richting te sturen, ik dacht dat we hier vooral samen op zoek waren naar een verklaring. Het enige dat ik vroeg was een betrouwbare bron die jullie claim kon staven. Een heel forum is overigens nogal vaag, een specifiek artikel op dat forum dat dieper in gaat op de Anentome Helena niet.

Ja ben geen lid meer van dat forum kan dus geen zoekopdracht doen daar, zal je zelf moeten doen

Ik heb helena's in mijn Rio en had last van een slakkenplaag. Ik zie de 10 toegevoegde slakken bijna nooit en heb ook geen kleine plaagslakken meer.
Mijn vissenbestand bestaat op de bodem uit Corys panda's en vuurgarnalen, en die doen het goed.
Ik heb in het verleden wel eens een dode cory aangetroffen met 3 helena's er op, maar die cory was volgens mij zwak.
Verder al 2 jaar het zelfde aantal cory's op de bodem en af en toe een baby Helena op het glas. Dat is het bewijs dat er dus nog ergens volwassen slakken aanwezig zijn.
Als ik het bodemvoer voor de cory's in de bak doe zie ik er af en toe wel eens een Helena op zitten dus ze eten met de pot mee hier.

Verder al 2 jaar het zelfde aantal cory's op de bodem en af en toe een baby Helena op het glas. Dat is het bewijs dat er dus nog ergens volwassen slakken aanwezig zijn.

Herkenbaar, ik kan mij herinneren dat die van mij héél actief waren toen er veel poelslakjes waren en ik ze toen ook veel zag. Toen de poelslakjes weg waren groeven de Helena's zich veel meer in het zand en zag ik ze nog maar af en toe te voorschijn komen (vooral in de avond als ik me niet vergis).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan