Wat is er nieuw

Ancistrus Dolichopterus???

Mascha

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Ik heb net een gratis aquarium vol guppen opgehaald en vond een andere vis op de bodem... Is dit een Ancistrus Dolichopterus?? Of een andere soort. Wat voor zorg heeft hij/zij nodig??
494939_0_82_dscn4556.jpg

Pterygoplichthys pardalis

wordt zeer groot. 40 cm.

Arm ding, zat met zeker 100 guppen in een 40 liter aquarium....

tsja, ik kijk er niet meer van op.
Bijna elke dierenwinkel heeft ze wel.

Je wilt hem nu zeker ergens anders huisvesten?
zal nog moeilijk worden denk ik, want je kan ze supergoedkoop in de winkel kopen en ze worden natuurlijk erg groot.

Hij kan bij mij in de vijver? 😛 ('s zomers) is ie gelijk 30 cm. aan het eind van het jaar 😀

even offtopic ik vond dit plaatje haha 😛

Oyp6B4mHKiP6R9aq78HUfpnyDoHJiD0q.jpeg

Nou, even serieus. Als jij hem straks in jouw vijver wil hebben en dat voor hem een goede plek is, sta ik daar zeker voor open! Ik wil het beste voor het diertje. Mijn 180 liter is nooit genoeg voor hem. Hij is nu van neusje tot puntje staart precies 10 cm lang.
Ik zal ook een groot deel van de guppen weer naar andere huisjes moeten doen. Het is net zo druk als in de bakken van de winkel...

Ik zou de vis graag van je overnemen. 1 Probleem, waar laat ik hem in de koude maanden? ik heb een 350 liter aquarium maar ben bang dat die de boel gaat slopen daar 😛 Ze kunnen eigenlijk niet kouder dan 15-18 graden dus dan moet ie natuurlijk ook wel een ruim onderkomen hebben in de winter.

Tenzij ik hem verkoop als die groter is natuurlijk 😛

even over nadenken, voor het zelfde geld krijgen we een slechte zomer en kan ie amper naar buiten. 😉

Bertus zei:
Nou, en ? 10 cm.
Kan hij nog lang mee gaan ,hoor.

Ze kunnen heel rap groeien hoor 😉

Jij had er toch ook twee?. van 40 cm.

Wat bedoel je Bertus? Dat hij wel in mijn 180 liter een tijd vooruit kan? Of??

Ach, hij hoeft niet binnen een week weg. Ik vind hem prachtig. Maar ik wil uiteindelijk wel wat goed is voor het dier zelf. Ik zal mezelf eerst eens goed in gaan lezen... Fijn dus, dat ik nu weet welke soort het is.

Mascha zei:
Wat bedoel je Bertus? Dat hij wel in mijn 180 liter een tijd vooruit kan? Of??

Welja. zeker nog een half jaar.
heb je de tijd om wat anders te zoeken.

3 metr bak,bijv. hahahah

😀 Zo gek krijg ik mijn man helaas niet. Maar dan heb ik inderdaad de tijd om een geschikte plek voor hem/haar te vinden.

Ik heb uit nieuwsgierigheid een watertestje (stripje) gedaan met het water uit het aquarium waar de >100 guppen en de Pterygoplichthys pardalis in zaten. Waar ik al bang voor was: puur vergif. Het is een wonder dat die vissen allemaal nog leven.
Een ter illustratie:
PH 8.4
KH 15
GH > 16
NO2 5
NO3 250

Ik vind de Pterygoplichthys pardalis er ook niet zo best uit zien. Hij heeft heel veel ronde gaatjes in zijn vinnen. Iemand enig idee waar dit van kan zijn? Geneest dit ook weer?

zo dat is niet al te best idd :O

Die gaatjes zou een beschadiging kunnen zijn van het vangen of iets van een voedingsgebrek(kan ik niet garanderen). Je kan de vis in ieder geval een paar keer per week een stuk courgette geven(met schil kan gewoon) en misschien wat van die wafers?(als de appeslakken niet sneller zijn 😉 )

Eigenlijk lusten ze bijna alle groenten wel. Sommig fruit ook.

Mooi, courgette heb ik in huis. Dat zal ik straks eens proberen. Er zit nu wat komkommer in de bak, maar ik heb hem nog niet zien eten.

Ze worden in het land van herkomst ook veel gegeten. Dus als je een originele kerstmaaltijd wilt hebben. 😉 :chef:

Ja, die konden er wat van.
Zat in deze tijdelijk bak.

En deze ook.

4ME9TR-sLtzdUwHv7ze2P9sv7NXbQ7xA.jpeg

Grote bak was aan schoonmaak toe.

Indrukwekkende vissen Bertus! Hoe oud waren ze op de foto?

4-5 jaar.
Als die klap met staart gaven,kon jij je eigen verschonen,hahaha

haha.

Ik ken iemand die heeft er twee van meer dan 20 jaar oud heeft :O

Prachtig zeg! Hoe groot was de bak waar jij ze normaal in hield Bertus? Wat eten ze, als ze zo groot zijn?

Hier wat foto's van het (inmiddels schoongepoetste) gratis aquarium. Het is een superfish aqua cube 40 met verwarmingselement en een splinternieuw pompje. Hij ziet er echt nog heel goed uit.
331498_0_82_dscn4569.jpg

496323_0_82_dscn4567.jpg

581162_0_82_dscn4568.jpg

En nog een van de Pterygoplichthys pardalis onder mijn zelfgemaakte brugje van flamemos.
856438_0_82_dscn4570.jpg

Ja, ik ga zo iets voor hem halen. Moet ook diepvriesvoer halen, dus komt goed uit. Hij houdt duidelijk niet van de lampen..

Als jij alles schoon gemaakt heb.
En ook het filter, moet je eerst weer indraaien,hoor.
Oppassen voor nitrietpiek.

Nee, het filter is niet schoongemaakt en het water komt uit het grote aquarium. De bak zelf is schoongemaakt. Die was zo vies, dat je niet meer door het glas kon kijken en het water was bruin.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan