Ancistrus met eetverslaving...


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Beetje raar onderwerp, dit... maar mijn dominante, territoriale ancistrus cf cirrhosus Bessie heeft een vervelende gewoonte ontwikkeld. Ze is namelijk verzot op het voer van de sluiers, en ligt tegenwoordig tweemaal daags op de loer als het voertijd is. Dan duikt ze zo snel mogelijk op de sluierpellets af, en jaagt iedereen weg die in de buurt durft te komen. Dus ze eet alles op wat op de bodem valt. Daarnaast krijgt ze natuurlijk alle dagen courgette, waar ze ook graag van eet. Op maandag voer ik 's ochtends alleen een blokje repashy, maar daar vallen de sluiers ook op aan. Alleen de artemia op zondag eet ze niet, maar verder dus alles. Een tijdje terug voerde ik 's avonds nog spirulina en algentabletten, maar daar ben ik inmiddels maar mee gestopt. Ook rode muggenlarven voer ik sporadisch aan de sluiers, omdat Bessie deze ook graag lust. En ancistrussen hebben de neiging om te vervetten, weet ik. Bessie heet inmiddels met recht Bessie Turf, want ze is rolrond en heel erg actief. Ze krijgt genoeg beweging, maar ze moet op de een of andere manier op dieet. Ze is nu nog kerngezond, en dat wil ik zo houden, maar hoe?

Ik heb al over een strategie na zitten denken: misschien nog kleinere porties aan de sluiers voeren zodat er niks op de grond valt? Stoppen met de courgette? De sluiers alleen levend voer geven in zo'n zeefje, waar Bessie niet bij kan? Een tijdje alleen levende artemia en watervlooien voeren aan de sluiers?

Iemand ervaring met dit gedrag, en hoe pakken jullie dit aan?
 
kun je de sluiers ook uit de hand voeren ?
 
Wellicht meer variëren met met voer. Elke dag courgette zal die ook uitgekeken op zijn.

Probeer ook Paksoi en ook repashy. Je ancistrus zal je dankbaar zijn. Wellicht qua voer voor je goudvis eerst links erin gooien tot dat het op de vloer ligt en rechts gooien voor je goudvissen.
 
Anscistrus halsbandje geven en met koortje aan een stuk mangrove vastmaken.
Na doe het dan meteen goed zo eentje met een afstandsbediening. Als die in de buurt komt ff knopje indrukken. Klein stroomschokje die ze ook voor honden hebben...

(Dit is natuurlijk een grapje he ..)
 
Het stomme is... mijn eerste ancistrus Japie was nogal schuw. Die at zelfs geen rode muggenlarven, tenminste niet zichtbaar. Ze kwam alleen 's nachts tevoorschijn en is 18 jaar oud geworden. Het was geen cirrhosus, wat het wel voor soort was is onbekend. Deze dame heeft echt alle schuwheid afgelegd, ik heb haar zelfs ( per ongeluk) een keer aangeraakt. De sluiers maken er een spelletje van, en zitten vol butsen want ze deelt rake kopstoten uit...
 
Wellicht meer variëren met met voer. Elke dag courgette zal die ook uitgekeken op zijn.

Probeer ook Paksoi en ook repashy. Je ancistrus zal je dankbaar zijn. Wellicht qua voer voor je goudvis eerst links erin gooien tot dat het op de vloer ligt en rechts gooien voor je goudvissen.

kun je de sluiers ook uit de hand voeren ?
Dat is misschien ook een idee. Vandaag waren ze al iets aanhankelijker naar mij toe. Misschien inderdaad vaker repashy voeren en dan de sluiers met de hand.

Dank voor jullie input!:iloveyou:
 
Dat is misschien ook een idee. Vandaag waren ze al iets aanhankelijker naar mij toe. Misschien inderdaad vaker repashy voeren en dan de sluiers met de hand.

Dank voor jullie input!:iloveyou:

we moeten het samen doen hé, dat is dus elkaar helpen met oplossingen bedenken voor het voeren/dieet
 
Nou, dat zal ik vanaf morgen maar eens gaan uitproberen.
 
Vanmorgen heb ik een blokje Repashy ontdooid, en ik probeerde eerst de sluiers met de hand te voeren. Dat was hen nog even te gortig, dus ik heb ruim de helft van de Repashy in kleine stukjes aan de kant van de slaapplek van de sluiers gelegd, en iets minder dan de helft op het mopanihout, waar Bessie normaal gesproken zit. Het duurde niet lang of de dame kwam kijken of er nog wat te halen viel voor haar, maar de sluiers hadden hun portie gelukkig al op. Daarna ging ze kijken of er courgette lag, maar dat had ik inmiddels weggehaald. Dat krijgt ze overmorgen pas weer. Ze is nu dus " cold turkey" aan het afkicken...

IMG_0520.JPG
IMG_0521.JPG
IMG_0532.JPG
" Waar blijft mijn eten, ik heb HONGER!"
 
Aan het eind van de middag drie hele kleine porties sluierpellets in het aquarium gedaan, en steeds gewacht tot de sluiers het op hadden. Vooraf deed ik een paar verse catappabladeren in de bak, waardoor Bessie maakte dat ze in haar schuilplek achter het mopanihout kwam. Zo konden de sluiers rustig eten. Daarna kwam Bessie weer kijken of er nog wat restjes lagen. Er viel nog een pellet vanuit de drijfplantjes naar beneden, maar volgens mij lukte het de sluiers om alles op te eten zonder tussenkomst van Bessie. Nu ligt ze weer te wachten, maar helaas... als ze honger heeft mag ze catappablad gaan knagen. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor ze weer een beetje in model is, en of ze straks vel over heeft...

Bessie Turf.jpg
 
het is wat meer werk qua voeren, maar je doet het met reden. Al heb ik stiekem ook wel een beetje medelijden met Bessie
 
Ja, ik ook wel, maar kans lopen op vervetting is ook niet goed. Ik heb er eens goed over nagedacht. Eigenlijk is het een soort gedragstherapie: haar gedrag werd namelijk eerst beloond ( door mij), en zo is deze gewoonte ontstaan.

1: Voer valt in de bak, sluiers eten , en er valt wat naast -> Bessie wacht en wordt beloond met eten.
2: Bessie ligt op de loer en jaagt de sluiers weg -> Bessie heeft succes en wordt alweer beloond met eten.
3: Bessie ligt verwachtingsvol klaar, en ik zorg dus dat er dagelijks een vers plakje courgette ligt -> ze heeft mij dus ook " getraind" en wordt weer beloond met eten.
4. Het licht gaat uit, en ik leg braaf een tabletje spirulina neer, want Bessie hangt tegen het glas -> en weer heeft ze haar zin en wordt beloond.

Nieuwe situatie: 1: Bessie wacht op eten, maar wordt niet beloond, want de sluiers hebben het meteen opgegeten/ik leg geen courgette of spirulina neer.
2: Repashy ligt op Bessie's eigen plekje, en ze wordt beloond door daar naartoe te gaan. Dan kan ze eten als ze het gewenste gedrag heeft uitgevoerd ( positieve bekrachtiging).

Een gewoonte is snel aangeleerd, maar het duurt meestal nogal lang om zo'n gewoonte te doorbreken. Ik ben benieuwd hoe dat bij vissen gaat.
 
Vanmorgen heb ik een blokje Repashy ontdooid, en ik probeerde eerst de sluiers met de hand te voeren. Dat was hen nog even te gortig, dus ik heb ruim de helft van de Repashy in kleine stukjes aan de kant van de slaapplek van de sluiers gelegd, en iets minder dan de helft op het mopanihout, waar Bessie normaal gesproken zit. Het duurde niet lang of de dame kwam kijken of er nog wat te halen viel voor haar, maar de sluiers hadden hun portie gelukkig al op. Daarna ging ze kijken of er courgette lag, maar dat had ik inmiddels weggehaald. Dat krijgt ze overmorgen pas weer. Ze is nu dus " cold turkey" aan het afkicken...

Bekijk bijlage 299016 Bekijk bijlage 299017 Bekijk bijlage 299018 " Waar blijft mijn eten, ik heb HONGER!"
Lijkt het zo op de foto, of heeft je ancistrus een wat dikkere bouw?
 
Bessie is tussen de 2,5 en 3 jaar oud. Op onderstaande foto was ze ook al 12 cm, dus volwassen. Maar wel een stukje slanker.
thumbnail_IMG_0120.jpg
De foto's hierboven heb ik vanmorgen gemaakt om te laten zien hoe dik ze nu is. Dus inderdaad, tonnetjerond gevreten. Wel kerngezond, want alert en heel actief.
 
Da's een mooie man! Catappablad is inderdaad prima bijvoer, en nog weerstandverhogend ook. Heeft Bessie wel nodig nu, want deze gedragstraining zal haar vast wel wat stress opleveren...
 
Het werkt, de sluiers eten alles op voor Bessie erbij kan. Dus geen geknok meer, beter voor de sluiers ook. Ik heb haar gisteren weer een plakje courgette gegeven en dat vanmorgen weer weggehaald. Het lijkt of ze inmiddels al meer normale proporties aan het krijgen is.
 
Het werkt, de sluiers eten alles op voor Bessie erbij kan. Dus geen geknok meer, beter voor de sluiers ook. Ik heb haar gisteren weer een plakje courgette gegeven en dat vanmorgen weer weggehaald. Het lijkt of ze inmiddels al meer normale proporties aan het krijgen is.
Wat heeft dan gewerkt?
 
Zoal hierboven beschreven: sluiers miniporties apart geven en repashy op Bessie's plek leggen, en niet meer iedere dag courgette.
 
Toppie!
 
ik zie tegenwoordig overal plexyglas schermen.
ik zou gewoon zo'n scherm om dat beest heen bouwen
 

Terug
Bovenaan