André- 1953 zijn Mopami grot.


André-1953

Well-known member
Lid geworden
13 december 2016
Berichten
73
Leeftijd
70
Dat getal achter mijn naam is inderdaad mijn geboortejaar. Tel daar zeven bij op, voor het eerste bakje goudvissen. Ik hoorde van de moord op Kennedy (JFK) in 1963, terwijl ik naar mijn eerste vier kardinaaltetra's keek. Rijksdaalder per stuk, onvoorstelbaar duur; heel veel klusjes voor moeten doen, maar een ongelooflijk wonder dat het dubbel en dwars waard was. Maar ja. dan komt de carrière, die veel, heel veel verhuizingen met zich meebracht en ergens onderweg zijn de bakken blijven staan. Post actief zouden we veel gaan reizen, niet goed voor aquaria, maar uiteindelijk gooiden omstandigheden roet in het eten. En als André niet naar de landschappen kan dan moeten de landschappen maar naar André.

Dit is er eentje in aanbouw.

IMG_3313D_n_h_Localtone (FILEminimizer).jpg


Deze draad is een vervolg op deze, voor het geval dat de details interessant zijn. Deze foto is het resultaat van een dagje denken en werken na discussie over de vorige:

IMG_3291 (FILEminimizer).JPG



Het bovenste plaatje laat zien wat je met foto-nabewerking kunt doen voor kleur (witbalans) en contrast (HDR). De witbalanscorrectie van de bruine waas van mopami-hout zorgt voor de paarse gloed Het HDR proces haalt de details in de donkerste delen goed op, maar versterkt helaas de reflecties ook extreem goed. Daar moet ik nog wat op vinden.


De hout constructies hebben nu zoveel mogelijk diepte gekregen en de "bergen" zijn zodanig verplaatst dat het verdwijnpunt in het centrum is komen te liggen.

Maar er moet nog een hoop gebeuren.
 
Het komt vast en zeker helemaal goed André het zal wel iets van lange adem zijn maar je hebt het prima in je hoofd zitten en het resultaat zal gewoon verbluffend zijn.:thumbs:
 
Mooi verhaal Andre. We lezen in je andere topic ook dat je grote ambities met deze bak hebt. Ik ben dan ook blij dat je toch ook een fotoalbum bij gaat houden zodat we de ontwikkelingen kunnen volgen.

Het begin ziet er alvast goed uit.
 
Ziet er mooi uit Andre.
 
Wat een mooi project .
Ik wens uw veel plezier met uw aquarium .
 
Leuk dat je nu een fotoalbum opstart voor dit prachtige project, word vast en zeker een top bak! :thumbs:
 
Dank allemaal voor de support. Nog blijer zou ik zijn met ongezouten kritiek.

Een voorbeeld: Andre, je weet toch dat in Japan het getal vier en de dood als synonym worden beschouwd. Door de herschikking van het hout heb je nu vier doorkijkjes gemaakt. Dat kan als ernstige belediging worden opgevat in Japan. Dat kan dus echt niet. Zeker niet over nagedacht. Ga verder nadenken.
 
Dank allemaal voor de support. Nog blijer zou ik zijn met ongezouten kritiek.

Een voorbeeld: Andre, je weet toch dat in Japan het getal vier en de dood als synonym worden beschouwd. Door de herschikking van het hout heb je nu vier doorkijkjes gemaakt. Dat kan als ernstige belediging worden opgevat in Japan. Dat kan dus echt niet. Zeker niet over nagedacht. Ga verder nadenken.

Zo te lezen, heb je die kritiek niet nodig!
 
Dank allemaal voor de support. Nog blijer zou ik zijn met ongezouten kritiek.
Er is geen "lijn" in de scape waardoor het wat rommelig is en niet echt één geheel vormt. Kijk maar eens goed naar de scape in je link, en bijne alle andere in de top xx, daar zitten mooie lijnen in die ervoor zorgen dat het aangenaam is om naar te kijken.
Het idee van de bergen op de achtergrond is wel leuk, maar niet in deze setting denk ik. Het voorste gedeelte met de planten gaat redelijk rommelig zijn, en als je er dan van achter een heel artificiële bedoeling van gaat maken kan het er heel kitscherig uitzien.
Zand aan de voorgrond is heel rommelig, moet je echt op één lijn krijgen, of het moet functioneel zijn, wat bij jou niet is. Zand is leuk aan de voorkant, maar met planten in klopt het niet voor wat jij wil bereiken. En dat grind er tussen? Maakt het nog meer onnatuurlijk en rommelig.
Planten keuze is slecht, gaat heel het effect van het soort perspectief dat je wil bereiken teniet doen. Werk met de kleinste planten en mossen die ja kan vinden en denk goed na als je met stengel planten begint, die gaan heel de schaal verbrodden.
Echt een leuk idee, maar je hebt de lat zeer hoog gezet en gaat technieken combineren die op zichzelf al moeilijk zijn om goed uit te voeren. Met de linkerkant kannje verder qua opstelling, de rechter zou ik toch eens herdoen en wat minder massief laten overkomen.
My 2 cent.
 
Met het verzoek tot ongezouten kritiek:

Een absolute vereiste is de perfecte kwaliteit van de aanwezige flora van de scape.

Heeft u genoeg kennis en ervaring om de kwaliteit van beplanting zodanig te garanderen zodat deze scape überhaupt door de toelatingscriteria heen komt,
die hoort bij het reglement van inzending opgesteld door de Aquatic Gardeners Association?
 
Hartelijk dank, zo komen we ergens. Ik heb onmiddellijk de Alternanthera reineckii mini eruit getrokken. Wie heeft bedacht om die plant "mini" te noemen? Belachelijk. Het zag er mini genoeg uit in het vitro potje. Maar niets is minder waar. Groeit als kool, maar Cornelius, ik heb wat basiskennis over plantenverzorging. Voor de rest probeer ik gelijke bladvormen, groter en kleiner in perspectief te laten overgaan om die 50 kilometer diepte naar de bergen sterker te suggereren. Voorts, het zand gaat weg, dat was maar een ideetje voor afwisseling. Over het massieve stuk hout rechtsboven moet ik nog eens goed nadenken. Het breekt wel de symmetrie.
 
Okay, ik ga proberen morgen het linker en rechter hout te verwisselen in de hoop een goede lijn op te pikken in een boogje. Waar ik me niet echt van bewust was, is dat de grot van Ultima esperanza (met een waanzinnig interessante geschiedenis) misschien ook als voorbeeld voor ogen stond.
 
Ik vind het idee heel leuk, maar als je mopanihout grotten moeten voorstellen vind ik het mss een beetje raar dat de bergen in de achtergrond een totaal andere, namelijk een licht rozige kleur hebben. Dat heeft toch wel veel contrast met de bruine mopani, als je in je achterhoofd houdt dat in de natuur in eenzelfde regio over het algemeen slechts 1 soort gesteente te vinden is, of toch vanop een afstand bekeken slechts 1 soort gesteente de omgeving zal overheersen. Los van de mopani grotten vind ik de bergen in de achtergrond wel zeer mooi gemaakt. Als je je scape bekijkt als zijnde een zicht met een ondergaande zon waardoor de bergen in de achtergrond wat rozig kleuren dan vind ik de huidige situatie mss wel goed. Dit voorbeeld illustreert dat de interpretatie van de toeschouwer een erg belangrijk gegeven is en dat het belangrijk is dat jij als artiest zelf een duidelijk beeld voor ogen moet hebben over de interpretatie die jij de toeschouwers van je werk wil meegeven.
 
... Dit voorbeeld illustreert dat de interpretatie van de toeschouwer een erg belangrijk gegeven is en dat het belangrijk is dat jij als artiest zelf een duidelijk beeld voor ogen moet hebben over de interpretatie die jij de toeschouwers van je werk wil meegeven.

Exact, dat is het. Heel erg bedankt. Pas dan weet je dat je opzet is geslaagd. Ik heb de zaak omgewerkt maar ik wil tot na zonsondergang wachten voor een nieuwe foto.

Over die interpretatie: ik wilde een weids landschap dat een zicht van tientallen kilometers suggereerde. Maar toen ik in mijn eerste recente nieuwe broddelbakje de lichtwerking zag van mopani hout, wilde ik dat er ook in. Vandaar de combinatie. Ook speel ik nog met de gedachte om de stenen gewoon groen bealgd te laten worden om ze daarna lokaal schoon te maken om daarmee eeuwige sneeuw te suggereren.
 
Exact, dat is het. Heel erg bedankt. Pas dan weet je dat je opzet is geslaagd. Ik heb de zaak omgewerkt maar ik wil tot na zonsondergang wachten voor een nieuwe foto.

Over die interpretatie: ik wilde een weids landschap dat een zicht van tientallen kilometers suggereerde. Maar toen ik in mijn eerste recente nieuwe broddelbakje de lichtwerking zag van mopani hout, wilde ik dat er ook in. Vandaar de combinatie. Ook speel ik nog met de gedachte om de stenen gewoon groen bealgd te laten worden om ze daarna lokaal schoon te maken om daarmee eeuwige sneeuw te suggereren.
Je zit wel met boordevol prachtige ideeen moet ik zeggen benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
 
Wat bedoel je precies met de lichtwerking van mopani? De kleur die het afgeeft of de licht en schaduwvlakken die door het grillige hout ontstaan? Of mss nog iets anders? :)
 
Foto zojuist genomen. Een overtrekkende bui verminderde de reflexies. Maar dat probleem is nog niet opgelost.

IMG_3319D_N_L_Detail (FILEminimizer).jpg



Belangrijkste wijzigingen, de linker- en rechter houtpartijen zijn verwisseld en het meeste werk ging nog zitten in de bovenverbinding tussen die twee. Maar het lijkt erop alsof er nu wel een grote lijn is ontstaan. Ook is de "Matterhorn" op de achtergrond, het verdwijnpunt, uit het centrum op 1/3 op rechts gezet. Ik ben hier een stuk gelukkiger mee en Ik hoop dat ik hiermee ook tegemoet ben gekomen aan de -zeer terechte- punten van kritiek. Nogmaals allen, hartelijk dank.

D.A. met de lichtwerking van Mopani bedoel ik gewoon de prachtige schilderachtige structuur van het hout dat een Marten Toonder-achtige ambiance geeft.

Ik ben nog niet gelukkig met het stukje hout links van het centrum bij de bodem dat uitsteekt voor die 'berg' . Ik ben nog moed aan het verzamelen om dat weg te zagen.
 
Ziet er al veel mooier en natuurlijker uit vind ik hoor.:thumbs:
 
Dank Johnny, na een poosje turen, zie ik opeens wat er nog mis is. De centrale pilaar net rechts van het midden moet eruit. Die staat in de weg. Maar dat is essentieel stuk van het fundament en dat wordt dus een forse operatie.
 
Dank Johnny, na een poosje turen, zie ik opeens wat er nog mis is. De centrale pilaar net rechts van het midden moet eruit. Die staat in de weg. Maar dat is essentieel stuk van het fundament en dat wordt dus een forse operatie.
Dan ga je de volledige ondersteuning weg halen,benieuwd hoe je het rechtse stuk dan kan laten staan zodat het niet kantelt.
 
Even snel doorgelezen, bijlezen ga ik nog doen. Maar als ik je voorbeeld zie in je andere topic; je maakt mij in ieder geval heel nieuwsgierig over wat je er van gaat maken :thumbs:
 
Dan ga je de volledige ondersteuning weg halen,benieuwd hoe je het rechtse stuk dan kan laten staan zodat het niet kantelt.

Ik best ook wel, reken maar.

Ik zie nu vier opties,

1. achter de overspanning een hulpconstructie fabrieken, misschien van polyester buismateriaal dat de gehele overspanning ondersteunt;
2. met wat onzichtbare visdraad het centrale houtdeel vasthouden vanaf de bovenkant van de bak;
3. het geheel oer vast verlijmen, verschroeven, verspijkeren;
4. een alternatieve ondersteuning bouwen, maar meer naar rechts.

Hierover moet dan een uitgebreide analyse volgen over haalbaarheid, voordelen, nadelen, etc. Volgens goede gebruiken geeft de opsteller van de alternatieven het in zijn ogen beste advies, als laatste optie. Maar zelfs daar ben ik niet zeker van.
 
Schroeven en spijkers heb ik zo mijn bedenkingen bij want die kunnen na verloop van tijd gaan roesten als ze continu onder water zitten en aluminium of inox hebben mss ook iets wat niet gezond is voor de vissen,is maar een gedacht van mij hoor.
 
Na wat houtbewerkingen hebben we nu dit.

IMG_3329L_N_H_Detail (FILEminimizer).jpg




Ik heb de Alternanthera reineckii mini ook nog maar een kans gegeven. Het lijkt dat ze de dieptewerking toch wat sterker maken. Het drijfgroen net links van het midden geeft een indruk van hoe de bovenkant er in zijn geheel moet gaan uitzien.
 
Na wat houtbewerkingen hebben we nu dit.

Bekijk bijlage 47246

.

Ik ga nog eens streng zijn, hé André. Met alle goede bedoelingen natuurlijk dus vat het niet verkeerd op. Het zijn maar vrijblijvende tips hoor, je bak ziet er zeker niet slecht uit maar er is ruimte voor verbetering denk ik...:

-De Reinecki mini staat te centraal vind ik. Deze planten gaan ook te groot worden voor die plaats, een lage bodembedekker lijkt me beter daar (bvb Monte Carlo, of riccia op platte stenen gebonden) of je kan overwegen om een 'paadje zonder begroeiing te creëren tussen het hout, let wel op de positie, te centraal is nooit goed.

-Het hout is zeer massief momenteel doordat het bovenaan volledig doorloopt en omdat alles op één lijn op dezelfde afstand van de voorruit staat blijft het wat statisch vind ik.
Misschien zou het beter zijn om de middelste boog bovenaan open te laten? Als dat kan tenminste.
Het zou misschien ook helpen mocht je het centrale deel van het hout wat meer richting achterruit draaien zodat je blik echt naar binnen wordt getrokken, nu stopt de blik bij het hout omdat het zo recht en dicht bij het glas staat, de achterkant gaat ahw wat verloren waardoor je geen dieptewerking hebt.

-Om meer diepte te krijgen kan je de bodem achteraan wat doen oplopen, dat maakt snel een groot verschil.

-Zoals Backplay al aangaf kan je de lijn van het zand vooraan beter recht maken, nu lijkt het wat rommelig door de curves in de bodem vooraan.
 
Ter verduidelijking:
In je "inspiratiescape" zie je hoe er enorm veel diepte wordt gecreëerd door de plaatsing van de stenen.
Dicht tegen de voorruit aan de zijkanten en bijna tegen de achterruit in het midden, dit trekt je blik naar binnen en naar achter.
Hierdoor krijg je ook de werking van de reflecties. De reflecties worden in die bak op geniale manier een deel van de scape en zelfs de achterkanten van de stenen zijn beplant met dit effect in het achterhoofd.
Jij hebt nu geen hulp van reflecties omdat je hout teveel op een lijn staat denk ik.
 
Beste Honingdas,

Ik vrees dat ik je op het verkeerde been heb gezet. Mijn excuses. Ik bedoelde dat mijn inspiratiebron het idee opriep om vanuit een donkere grot uit te zien op een bijzonder landschap, niet om het min of meer te kopiëren. Vanuit dat gezichtspunt, denk ik, is de centrale boog essentieel, die bij Gregore ontbreekt, Kijk maar:

07304464 (FILEminimizer).JPG


Dat zal toch nooit wat worden?

Overigens: de achtergrond is wel dergelijk hoger,

07304461 (FILEminimizer).JPG


NB De Monte carlo is er wel maar moet dienst doen als bossen in de verte tegen de bergwanden aan. Als je ze dan ook in de voorgrond gebruikt, merkt de kijker het bedrog en gaat het perspectief in de flora verloren.

het is maar net van welke hoogte je de foto maakt.

07304463 (FILEminimizer).JPG


Da's twee keer niks, met een hoger standpunt verlies je het overweldigend effect om als nietig wezen in een gigantische grot te staan zoals bij Gregore.

Afijn, uitbundig wezen herschikken met dit als resultaat:

IMG_3334D_N_L_Detail (FILEminimizer).jpg

Merk op dat we rechts al hulp van de zijruit reflectie hebben. Er is zomaar een nieuwe boog ontstaan. Links moet ik het nog eens aanzien. Voorts blijkt hier dat het leeuwendeel van de zijruit is het doorlopen van de achterwand. Dat haalt bij de inspiratiebron de delen van de achterwand tevoorschijn die afgeschermd zijn door de beide grotconstructies links en rechts.

Dan nog de Reineckii; ik wil proberen om perspectief ook uit bladgrootte te halen. Grootbladig spul vooraan. Miniblaadjes achteraan, wat natuurlijk lijnrecht indruist tegen de regelen der aquariumkunst, met kleine voorgrond en grote achtergrond planten. Maar ja, die regel druist weer lijnrecht in tegen de regelen van het perspectief, groot voor, klein achter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
I love it more and more :smitten:
 
De laatste setup lijkt een stuk natuurlijker en rustiger. Waar het nou precies aan ligt weet ik niet, maar chapeau :petjeaf:
 
Dank Mike en Johnny. Nogmaals mijn dank gaat uit naar Honeybadger die me prikkelde om het beste eruit te halen. Hard werk maar het resultaat telt. We gaan nu met de flora verder.

Cornelius, zwarte zijkanten helpt niet, de reflectie via de binnenkant van het glas blijft en die zijn ook zeer gewenst om het geheel zo goed mogelijk te laten uitkomen met een schijnbaar doorlopende achterwand.
 
Nou ik ben bepaald geen scaper en vond de bak mooi en vind hem nog steeds heel erg mooi:thumbs:. Maar goed, ik heb niet echt een kritisch oog. Ik hou zelf dan ook wel van volle bakken en dan niet echt erbij nadenken waar je wat plaatst want dat zie je ook in de natuur niet toch:S;)
 
Prachtige scape, maar je zocht naar opbouwende kritiek (ik heb geen verstand van scapen, maar komt ie)

Voor mij staat het allemaal teveel op 1 lijn, de stenen aan de achterkant staan op 1 lijn en het hout staat ook (bijna allemaal) op 1 lijn. Het geeft een te georganiseerd gevoel. Aan de rechterkant wordt het zich wat gebroken door het extra hout, zo ook aan de linkerkant. In het midden echter is er een perfecte boog met een perfecte driehoek "berg".

Daarnaast gaat het ook gelijk qua hoogte, zowel de stenen als het hout loopt af van links naar rechts. Ik mis wat kleinere stukken hout of steen om meer "schaal" te krijgen in het geheel. De rode plant aan de voorkant leid me af in het geheel. Het geheel krijg ik het gevoel dat ik in het bos loop en richting een open plaats waar ik uitkijk op de bergen, een heel mooi gevoel mits de juiste schaal.
De reflectie aan de rechterkant is erg mooi van het groen.

Succes :)
 
Dank, A.Slak, daar heb ik al het één en ander mee gedaan. Foto's volgen morgen.
 

Terug
Bovenaan