Ancistrussen ziek


Jank niet zo Jaap. Ik mag vinden wat ik wil. Daar heb jij niks over te zeggen. Wil je dat niet zien mag je mij op negeer zetten.


Ik zeg niet dat alle verkopers onzin praten. Maar kom niet met een standpunt de verkoper die dat verkoopt dat die weten wel waarover ze het hebben.


Btw natuur heb je zon. Zon is ook een bron van UV stralingen.

Niet altijd alles afkraken he. Ik gebruik een uvc unit en geen issues mee ondervonden.

Maar indd of het echt heeeeel veel verandering brengt? Dat mag joost weten.

Maar dan nog let ppl use what they want right.


Maar jouw opmerking over wrm hij een uvc heeft doet totaal niet toe aan wat zijn daadwerkelijke probleem is.
Dus heeft hij wat aan deze discussie? Nee
Tja om met het laaste te beginnen ts heeft het in zijn start post het enige wat veranderd is het plaatsen van een uv lamp.
Kun je daar uit opmaken dat de oorzaak is van het probleem dat is alleen vast te stellen door de oude situatie te herstellen dus uv er uit.
Voor wat de rest van de post betreft negeer knop gaan ik niet gebruiken constateer alleen een gedrag richting persoonen die in je posten terug komen die niet echt opbouwend zijn en meer persoons gericht en das jammer.
En is wat het wat mij betreft klaar.
 
Als ik het zo bekijk, dan zie ik maar 4 legholen. Je hebt 11 Ancistrussen, en daarvan zijn er 5 die minder zijn nu. Ik denk dat je beter de groep kunt splitsen. Dus de 5 die minder goed doen, in een andere bak huisvesten (indien je die voor handen hebt). Daarnaast zou ik persoonlijk wat meer legholen neerleggen, of holen creëren. De exemplaren die gezond zijn zullen waarschijnlijk de dominantere zijn binnen de groep en als eerste het voer opeisen. Ancistrussen kunnen onderling nog wel eens elkaar veel opjagen. Ik heb in mijn 2m bak Ancistrus patronus en daarbij nog een grote Panaque, maar de Ancistrus laat soms duidelijk merken dat die een bepaalde plek heeft waar de Panaque niet geduld wordt. Dus dit geeft al aan hoe ze kunnen zijn.

Verder zou ik eens kijken wat er gebeurt als je de UV lamp eens uitlaat voor een tijdje.

Edit: wat is de verhouding man/vrouw in de groep?
Wilde ze tellen voor je maar nu ziet deze er nog erger uit.. hij lijkt zelf te bloeden (scheurtjes)
 

Bijlagen

  • 167249401904449855983119127411.jpg
    167249401904449855983119127411.jpg
    132.5 KB · Weergaven: 61
Tja om met het laaste te beginnen ts heeft het in zijn start post het enige wat veranderd is het plaatsen van een uv lamp.
Kun je daar uit opmaken dat de oorzaak is van het probleem dat is alleen vast te stellen door de oude situatie te herstellen dus uv er uit.
Ja maar jij en ik weten dat dit door uvc komt
Als je naar zijn bak kijkt en indd het aantal verstopplekken en bak licht wat er boven hangt zal ik meer in die hoek zoeken.

Al moet ik toegeven dat hij het wel uitgebreider mocht aangeven. Maar andere kant vanuit ons is het speculeren.

Vandaar voordat er daadwerkelijk los geschoten wordt. Moet er meer info komen tot op een conclusie te komen wat daadwerkelijk het probleem is.
 
Tja om met het laaste te beginnen ts heeft het in zijn start post het enige wat veranderd is het plaatsen van een uv lamp.
Kun je daar uit opmaken dat de oorzaak is van het probleem dat is alleen vast te stellen door de oude situatie te herstellen dus uv er uit.
De uv is uit sinds eerste bericht.. ik denk dat het probleem langer speelt maar dat het nu opvalt
 
Volgens mij zit dat uv geval aan de buitenkant hoor tenzij ik het niet goed zie.
Hij zit binnen een filterhuis na de filters maar staat uit. Na eerste bericht
 
De uv is uit sinds eerste bericht.. ik denk dat het probleem langer speelt maar dat het nu opvalt
Dat kan maar dat weten wij als reageerders natuurlijk niet.
Is natuurlijk wel vreemd dat het nu zo opvalt.
Zo zie je maar weer kijken en controle iedere dag maar weer
Houd de hobby interesant.
 
Nu dat er allemaal uit is voor het nieuwe jaar, zullen we dan het nieuwe jaar weer allemaal goed beginnen? 😂 Ik vind de opmerking dat het om de uv lamp gaat geen gekke gedachten van @Nicolientje-W. Het is kort door de bocht vanuit te gaan dat dat de oorzaak MOET zijn maar na wat onderbouwingen is het geen gekke gedachten. Zullen we niet gewoon respect naar elkaar hebben, ook naar haar, zoals we van ieder ander verwachten. Niet dat ze mijn bericht ziet ofzo maar dit is ook niet leuk voor haar we hoeven geen wrok te hebben :/ Daarnaast heeft ts er ook niets mee te maken dus als iemand iets over problemen over een ander te melden heeft is daar een offtopic topic voor! 🚮
 
Nu dat er allemaal uit is voor het nieuwe jaar, zullen we dan het nieuwe jaar weer allemaal goed beginnen? 😂 Ik vind de opmerking dat het om de uv lamp gaat geen gekke gedachten van @Nicolientje-W. Het is kort door de bocht vanuit te gaan dat dat de oorzaak MOET zijn maar na wat onderbouwingen is het geen gekke gedachten. Zullen we niet gewoon respect naar elkaar hebben, ook naar haar, zoals we van ieder ander verwachten. Niet dat ze mijn bericht ziet ofzo maar dit is ook niet leuk voor haar we hoeven geen wrok te hebben :/ Daarnaast heeft ts er ook niets mee te maken dus als iemand iets over problemen over een ander te melden heeft is daar een offtopic topic voor! 🚮

@jessicapilon

We hebben een kandidaat beheer in de aanbieding. Doe jij even een gesprekje met Don?
 
Waar meet je je watertje mee, strips of drupjes?

ik lees nitraat 0 dus ergens gaat er ergens wat mis in je watertje. Misschien toch wat pieken NH en NO2 gehad.

UVC kan ook behulpzaam zijn bij "ziekte bacterieen" en eencellige.
 
Wilde ze tellen voor je maar nu ziet deze er nog erger uit.. hij lijkt zelf te bloeden (scheurtjes)

Dat is minder. Zou haast zeggen dat er iets bacterieel speelt bij je ancistrussen. Maar durf dat niet met 100% zekerheid te zeggen. Lijkt mij zeker niet door een UV lamp te komen die ook nog eens in de filterhuis zit. Ook de hoeveelheid licht boven de bak zou dit niet moeten veroorzaken. Vandaar dat ik eerder denk aan een bacterie die dit veroorzaakt. Maar als je meer mannen hebt dan vrouwen, dan zou je daar ook wel eens naar kunnen kijken. Mannen onderling kunnen best fors ruzie maken.
 
Dat kan maar dat weten wij als reageerders natuurlijk niet.
Is natuurlijk wel vreemd dat het nu zo opvalt.
Zo zie je maar weer kijken en controle iedere dag maar weer
Houd de hobby interesant.
Dat snap ik en is ook mijn fout..
Ik wil ze alleen nu heel graag redden..
Waar meet je je watertje mee, strips of drupjes?

ik lees nitraat 0 dus ergens gaat er ergens wat mis in je watertje. Misschien toch wat pieken NH en NO2 gehad.

UVC kan ook behulpzaam zijn bij "ziekte bacterieen" en eencellige.
Ik ben er heel erg bang voor dat ik een piek heb gehad met wat schoonmaak werkzaamheden..
Ik ga de vissen uitvangen en naar mijn kweekbak zetten die draaid.okk niet goed maar beter dan dit..
Ik heb nu een staafje om te testen ik ga zo snel mogelijk druppels halen.
Nu maar alles eruit en een water wissel doen denk ik..
Zo 😢
 
Ik dacht er gisteren nog aan maar als dat betekend dat ik ook zo vroeg op moet als john haak ik af 😂 ik doe het nachtbeheer wel 😂
John wilt carrière maken hier. Hij hoopt op een promotie Senior forum leiding. Of Supervisor Beheer. Vandaar dat ie extra vroeg begint.
 
John wilt carrière maken hier. Hij hoopt op een promotie Senior forum leiding. Of Supervisor Beheer. Vandaar dat ie extra vroeg begint.
Buiten heel dit topic om, wat het al is ondertussen😂. Heeft hij ook wel verdient hoor. Ik vind dit een goed onderhouden forum met betrokken en serieuse beheerders. Ben erg tevreden over het werk hier, jullie ook niet? Een stuk fijner dan die onpersoonlijke facebook paginas van tegenwoordig 😂 @jikke85 sorry dat je topic zo misbruikt word met offtopic gedoe 😵‍💫
 
Dat snap ik en is ook mijn fout..
Ik wil ze alleen nu heel graag redden..

Ik ben er heel erg bang voor dat ik een piek heb gehad met wat schoonmaak werkzaamheden..
Ik ga de vissen uitvangen en naar mijn kweekbak zetten die draaid.okk niet goed maar beter dan dit..
Ik heb nu een staafje om te testen ik ga zo snel mogelijk druppels halen.
Nu maar alles eruit en een water wissel doen denk ik..
Zo 😢

Lijkt mij niet dat een NO2 piek dit veroorzaakt heeft. Als ik kijk in het boek “De nieuwe wegwijs in visziekten” van Gerald Bassleer, dan zit ik meer te denken richting een bacteriële infectie binnen de groep. Één van de symptomen kunnen bloederige huidplekken zijn bij Ancistrussen, als gevolg van een bacteriële infectie. Maar dan zou je eigenlijk een swap moeten doen of een exemplaar laten onderzoeken.

Verder snap ik niet waarom dit topic zo verder vervuild wordt met off-topic gedoe. Daar wordt een topic starter niet beter van, van wat niet te maken heeft met het onderwerp. Laten we het verder gewoon houden op mogelijke oplossingen.
 
Dat snap ik en is ook mijn fout..
Ik wil ze alleen nu heel graag redden..

Ik ben er heel erg bang voor dat ik een piek heb gehad met wat schoonmaak werkzaamheden..
Ik ga de vissen uitvangen en naar mijn kweekbak zetten die draaid.okk niet goed maar beter dan dit..
Ik heb nu een staafje om te testen ik ga zo snel mogelijk druppels halen.
Nu maar alles eruit en een water wissel doen denk ik..
Zo 😢
Ik denk dat je met veel waterwissels al een heel eind komt! Het water goed schoon houden vind de vis niet erg! Veel zuurstof in het water brengen is ook goed voor de vissen dan hebben ze minder energie nodig om te ademen. Ik wou dat ik zo de oorzaak kon bedenken maar het is heel lastig. Je hebt er goed aan gedaan om het forum te benaderen en open te staan voor alle hulp. Je doet alles wat je kan en dit overkomen de best zelfs. Ik hoop dat je je zelf in iedergeval niets verwijt. Ik zend je echt al mn bests wensen uit voor jou en je vissen. Dat het maar snel als een nieuwjaarswonder beter mag gaan heel veel sterkte daar!🌻
 
Lijkt mij niet dat een NO2 piek dit veroorzaakt heeft. Als ik kijk in het boek “De nieuwe wegwijs in visziekten” van Gerald Bassleer, dan zit ik meer te denken richting een bacteriële infectie binnen de groep. Één van de symptomen kunnen bloederige huidplekken zijn bij Ancistrussen, als gevolg van een bacteriële infectie. Maar dan zou je eigenlijk een swap moeten doen of een exemplaar laten onderzoeken.

Verder snap ik niet waarom dit topic zo verder vervuild wordt met off-topic gedoe. Daar wordt een topic starter niet beter van, van wat niet te maken heeft met het onderwerp. Laten we het verder gewoon houden op mogelijke oplossingen.
Bedankt voor al je zoeken.. ik ga het boek ook bestellen altijd handig..
Ik heb de hele zieke uitgevangen. Dat zijn er 5. Ik denk dat het bij deze niet meer goed komt.. de kieuwen staan ook open..
Bij de andere bak heb ik een +-60% waterwissel gedaan en 5 holen toegevoegd.
Ik zou er een middel in kunnen doen tegen bacteriële ziekte.
Thnx


Ik denk dat je met veel waterwissels al een heel eind komt! Het water goed schoon houden vind de vis niet erg! Veel zuurstof in het water brengen is ook goed voor de vissen dan hebben ze minder energie nodig om te ademen. Ik wou dat ik zo de oorzaak kon bedenken maar het is heel lastig. Je hebt er goed aan gedaan om het forum te benaderen en open te staan voor alle hulp. Je doet alles wat je kan en dit overkomen de best zelfs. Ik hoop dat je je zelf in iedergeval niets verwijt. Ik zend je echt al mn bests wensen uit voor jou en je vissen. Dat het maar snel als een nieuwjaarswonder beter mag gaan heel veel sterkte daar!🌻
Bedankt.. ik zal een update geven morgen.
Voor nu iedereen de beste wensen en een goede jaarwisseling
 

Bijlagen

  • 20221231_164224.jpg
    20221231_164224.jpg
    121.3 KB · Weergaven: 50
Bedankt voor al je zoeken.. ik ga het boek ook bestellen altijd handig..
Ik heb de hele zieke uitgevangen. Dat zijn er 5. Ik denk dat het bij deze niet meer goed komt.. de kieuwen staan ook open..
Bij de andere bak heb ik een +-60% waterwissel gedaan en 5 holen toegevoegd.
Ik zou er een middel in kunnen doen tegen bacteriële ziekte.
Thnx



Bedankt.. ik zal een update geven morgen.
Voor nu iedereen de beste wensen en een goede jaarwisseling


Goed dat je de 5 zieken eruit hebt gehaald en apart hebt gezet. Weet je zo welk geslacht de 5 hebben. Je zou er een middel tegen bacteriële infecties erin kunnen doen. Wel even goed lezen of meervallen het middel mogen hebben, maar kan je zo even niet vertellen of het nu verstandig is. Sommige soorten zijn nogal gevoelig voor medicatie. Maar zou zeker anders de komende dagen, mochten ze nog leven, aantal keren waterverversen. Even een luchtsteen erin doen voor extra beweging in het water waardoor de uitwisseling via het wateroppervlakte verbeterd.
 
Goed dat je de 5 zieken eruit hebt gehaald en apart hebt gezet. Weet je zo welk geslacht de 5 hebben. Je zou er een middel tegen bacteriële infecties erin kunnen doen. Wel even goed lezen of meervallen het middel mogen hebben, maar kan je zo even niet vertellen of het nu verstandig is. Sommige soorten zijn nogal gevoelig voor medicatie. Maar zou zeker anders de komende dagen, mochten ze nog leven, aantal keren waterverversen. Even een luchtsteen erin doen voor extra beweging in het water waardoor de uitwisseling via het wateroppervlakte verbeterd.
Zou het niet beter zijn om de hele bak te behandelen?
 
Dat ligt eraan of de 6 goede exemplaren dit ook gaan vertonen. Anders gewoon de bak met 5 zieke exemplaren behandelen.
Ik denk niet dat ik aan jou oordeel hoef te twijfelen maar ik vraag me wel af of het risico niet te groot is niet vooralsnog alles te behandelen omdat de gevolgen vrij groot lijken. En daarnaast als de 5 zieken appart worden behandeld word de bak zelf ook niet behandeld, en dat is wel waar het ontstaan is, het is ook duidelijk besmettelijk als 5 er last hebben. Ts heeft recht op een second oppinion!😂 (Jij hebt er meer ervaring in dan ik natuurlijk maar ik deel vooral me gedachten he :) )
 
Ik probeer mee te denken en hoop dus dat iemand hier op in wil haken:

Is een zoutkuur voor deze vissen een gek idee? Het ontsmet, het helpt de slijmlaag te herstellen.
Ik heb geen idee hoe dat bij vissen zit, maar bij (zoog)dieren is fysiologische zoutoplossing de minst pijnlijk aanboelende vloeistof voor in ogen, lichaamsholten, wonden etc etc, omdat het het dichtste in de buurt komt van de waarden van het bloed en andere lichaamsvloeistofen (zéér kort-door-de-bocht uitleg).
 
Goed dat je de 5 zieken eruit hebt gehaald en apart hebt gezet. Weet je zo welk geslacht de 5 hebben. Je zou er een middel tegen bacteriële infecties erin kunnen doen. Wel even goed lezen of meervallen het middel mogen hebben, maar kan je zo even niet vertellen of het nu verstandig is. Sommige soorten zijn nogal gevoelig voor medicatie. Maar zou zeker anders de komende dagen, mochten ze nog leven, aantal keren waterverversen. Even een luchtsteen erin doen voor extra beweging in het water waardoor de uitwisseling via het wateroppervlakte verbeterd.
het zijn 3 mannen en 2 vrouwen. Maar ik denk dat ze het niet gaan redden.
Ze hebben een luchtsteen nu en filter staat ook iets boven het water waardoor het oppervlak beweegt.
 
Ik probeer mee te denken en hoop dus dat iemand hier op in wil haken:

Is een zoutkuur voor deze vissen een gek idee? Het ontsmet, het helpt de slijmlaag te herstellen.
Ik heb geen idee hoe dat bij vissen zit, maar bij (zoog)dieren is fysiologische zoutoplossing de minst pijnlijk aanboelende vloeistof voor in ogen, lichaamsholten, wonden etc etc, omdat het het dichtste in de buurt komt van de waarden van het bloed en andere lichaamsvloeistofen (zéér kort-door-de-bocht uitleg).
Ik heb geen idee ben benieuwd naar ideeen hierover. Thnx
 
Ik denk niet dat ik aan jou oordeel hoef te twijfelen maar ik vraag me wel af of het risico niet te groot is niet vooralsnog alles te behandelen omdat de gevolgen vrij groot lijken. En daarnaast als de 5 zieken appart worden behandeld word de bak zelf ook niet behandeld, en dat is wel waar het ontstaan is, het is ook duidelijk besmettelijk als 5 er last hebben. Ts heeft recht op een second oppinion!😂 (Jij hebt er meer ervaring in dan ik natuurlijk maar ik deel vooral me gedachten he :) )


Snap je gedachte hierover en enigszins ook wel begrijpelijk, aangezien het in die bak is ontstaan. Ik denk dat als er na deze 5 meerdere het beginnen te krijgen, dat hij de gehele bak wel moet behandelen inderdaad. Maar gezonde vissen, zouden er minder last van moeten hebben, lijkt mij zo.

Ik probeer mee te denken en hoop dus dat iemand hier op in wil haken:

Is een zoutkuur voor deze vissen een gek idee? Het ontsmet, het helpt de slijmlaag te herstellen.
Ik heb geen idee hoe dat bij vissen zit, maar bij (zoog)dieren is fysiologische zoutoplossing de minst pijnlijk aanboelende vloeistof voor in ogen, lichaamsholten, wonden etc etc, omdat het het dichtste in de buurt komt van de waarden van het bloed en andere lichaamsvloeistofen (zéér kort-door-de-bocht uitleg).

Ik weet niet tot in hoeverre zoutbad/zoutkuur voor Loricariidae goed is. Ben daar geen expert in, maar je ziet het wel eens voorbij komen bij bepaalde vissoorten dat het aangeraden wordt.
 
Ik probeer mee te denken en hoop dus dat iemand hier op in wil haken:

Is een zoutkuur voor deze vissen een gek idee? Het ontsmet, het helpt de slijmlaag te herstellen.
Ik heb geen idee hoe dat bij vissen zit, maar bij (zoog)dieren is fysiologische zoutoplossing de minst pijnlijk aanboelende vloeistof voor in ogen, lichaamsholten, wonden etc etc, omdat het het dichtste in de buurt komt van de waarden van het bloed en andere lichaamsvloeistofen (zéér kort-door-de-bocht uitleg).
Kan altijd op 1 uit geprobeerd worden als dit de enige mogelijk is om te behandelen. Ik hoop eigenlijk dat er andere middelen beter passen voor de symptomen. Iets sterkers dan wat zout. Ik ben bang dat zout alleen kwaad zal doen. Het ontrekt de vocht uit de vis
 
Ik probeer mee te denken en hoop dus dat iemand hier op in wil haken:

Is een zoutkuur voor deze vissen een gek idee? Het ontsmet, het helpt de slijmlaag te herstellen.
Ik heb geen idee hoe dat bij vissen zit, maar bij (zoog)dieren is fysiologische zoutoplossing de minst pijnlijk aanboelende vloeistof voor in ogen, lichaamsholten, wonden etc etc, omdat het het dichtste in de buurt komt van de waarden van het bloed en andere lichaamsvloeistofen (zéér kort-door-de-bocht uitleg).
Helaas heb ik daar geen antwoord of deze soort tegen zout kan (nooit uitgetest) zelf zou ik eerder een antibioticum gebruiken zoiets als dit https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/sera-baktopur.html (heb hier goede ervaring mee in combinatie met ancistrussen)
 
Kan altijd op 1 uit geprobeerd worden als dit de enige mogelijk is om te behandelen. Ik hoop eigenlijk dat er andere middelen beter passen voor de symptomen. Iets sterkers dan wat zout. Ik ben bang dat zout alleen kwaad zal doen. Het ontrekt de vocht uit de vis
Dat hangt van de concentratie zout af die je in het water doet.
Het idee erachter is dat een vis van nature meer zouten in zich heeft dan zoet water. De vis moet dus moeite doen om de hoeveelheid water in zijn lijf niet te hoog te laten oplopen. Door een lage (!!) concentratie zout in het water te doen, geef je de vis een stukje rust. Rust die gebruikt kan worden om te herstellen.

Helaas heb ik daar geen antwoord of deze soort tegen zout kan (nooit uitgetest) zelf zou ik eerder een antibioticum gebruiken zoiets als dit https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/sera-baktopur.html (heb hier goede ervaring mee in combinatie met ancistrussen)

Een zoutbad is ondersteuning om te zorgen dat de vis het wat minder moeilijk heeft. Antibioticum is gericht tegen bacteriën. Het één kan het ander helpen.
 
Zout zal ze niet doden, maar ik zou er tegelijk weinig tot niets van verwachten. Als meerdere vissen bovenstaande symptomen aan de hand hebben, is er al langere tijd een "disease load" (vaak bacterieel) aanwezig die blijkbaar te groot is voor de vissen om zelf het hoofd te bieden. Daar is al het nodige aan getriggerde weerstand aan voorafgegaan, incl reacties in de slijmhuid. Dan gaat het verlichten van de osmotische druk denk ik weinig meer uitrichten; het effect zal wellicht vergelijkbaar zijn met het leggen van een nat washandje op het voorhoofd van iemand die met 40+ graden koorts voor z'n leven ligt te vechten. Het valt te proberen, maar vissen zijn van zichzelf al heel energie-efficiënt in het bewaren van hun osmotisch evenwicht...

