Wat is er nieuw

ancitrus of clown pleco

• Onderwerp starter Onderwerp starter oezy
  • Startdatum Startdatum
O

oezy

Guest
Beste lezers,

ik heb mijn plantenaquarium weer leeggehaald en even leeg gelaten maar we vinden het toch maar saai zonder aquarium dus we hebben weer een nieuwe bak opgestart. Deze draait nu 4 weken en is eigenlijk ingericht op een pleco. Wat er nu in zit zijn 4 paarse appelslakken en 2 Beaufortia leveretti.
De bak is 1 meter en er zit een externe pomp op en een kleine binnenpomp voor meer stroming.
Ik heb hele avonden besteed om een keuze te maken welk L nummer het moet worden maar er vielen er veel af. Niet voor de prijs maar de verzorging.
Hoe mooier de pleco hoe moeilijker deze in leven te houden is
lijkt mij zo na alle info dus kwam ik op deze 2 soorten uit.

Qua voeding en grootte prima bij mij passend. Echt algen eten hoeven ze niet want dat doen die 2 Leveretties enorm goed.

Er komt geen vis meer bij bij dit bestand. Ik ververs wekelijks 50%.
Ik zelf heb een licht voorkeur voor de clow maar dan kijk ik alleen naar uiterlijk, de borstel op de neus van de ancitrus vind ik nl. niet zo erg mooi. Dan zou ik voor een vrouwtje gaan.

Mijn vraag is welke van de 2 qua gedrag leuker is om te houden en of ik ze beide in paartjes kan houden of beter alleen gezien de ruimte?
Welke is drukker en welke rustiger?
En wie heeft een leuke ervaring met een ander L nummer die herbivoor is en niet te groot?

Mijn dank alvast.

Met de clown pleco bedoel je de Panaqolus maccus?

Ik heb zowel Ancistrus als de Panaqolus maccus, het zijn beide mooie vissen. De Ancistrus is levendiger en zie je overdag ook veel meer. Je kunt beiden vissen prima solitair houden.

ja die bedoel ik.

Is de Panaqolus maccus veel kleiner dan de Ancitrus?

en is het leuker om ze in een paartje te houden of maakt dat niet uit?

Die Panaqolus blijft inderdaad wel aardig wat kleiner, de Panaqolus wordt ongeveer 10cm en de Ancistrus kan wel 16cm groot worden. Ancistrussen kweken erg makkelijk en de jongen raak je meestal niet zomaar kwijt, deze zou ik dus niet in een paartje houden. De Panaqolus maccus kweekt niet zo heel makkelijk dus kun je prima in een paartje houden. Het geslacht van een Panaqolus is niet zo makkelijk te bepalen als het geslacht van een Ancistrus.

Ok das duidelijke info.

Misschien nog even een kleine aanvulling: Ancistrussen kunnen over het algemeen op wat lagere temperaturen gehouden worden, dan de P.maccus. Bij bepaalde medebewoners kan dat net wat beter uitkomen. De P.maccus zijn houteters, dus zal er hout in het aquarium aanwezig moeten zijn, wat een beetje als nadeel heeft dat ze wat meer bodemvuil produceren. Het ligt aan de rest van de omstandigheden of dit hinderlijk is of niet. Zelf heb ik 2 P.maccus in een 80cm aquarium met een groepje cory's en de cory's zorgen voor genoeg bodemwerveling zodat het meeste vuil in het filter terecht komt en er nauwelijks iets blijft liggen.

Er zijn ook kleinere Ancistrussoorten, maar deze zijn lastig(er) verkrijgbaar.

Ik heb hout in het aquarium maar iid de leveretties zitten liever bij 20/22 graden.
Dus dat wordt een beetje een compromi sluiten qua temperatuur tussen de Maccus en de chinese algeneters.

Volgens de meeste boeken en websites kun je de P.maccus vanaf een graad of 24�C houden, dus dat ligt dan best veel uit elkaar.

Misschien zou je ook nog eens naar een Chaetostoma soort kunnen kijken. Dat zijn ook herbivoren, houden net als de Beaufortia leveretti van flink wat stroming en zuurstofrijk water en moeten op lagere temperaturen gehouden worden.

Ga ik doen, bedankt!

L104 is mooi, denk alleen als die zijn verstopplek heeft gevonden dat je hem weinig meer gaat zien.

Denk dat je trouwens met een meter aquarium meer dan genoeg keuze hebt in leuke meervallen, welke v.w.b. verzorging allemaal niet zo moeilijk zijn.

Je hoort vaak dat de mooie en dure L nummers niet lang leven omdat het wildvang is en de beesten in gevangenschap vaak niet willen eten wat wij ze voorschotelen.

En dat kan ik me dan overigens best goed voorstellen.
Maar dan zit je wel met een dure dode vis na een paar weken en dat wil ik dan voorkomen.

kan ik ��n ancitrus en ��n P.Maccus samen houden?

Net van de week 2x l144 bij m'n l104 gezet, tot nog toe leven ze nog 😀

(de 104 lijkt bijna vastgelijmd aan het hout, zie hem nauwelijks ergens anders... als ik hem al zie)

(op marktplaats staan trouwens best wel leuke jonge meervallen voor aardige prijsjes)

Heb even op marktplaats gekeken en idd staan er veel leuk geprijsde meervallen op, zag zelfs een oproep voor een pseudoplatystoma fasciatum tijger. Dat is een vis die meer dan een meter word. De rest zijn Gibbi's, Pleco's en roodstaartmeervallen welke allen meer dan 40 cm worden en dus absoluut niet geschikt voor huis/tuin/keuken aquaria! En die mensen dus niet aan de straatstenen kwijt kunnen.

Pas daar mee op!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan