Wat is er nieuw

Ander bakje, zelfde plek

Tja ik had ze in een 30 liter maar zag ze zo weinig dat ik daar wel van baalde. Vaak zaten vlakboven de bodem en dan tussen de planten.

Ja, klopt, een goede beplanting hebben ze echt wel nodig. Mijn vrouwtjes waren schuw geworden nadat ik ze in de kuip had gehad. Daarvoor gingen ze gewoon de bak door. De jonge vrouwtjes deden dat ook gewoon, maar ik had een paar big mama's die dus wat ouder waren en in de kuip hadden gezeten en die verstopten zich. Had dus niets te maken met de hoeveelheid mannetjes.
Ach zo, jammer zeg.

De cube 60 liter.

Als je echt wilt knutselen. Moet je eens in mijn album kijken.
Ik heb er een eheim extrern filtertje op staan met pvc aangesloten.
Dat filter draait nog van voor de verhuizing. Moet binnenkort eens schoonmaken.
Ik heb nog eens door je topic gebladerd. Wat is dat toch een mooie bakje. Nou ja bakje, vind het best wel groot als ik hem zo zie.
De traby zie ik trouwens niet meer bij IKEA.

Minder mooi, maar ik ga het bij een intern filter houden. Ben toch geschrokken van die lekkende Tetra. Met de huidige bezetting kom ik ook prima uit met het huidige filter. De inrichting gaat om te beginnen ook niet veel veranderen. Vooral andere bak, maar tjonge wat heb jij de in en uitlaat van je potfiltertje mooi gemaakt!
Alleen lukt het me niet om in de Home het filter weg te werken achter planten. Wat ik daar ook neer zet, het gaat dood. Zwak licht en dan nog in een hoek, blijkbaar trekken de planten dat niet, behalve een Windelov aan de andere kant van de bak, maar twee daarvan wordt me te symmetrisch.

Naast de kit is de zwakkere verlichting ook een reden om dit bakje te vervangen, het beperkt met teveel. Zag dat jij een Style LED L 8 watt gebruikt, dat zal hem denk ik ook gaan worden.
Nog een keer goed naar de foto's van je Cube gaan kijken.

Ik heb mijn boodschappenlijstje klaar.

Het wordt een open bakje als de afdekplaat van glas is. Daar heb ik vrede mee, bakje is nu ook al lange tijd open. Ik heb al lange tijd het Home bakje draaien zonder de glazen afdekplaat, ik heb een tremor in mijn handen en het was al diverse keren gebeurd dat ik toch iets te hard met de dekruit de zijkant aan tikte. In de ban dus die afdekplaat.
Ik neem aan dat de Dennerle ook een glazen afdekplaat heeft, dan gaat de cube dus ook bloot, iets wat ik zelf overigens erg mooi vind (mits het wateropperlvak kraak en kraak helder is :br:)

• Bewoners, formosa en enkel formosa + verdwaalde poelslakken waarvan een deel zeker mee zal verhuizen.
  • Dennerle cube 60
  • Dennerle style LED L (8 watt) of verlichting van ome Alie. Dat laatste ga ik straks bekijken.
  • Ondermat (wordt geleverd bij de cube)
  • Filterzand, heb ik. (0,4 - 0,8)
  • Achterwandfolie (wordt geleverd bij de cube) Is neem ik aan zwart. Achterwand wil ik effen houden zodat de formosa meer opvallen.
  • Dennerle thermo control compact, over het wattage twijfel ik nog. 50 of 100 Watt. Zonder CV aan koelt het hier in de winter wel af to 15,5 en dan met de thermostaat kunnen overbruggen tot 21 graden met een open bakje, zonder continue aan te staan.
  • Filter. Heb ik, als het past wordt het de turbo 500 van Auquael. Best een kanon om te zien, gaat het me echt storen kan ik het later nog altijd vervangen.
  • Meubel!!!
    Dat laatste blijft lastig voor me. Er wordt de Malm van Ikea voorgesteld voor een cube30 maar geloof niet dat ik daar een 60 op durf te gaan zetten. Mocht ik de de komende tijd geen alternatief vinden voor huidige tafeltje gaat dus toch alles in 1 keer om. Ik had gehoopt op een strak kant en klaar meubel. Wel een Aquatlantis meubel gevonden dat geschikt zou zijn (iets breder maar ook diep genoeg) maar met een prijskaartje dat ik er eigenlijk niet aan wil uitgeven https://www.aquastorexl.nl/aquatlantis-meubel-2wd-40-mm-fusion-60-satin-olive.html (kleur is voorbeeld kleur)
  • Hout... wil er nieuw hout in maar de LFS heeft wel veel keuze maar is erg klein (COVID denk ik aan). Evt eerst bij grote dierenwinkel van Intratuin gaan kijken als die open blijken. Mega groot en veel ruimte

Doe er dus aanvankelijk het oude hout (en planten) voor zover dat past, ook fijn wat betreft stabiliteit tijdens het indraaien. lk kan ik het er niet in leggen zoals ik wil doordat dit bakje duidelijk smaller is, dan maar even proppuh ;-) tijdens het indraaien. Biedt de formosa wel gelijk beschutting/bescherming na de stressvolle verhuizing.

Kogel is door de kerk.
Dennerle cube 60 besteld voor 59,59 en 9,95 expeditiekosten.
Dennerle style LED 8 watt besteld voor 56,55 en 4,95 verzendkosten.

Shoppen loont (en wat reviews over webshops lezen op het forum ook).

Mogelijk probleem met de levering van de cube. Die was voorradig, ik heb er voor gebeld. Bestel de Dennerle thermometer mee, blijkt die niet op voorraad. Ze wachten tot alles compleet is en versturen dan pas, bleek per mail. Ik telefoontje erachter aan gedaan dat ik dan de bestelling wil annuleren om de cube los te bestellen. Nou hebben ze enkel de thermometer voor me geannuleerd. Ben benieuwd of dat goed gaat.
Het bakje zou ik normaal gesproken op donderdag moeten ontvangen.

Fingers crossed.
Meubel naar mijn smaak kan ik niet vinden, ja een Aquatlantis meubel dat geschikt zou zijn (iets breder) maar gezien de prijs zie ik daarvan af. Bakje komt dus toch op dezelfde plaats en komt dus op salontalhoogte te staan.

Geen filter besteld, ik ga het proberen met de turbo 500. Ben daar namelijk erg tevreden over ondanks dat hij er laatst mee stopte nadat ik de stroom eraf had gehaald (maar is weer gaan lopen en loopt nog steeds). Heb er ook een in reserve voor het geval dat.

Thermosfles met koffie en een koekje mee en dan maar achter de deur op de bezorger wachten Nicole :DD :DD
LOL

Ik ga eerst eens passen en meten wat ik met het hou van nu kan. Zal het bij moeten knippen/zagen. Wil eigenlijk veel hergebruiken omdat het nu nu goed begroeid is en dat voor de formosa wel zo fijn is. Ik vind het ook jammer om erachter te komen dat bv mijn mooie Windelov niet hergebruikt kan worden, moet echt de proporties van de cube in het echt zien om het goed voor me te zien.

We gaan het beleven. Maak er in elk geval geen haastwerk van. Rustig plannen.

Succes ermee! En ja, de folie die meegeleverd wordt is zwart.. (mag dat nog gezegd worden?)

Succes ermee! En ja, de folie die meegeleverd wordt is zwart.. (mag dat nog gezegd worden?)
Wat vind je van een zwarte achtergrond? Ik denk dat ik die wel wil gebruiken, de formosa komen daar goed tegen uit. Wel filterzandbodem

Wat vind je van een zwarte achtergrond? Ik denk dat ik die wel wil gebruiken, de formosa komen daar goed tegen uit. Wel filterzandbodem
Zwart knalt er wel uit icm groene aanplant. Ik ben dus voor.

Zwart knalt er wel uit icm groene aanplant. Ik ben dus voor.
Ja dat is zeker zo.
Net nog eens kritisch gekeken hoe de formosa ogen tegen dat zwart en dat is erg mooi.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan