Ancistrus vangen


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
47
Hallo Allemaal,

Ik heb al wat oude onderwerpen voorbij zien komen over het vangen van ancistrussen, maar bleef nog met wat vragen zitten.

Als je zo'n val maakt met een spa flesje dan komen daar scherpe randen aan. Ik hoorde wel dat dat gevaarlijk kan zijn, maar heb nog niet gehoord van iemand die er wat aan deed. Wat is jullie ervaring daarmee? Gaat dat voor problemen zorgen?

En nog iets anders. Als ik eerst de verkeerde te pakken heb. Gaat die andere dan evengoed nog in de val zwemmen? Of moet je die er eerst uithalen?
 
Hallo Allemaal,

Ik heb al wat oude onderwerpen voorbij zien komen over het vangen van ancistrussen, maar bleef nog met wat vragen zitten.

Als je zo'n val maakt met een spa flesje dan komen daar scherpe randen aan. Ik hoorde wel dat dat gevaarlijk kan zijn, maar heb nog niet gehoord van iemand die er wat aan deed. Wat is jullie ervaring daarmee? Gaat dat voor problemen zorgen?

En nog iets anders. Als ik eerst de verkeerde te pakken heb. Gaat die andere dan evengoed nog in de val zwemmen? Of moet je die er eerst uithalen?
Ik ga meestal even met een schuurpapiertje langs de rand om de scherpste randen eraf te halen, je kunt ook een mes ofzo warm maken en daarmee de uiteindes een beetje platdrukken.
 
Ah, dat is een goede! Kan ik evt ook met een oude pan doen. Pan opwarmen en dan even de fles er tegenaan duwen totdat de scherpe randen eraf zijn.

En kan je er dan ook meer tegelijk vangen, of komen ze niet meer als ze zien dat er al een vast zit?
 
Laatst bewerkt:
Een Ancistrus zit meestal vastgezogen in zijn schuilplaats, als ik die van mij wilde vangen haalde ik of het leghol/kokosnoot er uit met een netje er om heen, en dan had ik de vis te pakken.
De Ancistrus die bij mij op een stuk hout zit, kan ik met hout en al er uit halen en dan een netje eronder en met het hout schudden.

Misschien heb je hier iets aan?
 
Een Ancistrus zit meestal vastgezogen in zijn schuilplaats, als ik die van mij wilde vangen haalde ik of het leghol/kokosnoot er uit met een netje er om heen, en dan had ik de vis te pakken.
De Ancistrus die bij mij op een stuk hout zit, kan ik met hout en al er uit halen en dan een netje eronder en met het hout schudden.

Misschien heb je hier iets aan?
Dat heb ik ook ooit gedaan, want ze werden te groot voor mijn bak
Resultaat? Visjes naar de LFS met schuilhol en al, waar hij uiteindelijk ook met schuilhol en al weer verkocht is.
 
Dat heb ik ook ooit gedaan, want ze werden te groot voor mijn bak
Resultaat? Visjes naar de LFS met schuilhol en al, waar hij uiteindelijk ook met schuilhol en al weer verkocht is.
Het zijn zulke eigewijze drollen inderdaad, zelfs als je hout uit het aquarium haalt moet je niet vreemd opkijken als er een half uur later een ancistrus onder vandaan komt :LOL:, als ik de bak leegtrek doe ik standaard alle zooi in emmers
 
Het zijn zulke eigewijze drollen inderdaad, zelfs als je hout uit het aquarium haalt moet je niet vreemd opkijken als er een half uur later een ancistrus onder vandaan komt :LOL:, als ik de bak leegtrek doe ik standaard alle zooi in emmers
Yep, dezelfde vis heeft in hetzelfde leghol een schrobbeurt overleeft om alg van het stammetje te verwijderen... Met heet water. Ik legde het ding terug in de bak en wat denk je? Komt dat rare beest er weer uitgezwommen... Niets mee aan de hand.
 
Het zijn zulke eigewijze drollen inderdaad, zelfs als je hout uit het aquarium haalt moet je niet vreemd opkijken als er een half uur later een ancistrus onder vandaan komt :LOL:, als ik de bak leegtrek doe ik standaard alle zooi in emmers
Haha! Niet te geloven!

Tja, ons hout is behoorlijk groot. Dat is wel een gedoe om dat uit de bak te krijgen zonder dat alle planten en alles meekomt. En bij de LFS achterlaten ga ik al helemaal niet doen. Eerst maar eens kijken of ik hem in een val kan krijgen.
 
Ik hield een keer het hout uit de bak en loop naar de keuken om het wat schoon te maken nadat ik de wasbak had gevuld en begin ermee en wat zie ik opeens in de wasbak zwemmen, ja hoor de L010 dus daar hebben we van geleerd.
Gelukkig zat er water in de wasbak maar toch laat het zien dat ze niet snel loslaten als je hout uit de bak haalt.
 

Terug
Bovenaan