Anemoon/kwal/paardenbloemzaadjebeest


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,566
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Ik wil jullie graag voorstellen aan een plaagdier. Dier X.

Ik was net een van mijn bakken aan het 'stofzuigen' en het valt me ineens op dat de glaswanden bezaaid zijn met honderden witte gevalletjes. Het lijken wel anemoontjes of kwalletjes. Ze hebben een voetje waarmee ze aan het glas geplakt zijn aan de ene kant, en een stuk of 8 (moeilijk te tellen) armen/tentakels aan de andere. Ze zijn tussen de 1 en 2 mm groot. Voor zover ik het heb kunnen vaststellen bewegen ze alleen wat met de stroming mee en reageren ze niet op aanraking. Ze zijn voornamelijk in de onderste bakhelft te vinden.

De bak zelf staat nog maar ongeveer een week (indraaien hoeft niet want vormt afwatering van andere bak) en wordt alleen bewoond door wat kreeften. Staat op ongeveer 21 graden. Ik geef regelmatig te veel eten, maar probeer dat natuurlijk ook weer op te ruimen.

Als ik op het internet rondneus zie ik op fora meerdere mensen die deze beesten ook hebben. Vaak denken mensen die ik zie antwoorden dan aan de zogenoemde 'hydra'. Maar ik vind ze daar niet op lijken...? Of dit moet een of ander voorstadium van ze zijn.

Hier wat foto's.


Voorruit:

20191008_225213.jpg



Schuin op een zijruit gezien:

20191008_225114.jpg


20191008_224956.jpg



Wat heeft mijn aquarium aan z'n fiets hangen?
 
Hydrá kennen net als hun grote zee neefjes vele verschijningsvormen, al naar gelang de omstandigheden waarin ze leven. Wat jij ziet is een "explosie" van zgn. sporen...Dit zijn rustende complet hydrás die soms vele jaren kunnen overleven en dan als de omstandigheden weer gunstig voor hun zijn, opeens massaal kunnen optreden. Als je geen jonge vises of garnaaltjes in je bak hebt doen ze verder geen kwaad.
 
Dank je wel voor je uitleg! Toch hydra's dus. :book:

Ze lijken inmiddels gedegenereerd tot bosjes bruine dingessen.... Weet niet of ze nog leven, maar op de ruiten die ik schoongeveegd heb komen ze vooralsnog niet terug.

De bak ernaast heeft wél babyvissen en garnalen. Maar even goed opletten dat ik die hydravriendjes daar niet in krijg.

Nogmaals bedankt! :)
 
Ze lijken inmiddels gedegenereerd tot bosjes bruine dingessen.... Weet niet of ze nog leven, maar op de ruiten die ik schoongeveegd heb komen ze vooralsnog niet terug.
Helaas pindakaas zijn ze her en der weer gaan groeien, specifiek op plekken waar stroming langs het glas gaat. En ze zitten nu ook in een tweede aquarium.

Was op zich niet erg geweest, ware het niet dat er ook verkocht/weggegeven gaat worden uit deze bakken. Dan wil je die hydra's niet meegeven.

Nu toch maar op zoek naar manieren om van ze af te komen. Wel lastig. Slakken eten ze, maar die worden zelf al door de kreeften gegeten. Gourami's of paradijsvissen heb ik niet. Behandeling met hoge temperatuur of met bleekmiddel is ook weer gedoe.... Of medicatie waar je halve bak van doodgaat. Zucht. :D
 
Bryozoa zou ook kunnen, die zijn onschuldig.

Electrolyse schijnt te kunnen helpen tegen Hydra. *GEHEEL OP EIGEN RISICO*
verbindt twee stukken draad aan een 9V batterij, steek de draaden elk aan het eind van de bak. Na twintig minuten zou de hydra af moeten sterven.
opzich lijkt me dit redelijk veilige methode, al zou ik het nooit te lang achterelkaar doen en kan een waterverversing na afloop iig geen kwaad.

Ik heb het nooit geprobeerd, maar meerdere keren tegengekomen als bestrijdingsmethode.
 
Fijn dat die opties er ook nog zijn! Bedankt voor de tips!

Dan ga ik flubenol proberen, met het batterijmiddel achter de hand. ;-) Nu zal het wel goedkomen. :)
 
Heb ik de flubenol goed toegepast..? Hoe lang moet zoiets überhaupt inwerken?

Wat ik nu gedaan heb is één dosis, dat 3,5 dag in de bakken gelaten, toen wat onderhoud gedaan (bodem afhevelen en zo) en daarna nog ruim een dubbele dosis flubenol erin gegooid.

Dat was 2 weken geleden of zo en de hydra's zitten er nog steeds. Inmiddels hebben 5 van de 6 bakken ze, alleen de grote bak niet (daar kom ik ook bijna niet aan).

Heb tijdens de behandeling de ruiten grotendeels schoongeveegd en ik zie nu weer allemaal nieuwe poliepen...
 
Ik doe een halve dosis flubenol erin en na 36 uur is de Hydra al doos. Ik zou tijdens de behandeling verder niks aan de ramen doen.
 
Het ramen vegen deed ik bij de eerste dosis. De tweede (dubbele) dosis liet ik het verder met rust.

Vreemd dat ze bij jou al veel sneller doodgingen. Waren jouw hydra's eigenlijk volgroeid, zoals je ze vaak op het internet ziet? Of nog heel klein zoals op mijn foto's?
 
Hier waren het echt volgroeide Hydra s met van die vang tentakels en ik heb ze meerdere keren gehad en telkens was een halve kuur voldoende en ze kwamen ook niet terug met Flubenol.
 
Heb ik de flubenol goed toegepast..? Hoe lang moet zoiets überhaupt inwerken?

Wat ik nu gedaan heb is één dosis, dat 3,5 dag in de bakken gelaten, toen wat onderhoud gedaan (bodem afhevelen en zo) en daarna nog ruim een dubbele dosis flubenol erin gegooid.

Dat was 2 weken geleden of zo en de hydra's zitten er nog steeds. Inmiddels hebben 5 van de 6 bakken ze, alleen de grote bak niet (daar kom ik ook bijna niet aan).

Heb tijdens de behandeling de ruiten grotendeels schoongeveegd en ik zie nu weer allemaal nieuwe poliepen...
Bryozoa zou ook kunnen, die zijn onschuldig.

bryozoa, mosdiertjes, google daar eens op en vergelijk jouw beestjes ermee. Goede nieuws zou zijn; onschuldig en behoorlijk boeiende creaturen, slechte nieuws; geen idee wat je er tegen kunt doen.
 
bryozoa, mosdiertjes, google daar eens op en vergelijk jouw beestjes ermee. Goede nieuws zou zijn; onschuldig en behoorlijk boeiende creaturen, slechte nieuws; geen idee wat je er tegen kunt doen.
Bedankt voor de suggestie. Op mosdiertjes heb ik ook gezocht inderdaad. Nog geen exact gelijkende soort kunnen vinden, maar ik denk nu haast dat ik het in deze hoek moet zoeken. :)

Voor zover ik het heb kunnen nagaan zouden hydra's geen fase moeten hebben die ze doet vermenigvuldigen en uitgroeien tot de gevalletjes die ik in de bakken heb.

Wie weet dat de precieze soort nog te vinden is. Voor nu is het vooral, hoewel onschadelijk, onhandig dat ze er zitten want ze geven zo'n lelijke aanslag op de ruiten en rommel op de bodem. Er gaan wel eens dieren naar andere mensen en straks krijgen zij het ook.
 
Staat er hier geen foto bij wat er op lijkt?

Oppervlakkig lijken ze op die pluisjes, maar hier hebben ze een enkele krans van tentakels en geen dubbele/gevouwen krans. Ook lijkt hun verankering veel dunner en is er nooit sprake geweest van een "moederdier" o.i.d. waar ze vandaan kwamen of aan vast zaten.

Ik weet van het researchen dat meer mensen exact hetzelfde hebben gehad, maar wat is hettttttt aaaa
 

Terug
Bovenaan