anomalochromis thomasi


Torso

Member
Lid geworden
1 maart 2024
Berichten
17
Leeftijd
46
Ik heb een 80cm zwaar beplante bak (nog aan het indraaien) waar ik graag afrikaanse vissen in wil hebben, nu zit ik te denken aan de anomalochromis thomasi met wat lichtoogjes en barbus fasciolatus,
ten eerste, kan dit samen?
ten tweede lees ik dat de thomasi een rustig visje is die ook wel met meerdere exemplaren word gehouden, zou in deze bak een 2e koppel kunnen of is dat niet verstandig?
ten derde? zou ipv de thomasi eventueel 2 koppels Microctenopoma ansorgii kunnen (deze worden ook als vredig neergezet online)

alvast bedankt voor de tips mensen
 
Ik heb zelf geen ervaring met één an de genoemde vissoorten, maar wel een beetje met cichliden.
AquaInfo geeft bij de A. thomasi een minimale aquariumlengte van 1m op. Dan zou ik dus in een 80cm bak zeker geen 2e koppel doen.
De M.ansorgii lijkt me een mooie vis, niet erg actief en kan dus hoogstwaarschijnlijk met een harempje wel moet kunnen. Ze schijnen wel wat schuw te kunnen zijn, dus het toevoegen van een 'thither'vis is wel een aanrader. (Een thithervis is een vrijzwemmende actief aanwezige vis, zodat andere vissen het gevoel krijgen dat ze veilig zijn.)
Van de B. fasciolatus weet ik verder niets. Wat ik op Aquainfo lees en daaruit concludeer is dat ze niet al te zachtzinnig met hun omgeving (planten) omgaan en dat je daar dus je bak wel wat op moet inrichten.
 
Bedankt, dan ga ik voor de ansigori, zouden epiplatys annulatus hierbij kunnen ?

Bv 1 of2 mannen met 3 vrouwen ansigori met n 15 epiplatys?
 
Er moet nog wat hout zonken voor meer beschutting en de planten moeten nog opkomen maar ik heb een voedingsbodem erin en een bruissteen, denkt dat met n maand of anderhalf de boel voldoende dicht is voor de visjes, komt ook nog captablad (?) In om het wat zuurder te maken
 

Bijlagen

  • 20240322_114758.jpg
    20240322_114758.jpg
    3.1 MB · Weergaven: 17
Alle oppervlaktevissen (dus ook e. annulatus) hebben de neiging om nog weleens te willen springen. Als je geen dekruit hebt, gaat dat niet goed. Als je die wel hebt, dan ik dat 8-12 annulatus een redelijk aantal is.
 
Zou iets als dit kunnen?

Microctenopoma ansorgii
1(2)-4
Poropanchax normani
10
 
Ik denk van wel, ik ga voor de zekerheid even @John. taggen, die weet veel van poropanchax.
 
Nog ff verder gekeken hier en de ansigori zijn nogal springers en ik heb geen dekplaat, epyplatus zijn ook springers dus die gaan niet en lichtoogjes worden lunch dus we blijven proberen

Anomalochromis thomasi
2-2
Barbus fasciolatus
10
 
Ik zou het met de thomasi's echt bij één koppel houden. Ik ben bang dat je dan anders problemen krijgt.
 
Hmmm, misschien dat ik naar n dekplaatje moet gaan kijken, komt ook een nlading drijfplanten in misschien kan ik zo springen iets beperken om dan toch ansigori te nemen, africa is best lastig voor 80cm buiten schelpbewoners na en die kunnen weer niet met planten en hout wat nu juist wil als tegenpool van m'n jewel 350 tanganyika
 
Enteromius fasciolatus zijn drukke vissen en echte veelvraten. Als je Poropanchax normani en Epiplatys annulatus gaat houden zou ik uitkijken met Microctenopoma ansorgii, een lunch gevalletje zou zo maar eens kunnen gebeuren. Zeker als de een mooi aan de maat is en de anderen juist klein.

Groetjes John.
 
zou er natuurlijk ook puur micro visjes van kunnen maken

10 x Epiplatys
10x fasciolatus
10x blauwoogje

of word dat te druk?, beetje leven in de bak is niet erg maar mijn plezier komt op de 2e plaats na het welzijn van de vissen natuurlijk
 
Dan heb je vooral boven in de bak leven. Misschien een idee om naar een bodembewoner te kijken?
En te druk....Ik zou uitkijken met scholen mengen, dat ziet er snel rommelig uit, maar voor de vissen maakt het niet echt uit.

Voorstel:
Epiplatys
fasciolatus OF lichtoogjes
bodembewoner
 
Anomalochromis thomassi is een erg leuk visje, vaak zijn ze in de winkel nog wat klein en is geslacht bepalen daardoor moeilijk. In mijn ervaring zijn het losse koppelvormers, de ene week met de een, de volgende week met een ander. Over het algemeen zijn ze erg vredelievend, ook als ze eieren en jongen hebben zijn ze lang niet zo territoriaal als andere dwergcichliden. Als je de bak GOED inricht, zou ik voor een groepje van 5 jonge vissen durven gaan, die ook bij volwassen worden samen kunnen blijven. Dan komen we op de definitie van goed: Heel veel zichtbrekers, dit kunnen stukken hout, bladeren en planten zijn. Als je zelf naar het aquarium kijkt wil je in de onderste 3/4 van de bak niet verder dan tot halverwege de bak in kunnen kijken, bovenin mag wat meer ruimte zijn. Groepje blauwoogjes erbij en je hebt een mooi bestand.
Ansorgi heb je terecht al afgeschreven zie ik, dat zijn erg schichtige vissen, dus dan zou je op een zelfde inrichting uitkomen.
Als je nog verder aan het onderzoeken bent voor geschikte afrikaanse soorten in 80 cm, kijk eens naar de verschillende Aphyosemion soorten, die heb ik hier ook in een 80cm bakje zwemmen. zonder dekplaat want de parapluplant moet er nog bovenuit kunnen groeien, zonder verwarming en met alleen natuurlijke verlichting. Makkelijke, mooie visjes.
 
Naar meer soorten gekeken, ook op YouTube om te zien hoe ze er uit zien en zich gedragen, zou de epiplatys met Ladigesia roloffi kunnen?
ik kan geen echte grondbewoners vinden voor 80 cm africa
 

Terug
Bovenaan