Wat is er nieuw

Andersom beginnen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mar Cel
  • Startdatum Startdatum
M

Mar Cel

Guest
Graag jullie input of ik iets vergeet bij de manier waarop ik een nieuw aquarium wil gaan opstarten.Nog niks gekocht dus kan nog alle kanten op.

Mijn idee is om een Aqualantis Fusion 100 te kopen met een potfilter ( Wat is de beste ) Het liefst had ik een bioloog gehad maar dan raak je weer naar zelfbouw en dat wil ik niet.

Dan wil ik opstarten met kraanwater, makkelijke planten, geen voedingsbodem maar wel plantenvoeding en Co2 (vloeibaar of compleet systeem ) toevoegen.

Als het aquarium dan ingedraaid is de waterwaarden monitoren en op die waardes dan de vissen en planten erbij te zoeken die deze waardes kunnen waarderen.
Ik ben niet echt gefixeerd op een bepaalde vis of biotoop die ik wil nastreven, wel wil ik proberen een rustig aquarium met tevreden bewoners te creëren.
Van een plantenaquarium heb ik niet echt verstand, hiervoor Cichliden gehouden dus alleen Vallesineria gehad en in mijn koivijver zit ook niks😛

De vragen die ik heb :

1] is dit een goed uitgangspunt ?
2] hiermee voorkom ik toch een hoop problemen?
3] is er een biotoop te vinden bij waterwaardes die ongeveer uit de kraan komen?
4] wat zie ik over het hoofd?

Bedankt voor het meedenken en jullie input :thumbs:

Ik denk dat de meeste gerenommeerde merken wel goede filters verkopen en zelf heb ik de JBL en de Eheim. Vloeibare voeding met kleibollen of voedingscapsules zal normaliter prima werken. Carbo is geen echte co2 dus je kan beter voor echte co2 uit drukflessen gaan denk ik. Dat hangt ook van je planten af en of het nodig is, maar vaak is dat wel aan te raden met een beetje licht.
Ik zou de bak lekker 4 weken laten indraaien en af en toe wat voer verkruimelen voor de bacterien.

Je idee is prima, vooral omdat je eerst nazoekt en dan pas begint :thumbs:

Maar ergens zal je een beginpunt moeten maken, zoals de hoofdvis(sen) en daar de waterwaarden bij zoeken en de planten welke mij de meest juiste uitgangspositie zou zijn.

1] is dit een goed uitgangspunt ? JA
2] hiermee voorkom ik toch een hoop problemen? JA
3] is er een biotoop te vinden bij waterwaardes die ongeveer uit de kraan komen? nee, maar wel vissen welke goed op kraanwater kunnen.

We hebben het over vissen op kraanwater, maar als je toch co2 zou/moet nemen dan zal de ph worden beïnvloedt wat weer invloed kan hebben op de vissenkeuze.
Of je co2 nodig zal hebben hangt dus af van de plantkeuze en de hoeveelheid licht en de duur daarvan.

Het zou zonder co2 kunnen maar dan moet je de hoeveelheid licht beperken qua duur en intensiteit en dan ook planten nemen welke weinig licht en co2 vragen.

We hebben het over vissen op kraanwater, maar als je toch co2 zou/moet nemen dan zal de ph worden beïnvloedt wat weer invloed kan hebben op de vissenkeuze.

Ja daar zit ik dus een beetje mee, de waterwaardes veranderen door toevoegen co2, nou is het water hier aardig hard, en ph 8 dacht ik.
Kan nog niks testen maar als ik twee maanden draai dan zit er toch wel een bepaald evenwicht in de waterwaardes,die zullen dan nog wel iets schommelen met toevoegen van vis maar niet schrikbarend?

Als je ph inderdaad 8 is het toevoegen van co2 geen enkel probleem
De meeste vissen vinden ph 7 erg prettig uitgezonderd bepaalde soorten
Tevens is het voor planten een fijne waarde om voedingsstoffen op te nemen
En algen hebben het moeilijker in wat zuurder water ook mooi mee genomen
De hardheid water kan je vaak zien bij je waterbedrijf bv hier is het de pwn
Schermafdruk op 2018-01-23 16-25-57.png

Bedankt hoor, scheelt toch een hoop chloride zag ik.
Dus door co2 toe te voegen zal de ph op een mooie 7 uitkomen ongeveer en de gh is 7,6 die zakt ook iets naar 6,5 .
Daar kan je een hoop soorten planten en vissen in kwijt.
Ik moet me alleen nog veel meer inlezen in plantensoorten en welke bij elkaar horen pfffff :deal:

Planten zijn eigenlijk niet zo lastig uit te zoeken, heb je veel of weinig verlichting, daar kan je je planten op uitzoeken.
En veel verlichting = veel voeding en Co2 - Weinig verlichting = weinig voeding en mogelijk zelfs geen Co2

scheelt toch een hoop chloride zag ik.
Verwar dit niet met Chloor, Chloride is niet giftig.

De uitleg van Marcel (@biljoenblik)

Chloor is het element Chloor met atoomnummer 17.
Spreekt men over Chloor, dan heeft met het doorgaans over het halogeen gas CL2.
Dit geel groene gas is zeer giftig. In Ieper weten ze dat nog wel. En lost goed op in water. Dan ontstaat de ouderwetsche chloorwater.

Chloride is een ion. Het is ontstaan uit chloor door een oxidatie reactie. Het heeft dat een elektron teveel.
Dit chloride zit ook in ons tafelzout. En in zeewater. Is dus ook niet giftig.

Verwar dit niet met Chloor, Chloride is niet giftig.
Nee iderdaad, dit dacht ik wel:stom:

Met betrekking tot de verlichting:

Er zit een led boven van 44 watt......geen idee of dit genoeg is, lijkt mij wat weinig maar ik ben nog van de tijd dat t5 net in kwam.
Deze led is er ook watergekoeld, is dat nou echt nodig/handig
Flux900

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan