Wat is er nieuw

Ancistrus loricariidae vs ancistrus sp belem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bumblebiekje
  • Startdatum Startdatum
B

Bumblebiekje

Guest
Goede bijna middag!

In mijn meterbak heb ik Eddy zitten, een ancistrus loricariidae. Ik noem hem/zij eddy maar heb geen flauw idee of het m of v is. De vis is nu nog jong en kan geen stekels of beginnende stekels ontdekken wat schijnbaar kenmerkend is voor het geslacht. Heb hem/haar gekregen van een vriendin toen het nog een klein ancistrusje was en hij is nu zo'n 5 a 6 cm, verzot op komkommer en laat zich vrij vaak zien.

Nu was ik net op google wat aan het zoeken op l-nummers en mijn oog viel gelijk op de ansistrus sp belem en peckoltia compta (l134).

Nu is mijn vraag zou ik bij mijn eddy nog een ander soort ancistrus kunnen doen? 1 van de twee die ik net noemde? Ik wil nog wel afwachten tot ik het geslacht van mijn ancistrus weet. Als het een vrouwtje is wil ik graag een vrouwtje erbij van 1 van de twee l nummers die ik hierboven heb vermeld.

Mijn vriendin heeft ook nog meer ancistrussen zoals eddy dus als verschillende soorten ancistrussen niet samen kunnen krijgt eddy gezelschap van een soortgenootje als ik zijn/haar geslacht te weten kom. Heb ergens gelezen dat twee mannetjes ancistrus agressief kunnen zijn naar elkaar toe, klopt dit?

Groetjes Bieke

Ps. Bak is 100x40x55cm

ancistrus loricariidae??/ Gewoon Ancistrus.
Ik heb er hier 8 bij elkaar,uit 1 nest. dat gaat best.
In de 1,60 m zitten er 20-25 , mannen en vrouwen.
Kan best,hoor.

Wil je L 134. dan wel in een koppel nemen.
En geen ancistrus.

Hoy, bertus! Ik moet me dringend eens een boekje gaan aanschaffen over l-nummers enzo... Ben in de benaming en de nummers nog geen kei.

Dus jij bedoeld dat als ik de l134 zou nemen, een koppel dan, de ancistrus weg zal moeten doen?

En de ancistrus sp belem zou wel met met mijn ancistrus kunnen? Wel van het zelfde geslacht dan, want wil geen rare vissen hebben na verloop van tijd.

Misschien ook handig om te vertellen dat er ook 14 cory panda op de bodem rondscharrelen.

Dit is de Belem. en Wel een L nummer.
Ancistrus sp. L213 - Hobbykwekers

De Ancistrus sp. L213 is een van de makkelijk te houden Ancistrus soorten. Deze
soort wordt zwart met kleine witte stipjes.
www.hobbykwekers.nl/vissendatabase/zuid ... us-sp-l213

Heel anders.

L 134 zou kunnen.

Maar verdiep je er eerst eens in.

Voor de andere eventuele lezers omdat ik het verkeerd benoem:

http://www.aqua-hobby.com/elnummers.html (de tweede)

http://www.decofish.nl/Documents/l134%2 ... 0kweek.pdf

Maar idd Bertus, ga me zowiezo eerst inlezen over waterwaarden, temperatuur, voeding,... Alleen hier kom ik vaak sneller wat te weten 🙂

Ga ook eens kijken of ik me ergens een boekje kan scoren over ancistrus en l-nummers, dat eerst eens ff googelen.

Ten eerste, loricariidae is de family, ancistrus is een genus daarin met zo'n 60 soorten vissen. Een aantal daarvan kan kruisen wat onvoorspelbare resultaten geeft en de familie nog ondoorzichtiger maakt.

Met ancistrus sp Belem bedoel je dit?

oJCCQ8doA0tIbW-sKj3PuH4YNBSeIhpa.jpeg

Ik zie meteen aan de rugvin dat dat geen ancistrus is maar een Hemiancistrus (mogelijk inderdaad Hemiancistrus sabaji ) dus kruizen is geen probleem. Verder claimt die site dat het een goede algeneter is, nou alleen de jonkies doen dat, naarmate ze ouder worden willen ze een hoop meer proteine.
Bijkomend probleem is dat hemi's een stuk groter worden, 20cm is heel normaal en meer is niet ongewoon.

Een peckoltie past een stuk beter in je bak. Als er voldoende schuilplaatsen zijn en ruimte voor territoria zou die er bij kunnen. Ook dat is meer een omnivoor en niet echt een algeneter.

Vissen uit alledrie deze genus zijn ongeacht de sexe enigszins territoriaal. Zolang paren niet aan de orde is zoeken ze elkaar niet echt op en tolereren elkaar hooguit.

Hoi Jeroen!

Bedankt voor je antwoord, heb vandaag ook het boek: back to nature gids voor l-meervallen besteld. Was vandaag op google al tot de conclusie gekomen dat deze vis (welke ik idd bedoel) het niet gaat worden qua formaat en temperatuur dat hij wenst wat volgens mij 30 graden is, wil namelijk het soort dat tot 12cm max wordt en wat in mijn bak gaat met mijn huidige waterwaardes. Heb een paar l-nummers gegoogled en viel stijl achterover van de prijs van de soorten die ik mooi vindt.

Ik kijk uit naar het boek wat ik besteld heb en dan ga ik aan de hand van wat ik gelezen heb over verzorging en waterwaardes een keuze maken van een vis die geen 50 euro per stuk kost. Had een hele mooie gezien, ancistrus zebra (vergeef me als ik het weer fout heb hoor) maar die was 180 euro, dat is me 150 euro teveel.

Eerst verdiepen in soorten en behoeftes en als ik een paar leuke, niet al te dure l-nummers heb gevonden plaats ik wel weer een post of de soorten ook samengaan. Ik wil het liefst allemaal dames dan hebben, wil er niet mee gaan kweken.

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=16537
Naam dus weer verkeerd maar deze vind ik ook mooi, alleen te duur voor 1 visje dus die word hem al helemaal niet.

Op zich wel een goede prijs voor een L046.

Pak 't 's van de andere kant aan. Hoe ziet je bak eruit? Temp? Hoe hard is je water?

De L046 heet geen Ancistrus Zebra maar Hypancistrus zebra, en �150 is geen goede prijs daarvoor! Jong kun je ze soms bij kwekers voor �75 krijgen.

De L134 is een mooi betaalbare Lnummer die niet heel groot wordt, bij kwekers zijn ze al te krijgen voor �15.

Hoi Jeroen en Ludger en bedankt voor reacties.

Ik zal nog een keer foto's plaatsen maar hier een korte beschrijving:
Bodem: zwarte grind en een stuk rivierzand
Planten: valisneria, cabomba, naaldgras, anubias, tijgerlotus, javamos, stekje javavaren...
Decoratie: stukjes leisteen, 2 stenen, een heel groot stuk kienhout met gaten. Meer als een grot zeg maar.

26 oktober heb ik laatste keer water gemeten en waardes zijn als volgt:
No3 10
No2 0
Gh 6
Kh 5
Ph 7
Fe 0,5
Po4 0,5
Cu 0
Nh3-4 0

Temperatuur op 24 graden ingesteld
Bakmaat 100x40x55cm
Overige bewoners: 14 corydoras panda, 1 ancistrus, 8 baby appelslakken, 14 jonge platy's maar daar ga ik wat van uithalen misschien.

Ik zoek een leuk l-nummer, max 12cm die hierbij past en waarbij ik ook mijn eigen ancistrus mee kan behouden. Als ik geen andere soort erbij kan doen, dan is het maar zo en krijgt eddy een soortgenoot erbij maar ik hou ontzettend van het zebra motief of van het luipaard motief.

Omdat ik er nog niks van afweet baseer ik me nu alleen op het uiterlijk wat ik mooi vindt, of het uberhaupt past of kan met bakmaat en waterwaardes moet ik allemaal nog uitzoeken als ik mijn boek binnen heb. Ben nogal plaatjes georienteerd zeg maar.

Ik zal ook ff mijn voedingsschema voor eddy en de cory's neerzetten:
Om de drie dagen krijgen ze om de beurt:
Sera viformo
Sera wells chips
Komkommer
Tetra wafers
Sera vipachips
Komkommer
...

De blauwe platy's krijgen krijgen ook elke dag afwisselend voer waaronder ook levend voer of diepvriesvoer dus daar snoept de rest ook wel van.

De tabletjes plet ik een beetje en dan doe ik er 2 de bak in.
Tussendoor eten ze wat in de bak te vinden is. Van de achterwand haal ik de algjes niet eraf zodat er altijd nog wat groenvoer is.

Het is erg fris voor een hypancistrus vind ik. Persoonlijk zou ik serieus naar peckoltia gaan kijken.

Hoi Jeroen,

Vandaag heb ik het boek back to nature gids voor l-meervallen binnengekregen.

Ik heb in het begin de plaatjes alleen bekeken, daar mijn favorieten van opgeschreven en daarna een selectie gemaakt over wat zou kunnen in mijn aquarium zonder al te veel aanpassingen, namelijk de temperatuur een graadje opschroeven. Eerst opgezocht of het geen bezwaar zou zijn voor de platy's en de corydoras panda en de planten die ik heb om de temperatuur tussen de 25 en 26 graden zetten.

Ik heb ook gezocht op de bakformaat ze nodig hebben, welk voedsel, ph waarde en de grootte die ze bereiken. Ik moet zeggen dat het in het boek allemaal heel mooi beschreven staat en is voor een leek als ik goed te begrijpen allemaal.

Hier komen mijn voorkeuren en de info die ik uit het boek gelezen heb.
L - 015 (suikerstreep dwergpleco)
Gemakkelijk te houden
Wordt 12-13 cm
Min. Bakformaat: 80cm
Voedsel: omnivoor
Ph: 5 - 7
Temperatuur: 26-30 graden
Geen stroming vereist

L - 098 (zebrapleco - keizerpleco)
Gemakkelijk te houden
Wordt 8-9 cm
Min. Bakformaat: 60cm
Ph: 5-7
Stroming gewenst

L - 134 (luipaardkikkerpleco)
Gemakkelijk te houden
Wordt 10-12 cm
Min. Bakformaat 60cm
Geen stroming vereist

L - 202 (orinocco dwergpleco)
Gemakkelijk te houden
Wordt 12-14 cm
Min. Bakformaat 80cm
Ph: 5-7,5
Temperatuur: 25-29 graden
Geen stroming vereist

L - 340 hypancistrus sp LDA 19 / L 340
Gemakkelijk te houden
Wordt 8-10 cm
Min. Bakformaat 60cm
Ph: 5,5 - 7,5
Geen stroming vereist

Dit zijn dus mijn favorieten, nu weet ik niks van de prijzen af, maar hoef zowiezo niet de allerduurste. Mijn idee is ook om mijn ancistrus in de 100 liter bak te gaan doen tzt en een koppeltje van 1 van bovenstaande erin te doen. Anders krijgen ze misschien nog ruzie... Nou is het nog een kwestie van kijken wat het beste past.

Ik wil ook tzt l-nummers kopen die hier zijn geboren en dus niet ge�mporteerd zijn. Als iemand nog kwekers weet in de buurt van hengelo overijssel zou dat mooi zijn, aangezien ik ze eerst zelf wil bekijken en uitzoeken. Bij bijvoorbeeld veldhuis hebben ze ook wel een aantal l-nummers maar ik zie maar twee l-nummers in hun lijst staan die ik eventueel tzt wil aanschaffen en dan weet ik nog niks over waar ze precies vandaan komen. Bij een kweker zelf kopen lijkt me voor mezelf raadzamer aangezien het toch wat kost en omdat zij veel meer weten over hun eigen vissen die ze kweken.

Bumblebiekje zei:
Hoi Jeroen,

Hier komen mijn voorkeuren en de info die ik uit het boek gelezen heb.
L - 015 (suikerstreep dwergpleco)
Gemakkelijk te houden
Wordt 12-13 cm
Min. Bakformaat: 80cm
Ph: 5 - 7
Geen stroming vereist

L - 098 (zebrapleco - keizerpleco)
Gemakkelijk te houden
Wordt 8-9 cm
Min. Bakformaat: 60cm
Stroming gewenst

L - 134 (luipaardkikkerpleco)
Gemakkelijk te houden
Wordt 10-12 cm
Min. Bakformaat 60cm
Geen stroming vereist

L - 202 (orinocco dwergpleco)
Gemakkelijk te houden
Wordt 12-14 cm
Min. Bakformaat 80cm
Ph: 5-7,5
Temperatuur: 25-29 graden
Geen stroming vereist

L - 340 hypancistrus sp LDA 19 / L 340
Gemakkelijk te houden
Wordt 8-10 cm
Min. Bakformaat 60cm
Ph: 5,5 - 7,5
Geen stroming vereist

Dit zijn dus mijn favorieten, nu weet ik niks van de prijzen af, maar hoef zowiezo niet de allerduurste. Mijn idee is ook om mijn ancistrus in de 100 liter bak te gaan doen tzt en een koppeltje van 1 van bovenstaande erin te doen. Anders krijgen ze misschien nog ruzie... Nou is het nog een kwestie van kijken wat het beste past.

Ik wil ook tzt l-nummers kopen die hier zijn geboren en dus niet ge�mporteerd zijn. Als iemand nog kwekers weet in de buurt van hengelo overijssel zou dat mooi zijn, aangezien ik ze eerst zelf wil bekijken en uitzoeken. Bij bijvoorbeeld veldhuis hebben ze ook wel een aantal l-nummers maar ik zie maar twee l-nummers in hun lijst staan die ik eventueel tzt wil aanschaffen en dan weet ik nog niks over waar ze precies vandaan komen. Bij een kweker zelf kopen lijkt me voor mezelf raadzamer aangezien het toch wat kost en omdat zij veel meer weten over hun eigen vissen die ze kweken.

Mijn zeer subjectieve en persoonlijke mening:

L015 is een peckoltia soort, dat zou moeten kunnen wat mij betreft. Weet dat ze in Duitsland wel gekweekt wordt, zal vast in Nederland ook wel zo zijn.

l098 is een andere naam voor L046, Hypancistrus Zebra. Wordt zeker gekweekt maar is idioot prijzig (vind ik).
L134 is een neefje van l015. L202 is ook een Peckoltia en ik heb ze eigenlijk nog nooit in de Nederlandse handel gezien. Als je ze vind zullen ze prijzig zijn verwacht ik. Wel een leuke kweek uitdaign. L134 wordt volop gekweekt

Ik ben nog steeds van mening dat een Peckoltia soort de beste optie is voor je. Zijn redelijk vriendelijke vissen. Wel zul je de bak zo moeten inrichten dat er een aantal schuilplaatsen zijn en meerdere holen mochten ze broeds zijn. Verder doen ze het niet heel fantastisch als je keihard water hebt (check je water bedrijf's website)

Let sowiso op met voeren, je had ook cory's dacht ik? Zul je een manier moeten vinden dat iedereen kan eten. Dat kan wel maar je moet het wel even uitvogelen. Peckoltia zijn wel wat schuw en je hebt goed kans dat ze pas tegen de avond zich laten zien.

Hoi Jeroen,

Ik denk dat ik uiteindelijk ook voor de l-15 zal gaan. Dit is echt een prachtvis vindt ik zelf. Maar is nog niet voor meteen.

Als ik hierveen koppel van zou nemen, zou dat dan gaan met mijn ancistrus?

Schuilmogelijkheden komt dan ook prima voor elkaar!

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=11434

Dit heb ik net gevonden bij veldhuis. Als je ziet bij hun beschrijving onderaan over afmeting ed. klopt het al niet met hetgeen wat in het boek staat...

L-nummers hebben een paar problemen

1. Identificatie is soms lastig omdat de verschillen klein zijn
2. Lang niet alles heeft al een latijnse naam gekregen en een formele beschrijving
3. Een L-nummer wordt toegekent op vindplaats. Als dezelfde vis 60km verderop een iets andere kleur heeft kan het al een ander nummer krijgen
4. Veel handelaren willen of kunnen niet hun vis goed identificeren. (als ik een euro had voor alle onzin die ik alleen al voor Ancistrus heb gezien in winkels.....

Het boek wat jij gekocht hebt is een van de beste die er op dit moment zijn. Verder is planetcatfish een goede bron van informatie. Je kan overwegen om een account aan te maken en daar ook de vraag te stellen. Doe er een foto van je bak bij, een lijstje van wat er nu in zit, de temperatuur en GH en PH (bij benadering) en kijk wat voor advies je krijgt.

Hoi jeroen,

Heb daarstraks een account aangemaakt op lnummers.

Ik zou het zonde vinden dat als ik straks een l-015 dus de suikerstreep dwergpleco wil gaan aanschaffen met het idee dat die max13cm wordt en uiteindelijk toch de andere variant blijk gekocht te hebben die 20 cm kan worden. Dus ik ga zeker jou raad opvolgen en op verschillende plaatsen de vraag stellen.

Hoi jeroen, nou heb al een klein antwoord van iemand anders gekregen.

De l-nummer op de foto is een l-134 en wordt geen 20 cm groot maar wordt max 12 cm. Dus hebben ze het bij de winkel twee maal fout.

Heb ook een e-mail gestuurd naar de winkel over de onjuiste informatie en een paar vragen gesteld over hoe het zou gaan als ik de l-015 bij hun zou bestellen. Of ze ge�mporteerd zijn of van een kweker komen, ik hoef namelijk geen vis die al een halve wereldreis heeft gemaakt met alle risico's vandien omwille van stress en mindere weerbaarheid of beschadigingen. Ook gevraagd of ze al een quarantaine periode gehad hebben als ik ze zou aanschaffen.

Ben benieuwd naar hun antwoord.

