Wat is er nieuw

Ancitrussen willen niet paren. Extra koppel mogelijk?

aquatlantis splendid 100

Well-known member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
38
Goedemorgen allemaal,

Ik heb nu zo'n half jaartje een koppel ancistrus in het aquarium rondzwemmen.
De 1e dag is er een legsel geweest dus ik dacht dit is meteen een top koppel. Dit legsel is helaas op niets uitgedraaid.
Sinds die tijd is er totaal geen connectie meer geweest tussen man er vrouw ze doen lekker hun ding maar verder niets.
Graag zou ik wel een x wat jonge ancistrus in jet aquarium willen. Het overschot kan ik eventueel kwijt bij de lfs dus daar hoef ik mezelf niet druk over te maken.
Het aquarium is 200L en 1m lang. Is het mogelijk om er nog een koppen bij te plaatsen of gaat dit problemen opleveren? Of misschien 1 vrouw erbij om dat eerst te proberen? Er staan genoeg bewezen koppels te koop maar het oude koppel uit het aquarium vangen zal onbegonnen werk zijn. Ik weet natuurlijk niet of het probleem bij het mannetje of het vrouwtje zit dat ze niet gaan paren.
Het lijkt er soms op dat het vrouwtje de man juist wegjaagd.
er ligt een leghol in het aquarium en ook zo'n hotel van leisteen.

Je zou een vrouw kunnen toevoegen, een paar extra legholen wil ook nog wel eens werken. Ik zou vooral kijken waarom het nu niet lukt met je bestaande koppel. Krijgen ze voldoende te eten of eten andere vissen het voor ze weg. Zorg bij ancistrussen ook voor voldoende dierlijke eiwitten. Om ze in kweekconditie te krijgen gaf ik ze gekookte mossel en stukjes wortel uit een potje of uit de diepvries.

Onder de juiste omstandigheden zijn het net konijnen, zou bijna denken dat het guppen zijn.
Kortom bezint eer ge begint want ik kon ze aan de straatstenen niet kwijt zelfs via meerdere LFS.
Goed vetmesten, desnoods even uit elkaar halen en apart vetmesten werkt vrijwel altijd.
Nog een vrouw er bij plaatsen zoals @Jelle Touwen voorsteld sluit ik me bij aan als goede eerste optie.

Bewezen koppels is geen garantie, klinkt leuk, is veelal duur met soms teleurstellende resultaten.

Je zou een vrouw kunnen toevoegen, een paar extra legholen wil ook nog wel eens werken. Ik zou vooral kijken waarom het nu niet lukt met je bestaande koppel. Krijgen ze voldoende te eten of eten andere vissen het voor ze weg. Zorg bij ancistrussen ook voor voldoende dierlijke eiwitten. Om ze in kweekconditie te krijgen gaf ik ze gekookte mossel en stukjes wortel uit een potje of uit de diepvries.
Ze krijgen speciaal voer uit een potje volgens de lfs voldoende. Dit eten ze ook op als ik het erin gooi zijn het net bulldozers die alle andere vissen aan de kan schuiven zodat de het lekker op kunnen zuigen.

Ook nog regelmatig wat komkommer en eigenlijk snoepen ze alles mee wat er in de bak komt.
17547272414026490893600056808681.jpg

Ah jbl novotab, zo speciaal is dat niet.

Ga maar eens over op alleen komkommer, doperwten, courgette, mossel, garnaal etc.
Kortom variatie, vers (geblancheerd) en overvloed.

Bij mij ook al tijd een koppel Ancistrussen in de bak welke er ook weinig zin in hebben op dat gebied, hier zou het kunnen zijn dat het vrouwtje achtergebleven is in de groei.....deze is maar zo'n 5cm waarbij het mannetje nu richting de 7a8 cm gaat en haar ook iedere keer wegjaagt overal.
Ze moeten elkaar ook 'leuk' vinden als de een de ander iedere keer wegjaagt ( zoals bij mij ) is er weinig kans op jongen denk ik.

Je zou idd. het met ander voedsel kunnen proberen. 😉

Het vrouwtje is zo'n 11cm schat ik en de man iets kleiner maar wel al een mooi vol gewei op zijn kop

Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om er een wit vrouwtje met blauwe ogen bij te plaatsen?

Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om er een wit vrouwtje met blauwe ogen bij te plaatsen?
Geen idee of het mannetje op blauwe ogen valt........ 😆
Wel een flink vrouwtje zeg, ik zou toch eerder proberen met het eten zoals eerder aangeven.

Vandaag bij aquabeek geweest en op advies van hun er toch een koppel bij gezet. Ik heb duidelijk de specificaties van de bak doorgeven em een extra koppel zou meestal geen probleem moeten zijn. Ik wilde eigenlijk een koppel L144 erbij zetten maar dit werd afgeraden ivm het kruisen en dat je ze dan minder makkelijk kwijt raakt.Tot nu toe laten de mannen elkaar lekker met rust.
Wel wilde het vrouwtje dat ik al had meteen de nieuwe man wegjagen net als dat ze altijd bij de man doet die er al in zit maar de nieuwe man is voor vrouwlief helaas een maatje te groot dus deze ging geen kant op en ze laat hem nu met rust.
Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen met de 2 koppels mocht het geen suc6 zijn kan ik er altijd 1 man uit vangen.
Ik houd jullie op de hoogte mochten er dingen gaan gebeuren.
Nog ff een foto van de aanvaring van man en vrouw.
20250812_155952.jpg

Ook kreeg ik nog de tip om een halve rauwe aardappel met schil erin te leggen als voedsel deze kon er makkelijk 2 a 3 dagen in blijven als dat gewenst is. En het is binnen 1 minuut raak de ancistrussen komen er meteen op af net als de andere bodembewoners en garnalen.
20250812_201308.jpg

Vandaag heb ik de schuilplaatsen ook nog even verplaatst meer verdeeld over het aquarium.
1 leghol zit nu tussen het hout/javavaarn verstopt. Het leistenen hotel ligt niet meer plat op de boden maar staat recht omhoog tegen de zwarte achterwand zo valt deze niet meer zo op(de holen zijn nog wel horizontaal) en dan heb ik nog een hol gemaakt van van stukken graniet.
1 voordeel van het verplaatsen is dat het opgehoopte vuil nu weg gaat helaas is het aquarium nu wel ff wat troebel.
20250813_174959.jpg
20250813_175014.jpg
20250813_180245.jpg

Doe ze is voeren met voertabletten met wat dierlijke eiwitten erin of stukje mossel etc (niet teveel, b.v. 2/3 keer in de week kleine beetjes).
Hou er wel erg in dat je knokpartijen kan krijgen tussen de mannetjes waarbij ze elkaar goed kunnen beschadigen tot erger aan toe.

Doe ze is voeren met voertabletten met wat dierlijke eiwitten erin of stukje mossel etc (niet teveel, b.v. 2/3 keer in de week kleine beetjes).
Hou er wel erg in dat je knokpartijen kan krijgen tussen de mannetjes waarbij ze elkaar goed kunnen beschadigen tot erger aan toe.
Tot nu toe gaat het goed met de mannetjes het vrouwtje is agressiever 😅

Helaas vandaag toen ik thuis kwam van mijn werk was die nieuwe ancistrus man overleden.
Eigenlijk vanaf dag 1 deed de vis het niet echt geweldig. Er zat weinig leven in en ik had hem ook nog niet zien eten. De vis bleef eigenlijk continu stil liggen wel telkens op een andere plek maar waar hij ook was hij lag altijd stil. na 12 dagen is hij helaas overleden. Het vrouwtje doet het wel erg goed overigens.
Het was wel een hele mooie grote vis zo'n 12 cm lang met een groot gewei
Mocht er iemand zijn in de regio Eindhovendie een ancistrus man kwijt wil (min 11cm)dan hoor ik het graag.
Vorige week stond er nog een hele mooie op marktplaats maar deze is helaas al verkocht.
Nog ff een foto van de ancistrus
20250825_163256.jpg

Altijd sneu als een vis dood gaat, je vraagt je altijd af waardoor.....stress/ziekte.
Hopelijk lukt het nu wel met 2 vrouwtjes en 1 man, eerst proberen zo ?
Mannetjes zie je niet zo vaak bij de LFS vaak wel vrouwtjes.

Ik heb inmiddels een mooie man kunnen scoren.
Zo'n 10cm lang het is een albino.
20250827_222137.jpg
20250827_222127.jpg

De man heeft zijn werk gedaan.
Het nieuwe albino koppen hebben sind dat ze in het aquarium zitten eigenlijk meteen een hol uitgekozen en zijn daar niet meer weg gegaan.
Gisteren zaten ze er ook regelmatig samen in en nu vanochtend zag ik dat er eitjes in liggen en het mannetje is lde eitjes lekker aan het bewapperen met zijn vinnen en ook andere vissen houd hij op gepaste afstand.
Je kan zien dat het vrouwtje nu ineens een stuk dunner is geworden dus het is duidelijk dat de eitjes van de albino vrouw komen.
Hoe gaat het nu verder in zijn werk?
20250831_083928.jpg
17566227091161703822796816916205.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan