Ancistrus


Koi1206

Well-known member
Lid geworden
1 mei 2020
Berichten
57
Locatie
Zoersel
Ben op zoek naar een ancistrus (een goede algeneter) maar zonder borstel. Bestaat er ergens een lijst waar ik een keuze kan maken Zou bij cichliden moeten
 
Algen moet je inderdaad voorkomen door te zorgen dat ze geen kans krijgen en dus voor voldoende voeding in de bak zorgen. at jij wil is meer symptoombestrijding en zo kom je er niet echt vanaf.
 
@Koi1206 Wordt dit een plantenbak? Of zijn jouw (toekomstige) cichliden plantenslopers? Want zonder al te veel planten zal het altijd een strijd blijven met die algen, tenzij je je verlichting een eind terugschroeft. Iets wat je vissen niet erg zouden vinden.
 
@Koi1206 Wordt dit een plantenbak? Of zijn jouw (toekomstige) cichliden plantenslopers? Want zonder al te veel planten zal het altijd een strijd blijven met die algen, tenzij je je verlichting een eind terugschroeft. Iets wat je vissen niet erg zouden vinden.

Dit! en algen in een cichliden-bak... dat hoort gewoon :deal:
Ruiten schoonpoetsen en verder lekker laten gaan :DD
 
Het is inderdaad de bedoeling dat er geen planten komen of indien niet anders kan wat Anubias.
 
Ok. Algen horen erbij, maar is ok een beetje de bedoeling om de bodem wat om te woelen of bestaan er slakken die bij malawi kan
 
Ok. Algen horen erbij, maar is ok een beetje de bedoeling om de bodem wat om te woelen of bestaan er slakken die bij malawi kan
Dan zou je idd denken aan torenslakjes. Bodem omwoelen doen vrij veel Malawi's trouwens op zoek naar eten of graven. Misschien ook nog mogelijk om Syndonthis poly whites of een andere soort te nemen.
 
Qua waterwaarden zouden tylomelania (Sulawesi slakken) moeten kunnen. Die zitten ook graag in de bodem en tussen de algen. En ik zelf vind de manier waarop ze bewegen echt grappig!

Zijn algen eigenlijk ook goede nitraat en fosfaat eters? Ik kan me voorstellen dat dat handig zou zijn als je geen beplante bak hebt.
 
Qua waterwaarden zouden tylomelania (Sulawesi slakken) moeten kunnen. Die zitten ook graag in de bodem en tussen de algen. En ik zelf vind de manier waarop ze bewegen echt grappig!

Zijn algen eigenlijk ook goede nitraat en fosfaat eters? Ik kan me voorstellen dat dat handig zou zijn als je geen beplante bak hebt.
Algen pakken wel het 1 en ander weg, maar belangrijkste in dergelijke bakken is een goede filtratie, doorstroming en wekelijkse waterwissel van 50%. Zo blijven de waardes altijd goed.
 
hey volgens mij eten malawis behoorlijk wat algsoorten. ;)

bijv mbunas staan er om bekent maar veel (malawi)cichliden eten behoorlijk wat plantaardig voedsel
 
Heb intussen al heel wat geleerd, ik stel me de vraag of er een lijst bestaat van ekel ancistrus en geen pleco om te kijken welke ik kan nemen.
 
Heb intussen al heel wat geleerd, ik stel me de vraag of er een lijst bestaat van ekel ancistrus en geen pleco om te kijken welke ik kan nemen.
Niet dat ik zo snel kan vinden. Het dingetje met "Ancistrus" is dat er wel veel verschillende soorten zijn (iets van 60-70), maar er is maar een klein aantal soorten dat je regelmatig te koop ziet staan. En het verwarrende daarbij is dat de meest bekende, de borstelneus (Ancistrus cf. cirrhosus) waarschijnlijk weer uit een aantal (onder)soorten bestaat met onduidelijke herkomst i.p.v. één en dezelfde. Al zijn de verschillen ook weer niet heel groot.

Maar om het makkelijk te maken: 9 van de 10 keer heb je in de winkel te maken met zo'n borstelneus. Die is verreweg het populairst. Je hebt ze in grijs, zwart, geel, oranje, rood, albino en soms donkergroen. Zijn veel kweekvormen van, sommige ook met lange vinnen. Worden met ongeveer 10 tot 15 cm niet al te groot.

Je komt ook wel eens de naam Ancistrus dolichopterus tegen. Is een zwarte soort die er heel anders uitziet dan de borstelneus; altijd even checken want er worden nogal eens borstelneuzen of onbekende soorten onder die naam verkocht. Andere soort is Ancistrus claro. Zie je niet zoveel.

Waar je ook voor kunt kijken: Chaetostoma formosae (L187B), en de daarop lijkende L187A. Worden vrij regelmatig aangeboden. Redelijk vergelijkbaar met een ancistrus maar in een net wat ander jasje. :) En je hebt nog meer kleinblijvende soorten. Ben er niet goed in thuis verder.
 
Laatst bewerkt:
Niet dat ik zo snel kan vinden. Het dingetje met "Ancistrus" is dat er wel veel verschillende soorten zijn (iets van 60-70), maar er is maar een klein aantal soorten dat je regelmatig te koop ziet staan. En het verwarrende daarbij is dat de meest bekende, de borstelneus (Ancistrus cf. cirrhosus) waarschijnlijk weer uit een aantal (onder)soorten bestaat met onduidelijke herkomst i.p.v. één en dezelfde. Al zijn de verschillen ook weer niet heel groot.

Maar om het makkelijk te maken: 9 van de 10 keer heb je in de winkel te maken met zo'n borstelneus. Die is verreweg het populairst. Je hebt ze in grijs, zwart, geel, oranje, rood, albino en soms donkergroen. Zijn veel kweekvormen van, sommige ook met lange vinnen. Worden met ongeveer 10 tot 15 cm niet al te groot.

Je komt ook wel eens de naam Ancistrus dolichopterus tegen. Is een zwarte soort die er heel anders uitziet dan de borstelneus; altijd even checken want er worden nogal eens borstelneuzen of onbekende soorten onder die naam verkocht. Andere soort is Ancistrus claro. Zie je niet zoveel.

Waar je ook voor kunt kijken: Chaetostoma formosae (L187B), en de daarop lijkende L187A. Worden vrij regelmatig aangeboden. Redelijk vergelijkbaar met een ancistrus maar in een net wat ander jasje. :) En je hebt nog meer kleinblijvende soorten. Ben er niet goed in thuis verder.
Chaetostoma’s zou je eigenlijk het beste huisvesten in een bak met veel stroming. Heb zelf ze gehouden en kwamen het beste uit in een speciaalbak.

2B1E3C2C-EC62-471E-9129-D2B7EB723391.jpeg
6B2E63D1-F160-4C64-8B4A-63EF11BDAA87.jpeg
FABE6115-D260-4B8D-917A-C804074546D5.jpeg
 
Kijk eens op https://www.planetcatfish.com/ , daar vind je vrijwel alle soorten Harnasmeervallen die in de handel zijn. Ik vind deze groep vissen zelf erg leuk, heb zelf ooit een onbekend soortje van 11 cm gehad, leefde solo in mijn bak en is 18 jaar oud geworden. Mijn laatste Ancistrus cf cirrhosus vrouw ( zonder borstel dus) is onlangs helaas overleden, maar was ook een leuk dier en zelfs handtam. Voor het verwijderen van algen betekenen ze niet veel, wat dat betreft zijn Torenslakjes inderdaad een betere optie. Misschien dat je in een Malawibak ook een leuke Afrikaanse harnasmeervallenso
 
Hee er ontbreekt een stukje van mijn laatste post. De zin moet zijn: Misschien dat je in een Malawibak een leuke Afrikaanse Harnasmeerval kunt zetten in combinatie met Afrikaanse slakken. Er was hier een lid, @Patrix , die zo’n meerval in zijn Cichlidenbak had.
 

Terug
Bovenaan