Antibiotica die IN het lichaam komen (in het voedsel) hadden evt een verschil kunnen maken. Zo in het water oplossen is meestal zonde van je geld. De concentraties die de intern aanwezige ziekteverwekkers bereiken zijn dan homeopathisch laag.

Dan vergis jij je enorm, meeste uv-lampen voor aquaria worden zonder bescherming verkocht
Klopt dat lampen vaak los worden verkocht, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat de mensen ze plaatsen in een behuizing. Ik heb nog nooit uv-lampen in winkels zien liggen die bedoeld zijn om los in je bak te hangen. Misschien jij wel, dat kan. Bijzondere winkel dan waar je geweest bent. :p

Trouwens over uv gesproken :unsure:vraag je 1 ding af is dit natuurlijk al die middelen.
Het is niet natuurlijk, maar er is sowieso al weinig natuurlijk aan de manier waarop wij vissen houden. :pDe dichtheid van de vissen en de hoeveelheid voer zijn dusdanig dat het vaak niet mogelijk is om de boel zonder technische ingrepen gezond te houden. Als we het natuurlijker willen aanpakken mogen we ons filtermateriaal ook wel wegdoen bijvoorbeeld.. ^^

Tja om met het laaste te beginnen ts heeft het in zijn start post het enige wat veranderd is het plaatsen van een uv lamp.
Kun je daar uit opmaken dat de oorzaak is van het probleem dat is alleen vast te stellen door de oude situatie te herstellen dus uv er uit.
Het is in dit soort gevallen heel lastig om achter de oorzaak te komen en vaak spelen er meerdere dingen mee. Een correct geïnstalleerde (niet kortsluiting gevende -- maar dat zou TS wel gemerkt hebben) UV-lamp kan eigenlijk geen negatief effect geven en zou juist moeten helpen e.e.a. te voorkomen. Dus ja.... alles is mogelijk I guess, maar als de verdenking bij UV ligt is waarschijnlijk het plaatje gewoon nog niet compleet.
 
Hey allemaal,

Vanacht zijn er 4 helaas dood gegaan.. (dit was te verwachten)
Ik heb nog i grote man uitgevangen die wat mager was. Deze vertoonde toch wel iets aan de vliezen tussen de finpennen. Waarschijnlijk toch een bacterie die de zwakke hard heeft geraakt.
Na gisteren een water wissel van 80 % te hebben gedaan.. vandaag begonnen met esha 2000. Iets anders had ik niet in huis en wilde niet langer wachten tot er weer een winkel open is.
De uv laat ik verlopig uit.
Ze lijken zich een stuk prettiger te voelen..
Bedankt voor al jullie feedback

En leuk nieuws is er ook er zijn al wat nieuwe🤩
 

Bijlagen

  • 16725830828055805498831770442981.jpg
    16725830828055805498831770442981.jpg
    124.2 KB · Weergaven: 52
Hey allemaal,

Vanacht zijn er 4 helaas dood gegaan.. (dit was te verwachten)
Ik heb nog i grote man uitgevangen die wat mager was. Deze vertoonde toch wel iets aan de vliezen tussen de finpennen. Waarschijnlijk toch een bacterie die de zwakke hard heeft geraakt.
Na gisteren een water wissel van 80 % te hebben gedaan.. vandaag begonnen met esha 2000. Iets anders had ik niet in huis en wilde niet langer wachten tot er weer een winkel open is.
De uv laat ik verlopig uit.
Ze lijken zich een stuk prettiger te voelen..
Bedankt voor al jullie feedback

En leuk nieuws is er ook er zijn al wat nieuwe🤩
Ik ben blij om te horen dat het lukt de tegenslagen niet te laten overheesen maar je ook nog positief kan blijven! Ik zal dat ook proberen te zijn. Ik denk dat je goedde stappen hebt gezet en ik ben benieuwd of het mannetje het gaat halen in iedergeval. De andere mogen lekker rusten nu die zullen wel uitgepunt zijn. The circle of life in 1 avondje!
 

Terug
Bovenaan