Staat een jongen op MP die l134 heeft gekweekt. Alleen in Limburg. 🙂

Heb de advertentie gezien... Waarom zit er nou niemand dichter in de buurt. Heb me rot gezocht naar de l-nummers in mijn omgeving :stom:

Nou ja, geduld is een schone zaak en heb de plaatselijke lfs een mail gestuurd of zij eraan kunnen komen...

Hallo!

Ik ben zo blij!!! Ik heb gisteren de l401 gekocht, een paartje. Was nog ff een klus voor de jongen in de winkel omdat ik zeker m/v wou om ze te bekijken. We hebben eerst allerhande info opgezocht samen in de winkel, grootte, waterwaarden, temperatuur, voeding,... voor de aankoop doorging. Had mijn boek van back to nature meegenomen maar daar stond het nummer niet in. Het valt me op dat over dit l-nummer niet echt heel uitgebreide info staat op het net.

In eerste instantie was het niet de l-nummer waar ik wou voor gaan maar toen ik deze zag was ik totaal overompeld door de schoonheid van het dier...

Als een kind in de snoepwinkel stond ik met een lach tot achter mijn oren verliefd te wezen op dit l-nummer. Maar eerst dus samen met de medewerker info gezocht op het internet. Waterwaarde en hoe groot hij wordt was voor mij het allerbelangrijkste. Omdat mijn bak al qua inrichting voorbereid was voor de komst van een l-nummer en de voeding voor meervallen ook al ingekocht was maakte ik me daar geen zorgen meer om.

Heb alleen de temperatuur van het water iets verhoogd, tussen de 25 en 26 staat ie nou. Ze hebben elk al hun lievelingsplekje in het aquarium. De 1 zit graag in een holletje in het mega stuk kienhout terwijl de andere het meegekregen broedhol helemaal te gek vindt. Gisteren toen het licht uitging een paar tabletjes wells chips erin gedaan, hopelijk hebben ze wat gegeten. Vandaag staat levend voer op het menu... Sorry voor mijn lang verhaal maar ben zo blij!!!

Leuke vondst! Denk alleen dat je ze met hikari carnivore pellets meer een plezier doet naast regelmatig wat diepvries voer.

Dank voor de tip, ga ik daar naar opzoek, alvast opgeschreven! Thx!

Heb je misschien een link voor mij van een webshop ofzo?

Nee, zie net dat het niet (meer) op de markt is hier. Hmm... misschien ben ik een zeurpiet maar ik vind het zinkende voer op de Nederlandse markt niet geweldig. Er is weinig goeds voor echte vegetariers en ook voor de vleeseters zit het vol met meel en andere zooi.

Misschien maar 's kijken hoe dit gaat icm met bijv diepvries muggelarven en wat diepgevroren mosselen of zeebanket.

Zelf gelfood maken misschien? Dan kan je zelf bepalen wat erin gaat. Het kost wel even wat tijd, maar je doet er lang mee. Een jaarvoorraad is in een loze middag gemaakt.

Klopt Jones, had het al ergens gelezen dat mensen dit zelf maken. Ook chips worden zelf gemaakt blijkbaar. Zal eens rondsnuffelen hoe ze dat precies doen.

@jeroen, ze verkopen best veel van dat merk maar dat dus niet meer, beetje jammer maar vindt ik vast wel wat op.
Gisteren heb ik net voor het licht uitging 2 wells chips in hun houtgrot gelegd. Toen het licht uitging heb ik met een zaklamp en daar mijn hand dan iets erover kunnen kijken hoe ze aan het eten waren. Deed me wel goed want heb ze dus nog maar net en ze zitten altijd in hun hol overdag met zijn twee�n, dus ben blij dat ik ze heb zien eten. Had gisteren aan de vissen levende muggenlarven gegeven dus misschien dat ze gisterenavond daar ook nog wat van gevonden hebben.

Ancistrus eddy hield als een ware schildknaap de corydora's weg uit de houtgrot, dat was wel erg grappig om te zien. Vooral omdat ancistrus eddy meer dan de helft kleiner is dan de meervallen. Bijde meervallen storen zich niet aan eddy en ze zitten ook vaak met zijn drietjes in de houtgrot. Eddy is wel ook heel actief overdag, hopelijk zie ik de meervallen ook eens een keertje overdag 🙂.

Ben in ieder geval nog steeds erg in mijn nopjes en verzamel nog elke dag info erbij over voeren, hoe vaak, wat, wanneer. Zo kan ik het dieet voor de meervallen nog beter maken.

De sinking wafers is hun standaard zinkend voer voor soorten zoals corydoras. Geen slecht spul hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan