Andere soorten bakken (juwel lido 200, trigon 190,350 ect)

  • Onderwerp starter Kegelvlekbarbeel
  • Startdatum

K

Kegelvlekbarbeel

Guest
Hallo forumleden,

Ik zit mijzelf een tijdje in te lezen over het houden van maanvissen over welke vereisten er nodig zijn om ze op een juiste manier te houden. Het beste voor de vissen is minimaal 50 liter per vis en een minimale bak lengte van 120 cm en het liefst in een groepje van 5 � 6 vissen is wat ik hier voornamelijk voorbij zie komen. De hoogte van het aquarium moet ook minimaal 50 cm zijn voor de scalare kweek varianten.
Als ik lees over het gedrag van de maanvis is dat deze niet zeer veel zwemt en zich voornamelijk in de middelste waterlaag bevind.

Nu zat ik dus te bedenken is het niet fijner voor een maanvis om een hoge bak te hebben in plaats van een lange bak te hebben want een lange rechthoekige bak kan de maanvis zich maar in twee richtingen bewegen namelijk van links naar rechts terwijl in een meer vierkante bak de maanvis zich in alle richtingen kan voortbewegen en veel meer ruimte in de hoogte heeft.
Neem bijvoorbeeld een Rio 240L (121X41X55) en een lido 200L (71X51X65)
als je dan de oppervlakte van de bodem gaat berekenen kom je bij de rio op 4961 cm3 en bij de lido 3621 cm3 dus als er grind op de bodem komt scheelt het netto aantal liters maar weinig van elkaar. Maar heeft de maanvis aanzienlijk meer zwem hoogte.

(Ik heb deze twee bakken genomen omdat ik ze goed kon vergelijken natuurlijk zijn deze bakken niet optimaal voor maanvissen dus graag geen reacties hier over)

Mijn vraag is dus zijn er hier mensen die ervaring hebben met maanvissen in meer vierkante bakken of hoek bakken zoals een trigon? En wat vinden ervaring deskundige van het houden van maanvissen in meer vierkante bakken?
(Graag reacties van iedereen als ze maar wel relevant zijn :) )
 
Je ziet in het gedrag van de maanvissen dat ze alle kanten uitzwemmen. De hoogte moet minimaal 50 cm zijn en niet alleen voor de scalare kweekvarianten.

Een aquarium van 50 cm hoog heeft een effectieve waterhoogte van rond de 43 cm. Niet al te veel voor raszuivere maanvissen die gemakkelijk 20 cm hoog worden.

De landskampioen van 2009 bij de speciaal aquaria, Erik Kemper, had een nagenoeg vierkant aquarium voor zijn maanvissen. En dat waren Eimekeis. Het aquarium was zeker een meter diep en een meter hoog.....
Volgens mij is deze bak ( met een klein beetje zoekwerk) nog te zien op de site van de NBAT.
Jochem Stremmelaar uit Zwolle was met zijn ( lange) aquarium met Peru Altums ook landskampioen. Zie site NBAT. Het is maar net hoe je het aquarium inricht en wat je er mee doet om het leefmilieu voor de maanvissen zo goed mogelijk te maken.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Klopt, jaartje vergist.

Hobbygroet,
Jos Hut
 

Terug
Bovenaan