Ancistrus Temminckii albino/wit jong, bijzonder?


Joost123

Well-known member
Lid geworden
3 januari 2020
Berichten
279
Een klein half jaar geleden een koppeltje Ancistrus Temminckii gekocht. De laatste weken lag papa Temminckii continue dwars voor een leghol, daar moest iets aan de hand zijn, dat had ik wel gezien.

Gisteren zag ik ineens een wit 'wormpje' op de zij-ruit zitten. Nadat ik de bril opgezet had bleek het dus een albino/wit jonkie te zijn. Nog wat beter in de bak gekeken en zag nog een stuk of 7 jonkies, maar allemaal de kleur van paps en mams, zoals op onderstaande foto (van internet geleend):

1.jpg


Of het écht een albino-jong is weet ik nog niet, kan niet echt de kleur van de ogen (rood) zien. De kleur is wel echt wit (en niet geel). Alle jonkies overgezet in een garnalen-bakje, zodat ze daar mooi op kunnen groeien.

Nou de vraag aan de biologen: hoe bijzonder is een albino-jong van 2 donkere ouders? Kan me voorstellen dat een "geel-jong" minder bijzonder is dan een albino.
 
Haha, ik weet niet of we biologen op het forum hebben. Maar wat leuk! Het is toegestaan om af en toe foto's van 'm te delen. :D

Als het wat de ouders betreft om kweekvis gaat, denk ik dat de kans sowieso al wat vergoot is dat je er een keer albino's van krijgt. Enerzijds omdat albino's in gevangenschap veelal blijven leven i.p.v. uitgeselecteerd worden (vaak wordt er actief verder mee gekweekt) en anderzijds omdat vervolgens die rondcirculerende albinogenen vaker aan de oppervlakte komen, doordat er in gevangenschap veel inteelt plaatsvindt. Genen voor albinisme, en ik neem aan ook de genen voor xanthochromisme, zijn normaal gezien recessief en kunnen ongemerkt bij beide ouderdieren aanwezig zijn. Een nakomeling kan per toeval een volledig setje krijgen en dan afwijken van beide ouders.
 
Nou de vraag aan de biologen: hoe bijzonder is een albino-jong van 2 donkere ouders? Kan me voorstellen dat een "geel-jong" minder bijzonder is dan een albino.
Ik als recent afgestudeerd bioloog wil wel een gokje wagen:DD Dit soort dingen vind ik altijd donders interessant.

Ik weet niet heel veel van deze soort, maar als er ook albino Ancistrus temminickii bestaan dat het dan niet ongebruikelijk is dat er een albino uit 2 donkere ouders kan komen. Albino is vaak recessief, wat inhoud dat als je van 1 van je ouders een albino gen krijgt, en van de andere een donker gen, dat je dan donker zal zijn. Stel jouw beide A. temminickii zijn drager van het albino gen, dan zou statistisch gezien 25% van de nakomelingen albino zijn. Als jij 7 nakomelingen hebt dat is 1 van de 7 waarschijnlijk redelijk in de buurt van die 25% + het toevals effect. Als het inderdaad zo is dat beide van de ouders drager van het albino gen is dan zul je waarschijnlijk zien dat des te meer jongen je krijgt, des te dichter je bij die 25% albino in de buurt gaat komen;)

Nu is mijn vraag; bestaan er al A. temminickii albino? online vind ik ze niet. Een logische vervolgvraag zou dan zijn, heb jij daadwerkelijk A. temminickii?
Mocht er geen A. temminicickii albino bestaan en jij daadwerkelijk zuivere A. temminickii hebben, dan zou je de witte/albino kunnen terugkruisen met 1 van de ouders. Ik denk dan dat er of 50% albino uitkomt, of 100% donker. Als er 100% donker uitkomt kan je 2 uit deze groep donkere kruisen en dan zou je 25% albino's moeten krijgen. Je kan ook 1 van die donkere terugkruisen met deze albino die je nu hebt en dan zou er mogelijk 50% albino's uit kunnen komen.

Let wel op dat je met bovenstaande aanpak inteelt aan het creëren bent, er zijn wel enige trucs voor om dit te verhelpen en toch een stabiele albino lijn te verkrijgen. Mocht je daar meer informatie over willen, laat dan maar weten, dan zal ik kijken of ik daar een logisch verhaal van kan bakken :chef:
 
Nu is mijn vraag; bestaan er al A. temminickii albino? online vind ik ze niet. Een logische vervolgvraag zou dan zijn, heb jij daadwerkelijk A. temminickii?
De ouders komen van Aquabeek (net als de meeste andere vissen die ik heb). Heb hun vrij hoog zitten, dus acht de kans zeer groot dat het temminickii's zijn (al heb ik zelf geen verstand van deze soort).
Verder interessant verhaal!

Eerst maar es zien dat ie het overleeft: kan er zojuist achter dat de thermostaat in de garnalenbak, waar de jonkies nu ook in zitten, kapot is. Temperatuur van het water was 39 graden :oops:.
Inmiddels is het gezakt naar 31.3, heb wat koud water toegevoegd, maar wil het temperatuurverschil niet te groot maken in een korte tijd. Alle bewoners doen het op dit moment gelukkig goed.
Komende dagen maar es afwachten....
 
Helaas zijn er 2 'wildkleur'-jonkies doodgegaan, die witte leeft gelukkig nog. Ook de garnaaltjes lijken grotendeels de hoge temperatuur overleefd te hebben.
 
Weer een weekje verder en de "witte" doet het goed, van kop tot staart nu zo'n 2,5 - 3 centimeter. Is lekker beweeglijk en aan de donkere vlek te zien eet ie ook goed :)

20230321_140434.jpg
20230321_140124.jpg
 
Ik als recent afgestudeerd bioloog wil wel een gokje wagen:DD Dit soort dingen vind ik altijd donders interessant.

Ik weet niet heel veel van deze soort, maar als er ook albino Ancistrus temminickii bestaan dat het dan niet ongebruikelijk is dat er een albino uit 2 donkere ouders kan komen. Albino is vaak recessief, wat inhoud dat als je van 1 van je ouders een albino gen krijgt, en van de andere een donker gen, dat je dan donker zal zijn. Stel jouw beide A. temminickii zijn drager van het albino gen, dan zou statistisch gezien 25% van de nakomelingen albino zijn. Als jij 7 nakomelingen hebt dat is 1 van de 7 waarschijnlijk redelijk in de buurt van die 25% + het toevals effect. Als het inderdaad zo is dat beide van de ouders drager van het albino gen is dan zul je waarschijnlijk zien dat des te meer jongen je krijgt, des te dichter je bij die 25% albino in de buurt gaat komen;)

Nu is mijn vraag; bestaan er al A. temminickii albino? online vind ik ze niet. Een logische vervolgvraag zou dan zijn, heb jij daadwerkelijk A. temminickii?
Mocht er geen A. temminicickii albino bestaan en jij daadwerkelijk zuivere A. temminickii hebben, dan zou je de witte/albino kunnen terugkruisen met 1 van de ouders. Ik denk dan dat er of 50% albino uitkomt, of 100% donker. Als er 100% donker uitkomt kan je 2 uit deze groep donkere kruisen en dan zou je 25% albino's moeten krijgen. Je kan ook 1 van die donkere terugkruisen met deze albino die je nu hebt en dan zou er mogelijk 50% albino's uit kunnen komen.

Let wel op dat je met bovenstaande aanpak inteelt aan het creëren bent, er zijn wel enige trucs voor om dit te verhelpen en toch een stabiele albino lijn te verkrijgen. Mocht je daar meer informatie over willen, laat dan maar weten, dan zal ik kijken of ik daar een logisch verhaal van kan bakken :chef:
Toch verkoopt heevis ze gewoon...

Er van uitgaande dat de temminckii de l144 is, ik heb zelf jonkies van een albino mannetje en een donker gekleurd vrouwtje, ze zijn allemaal normale kleur geworden. Opvallend is aan de staart dat de 2 driehoekjes aan elkaar verbonden zijn met een lijntje. En de volwassen donker gekleurde hebben dat niet. Ook hebben mn babys doorzichtige witte vlekken en een goude buik.

Ik heb er nog 2 die heel klein gebleven zijn, die hebben ipv witte stippen goude stippen.

De jonkies op deze foto hebben ook een lijntje bij de driehoekjes aan de staart die de driehoekjes verbinden. Ik vermoed dat dit een ontwikkeling is van een hybride soort (albino gemixt met donkere kleur) wildkleur is het dan?
Of gaat dit om een compleet ander soort
Foto is hybride ancistrus baby met goude stippen (rechts) en hybride ancistrus met normale kleur stippen (links)
Zonder titel22_20230321144530.png
 
Deze stippen verdwijnen toch naar mate ze ouder worden dacht ik ?
Even inhakend , vorige week een albino ( een witte ) ancistrus gekocht , deel ff een foto.
an1.jpg

In hoe verre deze wit blijft naar mate die ouder wordt is mijn niet bekend, iemand idee ervaring ?
 
Deze stippen verdwijnen toch naar mate ze ouder worden dacht ik ?
Even inhakend , vorige week een albino ( een witte ) ancistrus gekocht , deel ff een foto.
Bekijk bijlage 358412
In hoe verre deze wit blijft naar mate die ouder wordt is mijn niet bekend, iemand idee ervaring ?
Albino is geel bij ancistrus dacht ik? Het zou kunnen dat hij nog zn kleurtjes moet krijgen. De stippen blijven overigen. Of bij mij de stippen geel blijven is maar de vraag 😄
 
Geen idee hoe of wat met kleur en bijzonderheid maar ik vind hem wel echt prachtig om te zien! En dat van eigen kweek, heel tof!
 
Albino is geel bij ancistrus dacht ik? Het zou kunnen dat hij nog zn kleurtjes moet krijgen. De stippen blijven overigen. Of bij mij de stippen geel blijven is maar de vraag 😄
Hoop dat jij geen stippen hebt.....:p:LOL::LOL:

Visje is 3,5 a 4cm en echt wit/roze i.p.v geel zoals je vaak ziet.
 
En u we toch met foto's bezig zijn, dit was mij laatste een donkere met gele stippen, was een mooi beest en zo'n 8cm.
b0fcf266-8db8-4583-8f9a-96f32f53461c.jpg
 
Droevig en leuk nieuws:

De witte temminckii heeft het niet gered. Althans, ik heb 'm de laatste dagen niet meer gezien (in theorie zou die nog in een kokosnoot kunnen liggen, maar voorheen zag ik 'm dagelijks meerdere keren).

Het leuke nieuws: pa & ma hebben voor een nieuw nestje gezorgd, ze jonkies zijn (deels) vandaag uitgezwommen en nu lijkt de meerderheid juist wit te zijn :)
 
Droevig en leuk nieuws:

De witte temminckii heeft het niet gered. Althans, ik heb 'm de laatste dagen niet meer gezien (in theorie zou die nog in een kokosnoot kunnen liggen, maar voorheen zag ik 'm dagelijks meerdere keren).

Het leuke nieuws: pa & ma hebben voor een nieuw nestje gezorgd, ze jonkies zijn (deels) vandaag uitgezwommen en nu lijkt de meerderheid juist wit te zijn :)
Zou me niet verbazen dat ie nog in de noot zit :p mannetje of vrouwtje?
 

Terug
Bovenaan