Ancistrus baby of worm


Rick.J

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2022
Berichten
76
Locatie
Maastricht
Hoi allemaal, ik was mijn ansistrus al een tijd kwijt en nu bleek dat zijn vrouwtje eitjes onder een steen had gelegd. Heb al eens eerder eitjes van een stuk houd afgehaald maar wist niet dst ze zich ook zo goed konden verstoppen. Nu zag ik allemaal kleine soort van wormpjes op de steen. Weet iemand wat dit is?
8E9C8C85-3E8E-409E-A136-6AE5A9C512B1.jpeg
 
Weet niemand wat dit is?
Het zijn die bruin/oranje plekjes, dat zijn levende dingen.
 
Die oranje laten me door de kleur en vorm aan planaria denken maar die mosterdgele, ik heb geen idee.
 
Heb je toevallig wortel of pompoen gevoerd? Dan zouden planaria oranjegeel gekleurd zijn door de voeding?
 
ik zie die dingen ook nergens in het aquarium, was per toeval dat ik dit vond omdat ik mijn ansistrus aan het zoeken was
 
De bolletjes zijn eieren, de wormpjes zijn denk ik planaria of misschien zelfs bloedzuigertjes, maar daar is de foto te wazig voor om te kunnen zien.
 
Ja, zeker beter. Maar ik kan het nog niet goed zien eigenlijk, haha. Ik schuif iets op naar bloedzuigers. Let op of je een driehoekige kop ziet, dan is het planaria. Als ze zich verplaatsen als een rups, waarbij het lijf loskomt van de ondergrond of ze zwemmen zelfs als een op en neer golvend slangetje, dan zijn het bloedzuigers. Als ze schuiven over de ondergrond als een slak, dan is het planaria. Van allebei wil je af.
 
Nee ik bedoel die eitjes niet. Die grote dingen vind ik mosterdgeel ;-) maar misschien ben ik hier wat kleurenblind.
 
En waar kan planaria of bloedzuigers vanaf komen? Al half jaar geen nieuwe vissen toegevoed. Toevallig rond de jaarwisseling één nieuwe plant er in gezet. Deze heb ik gepoot precies langs de steen waar het op zat
 
Als het bloedzuigers zijn hadden die dan de niet op de ansistrus man moeten zitten? Dat klinkt mij logisch aangezien die daar een aantal dagen bij heeft gelegen. Iemand maakte ook een opwerking of mijn vissen wortel of pompoen te eten kregen, de eieren van de ansistrus zijn ook oranje. Kan dat de kleur beinvloede als ze die eten?
 
Lijken me platwormen die zijn gaan rotten. ik had laatst slakkeneitjes die ook geel werden en niet uit kwamen daar doet het me aan denken. Je ziet duidelijk de vorm en de kern die ik continu terug zie bij mn platwormen. Kan me niet voorstellen dat deze nog gaan rondkruipen ze liggen duidelijk te rotten vandaar de kleur in mijn ogen. Evenals de onbewaakte ancistruseitjes. Als de vader niet regelmatig schoonhoud gaan ze rotten. Zou me niet verbazen dat daar een verband in ligt
 
Ach, zolang het niet achter je vissen aanvliegt...... Mensen maken zich gauw druk om wormachtige dingen maar in verreweg de meeste gevallen is het gratis vissenvoedsel. Er zijn zeer veel meer onschadelijke dan schadelijke soorten.
 
Lijken me platwormen die zijn gaan rotten. ik had laatst slakkeneitjes die ook geel werden en niet uit kwamen daar doet het me aan denken. Je ziet duidelijk de vorm en de kern die ik continu terug zie bij mn platwormen. Kan me niet voorstellen dat deze nog gaan rondkruipen ze liggen duidelijk te rotten vandaar de kleur in mijn ogen. Evenals de onbewaakte ancistruseitjes. Als de vader niet regelmatig schoonhoud gaan ze rotten. Zou me niet verbazen dat daar een verband in ligt
De wormen zijn denk ik niet aan het rotten ze beweegde nog, heb gister nog goed rondgekeken maar zie geen enkel van zoon beest nog ergens zitten
 
De wormen zijn denk ik niet aan het rotten ze beweegde nog, heb gister nog goed rondgekeken maar zie geen enkel van zoon beest nog ergens zitten
Ja ik zag ook achteraf dat ie bewogen was op je fotos 😂 is niet zoals me slakkeneitjes dan toch, dat stonk ook helemaal dat was duidelijk aan het rotten maar als die worpjes nog in de bloei van hun leven zitten 🤔 misschien platwormen die de eitjes op gegeten hadden? Want de eitjes waren ook geel? Of het is wat anders wel een vreemde kleur!
 
De exacte soort is me niet duidelijk, maar het zijn zeker planaria.
Ik zie de kenmerkende ovale zwarte vlekken in het midden van het lijf en de middelste worm heeft de puntige kop.
 
Ik heb zitten turen maar ik kan geen driehoekige kop ontdekken? Wat je wel zou verwachten bij planaria. Of word ik misschien wat oud en slechtziend. 🧓

Edit: hmmm ze lijken wel wat op Dugesia aenigma... Als dat zo is, is het inderdaad een type planaria. Vissen doen ze niets, daar hebben ze eerder juist van te vrezen. Of in ieder geval levende vissen. Of de eitjes ook veilig zijn, geen idee eerlijk gezegd.
 
Laatst bewerkt:
Er vanuit gaande dat het planaria is, moet ik ingrijpen met Flubenol of andere middelen? Ook als ik ze nu niet meer zie?
 
Ik heb zitten turen maar ik kan geen driehoekige kop ontdekken? Wat je wel zou verwachten bij planaria. Of word ik misschien wat oud en slechtziend. 🧓

Edit: hmmm ze lijken wel wat op Dugesia aenigma... Als dat zo is, is het inderdaad een type planaria. Vissen doen ze niets, daar hebben ze eerder juist van te vrezen. Of in ieder geval levende vissen. Of de eitjes ook veilig zijn, geen idee eerlijk gezegd.
Op de tweede foto houdt 1 worm zich redelijk recht. Rechterzijde is het hoofd. Die heeft hij deels ingetrokken, maar de vorm is mij duidelijk. Of de vissen er van te vrezen hebben geen idee.
Er vanuit gaande dat het planaria is, moet ik ingrijpen met Flubenol of andere middelen? Ook als ik ze nu niet meer zie?
Kan je uit voorzorg doen indien dit geen probleem oplevert voor je bewoners.
 
Op de tweede foto houdt 1 worm zich redelijk recht. Rechterzijde is het hoofd.
Als mijn platwormen bewegen dan is de punt hun achterkant en lijken ze op een planaria wanneer ik een foto maar maar als ik film is duidelijk dat het daar niet om gaat. Ik zou het zelf toch niet zo stellig durven roepen. Is de behandeling tegen planaria niet erg intenstief? Is het niet verstandig te wachten op meer aanwijzingen? En sinds wanneer is planaria geel? 😛
 
ik wacht nog wel even af, als ik weer zoon beest vind maak ik betere foto’s en doe ik het in een potje. Had ze namelijk met steen en al regelrecht naar buiten gebracht eergister
 
Als mijn platwormen bewegen dan is de punt hun achterkant en lijken ze op een planaria wanneer ik een foto maar maar als ik film is duidelijk dat het daar niet om gaat. Ik zou het zelf toch niet zo stellig durven roepen. Is de behandeling tegen planaria niet erg intenstief? Is het niet verstandig te wachten op meer aanwijzingen? En sinds wanneer is planaria geel? 😛
planaria is een familie van wormen met honderden soorten, zowel in en uit het water. Uiteraard moet je niet behandelen als je je zorgen maakt om de gevolgen.
 
Het is vast wel bekend maar wanneer men Flubenol gebruikt dan leggen de slakken vaak ook (deels) het loodje.
 
Daar heb je helemaaL gelijk in... Het is hun verdienste. Laten we het dan zo stellen, ik geef ze de faciliteit om zich voort te planten...
Dan nog, ze kweken niet zichzelf natuurlijk... Wij moeten niet alleen de faciliteit bieden maar ook de juiste omstandigheden aanbieden om de voortplantings drift aan te wakkeren. Een aquarium zonder legholen zal voor een doorsnee ancistrus niet voldoende zijn om eitjes te willen leggen. Maar ook onverwarmd water zal niet bevordelijk zijn.

Het baren dat doen hun maar het kweken dat doen we wel zelf denk ik 😀
Het kweken is gewoon een samenwerkingsverband tussen mens en dier😁
 
Dan nog, ze kweken niet zichzelf natuurlijk... Wij moeten niet alleen de faciliteit bieden maar ook de juiste omstandigheden aanbieden om de voortplantings drift aan te wakkeren. Een aquarium zonder legholen zal voor een doorsnee ancistrus niet voldoende zijn om eitjes te willen leggen. Maar ook onverwarmd water zal niet bevordelijk zijn.

Het baren dat doen hun maar het kweken dat doen we wel zelf denk ik 😀
Ik heb ze overigens niet verwarmd en ze reproduceren gewoon.
 
Ik heb ze overigens niet verwarmd en ze reproduceren gewoon.
Bij mij is onverwarmd 16 graden maar daar zitten natuurlijk verschillen in. Maar natuurlijke omstandigheden zijn het meest bevordelijk en dat is met 16 graden natuurlijk wat minder denk ik. Ik roep maar wat 😂 kweken kon geloof ik dan wat kouder maar er zijn genoeg redenen om te zeggen dat wij een grote rol in het kweken spelen natuurlijk. Er komt meer bij kijken dan alleen maar faciliteren denk ik. En anders is faciliteren toch al een hele boel. In een emmer water waren ze toch niet zo ver gekomen althans 😋 maar zelf vissen baren, dat word toch een lastig verhaal opseminst 😂
 

Terug
Bovenaan