Wat is er nieuw

antennebaars vrouwtje, wat is er mis?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bulder
  • Startdatum Startdatum
B

Bulder

Guest
Hallo, sinds een week of twee zit de antennebaars man de gehele dag achter de vrouw aan, niet op de meest vriendelijke manier lijkt het. Het vrouwtje is ondertussen steeds bleker en een beetje schuw. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Klinkt als dominantie....zorg voor veel schuil plekken voor het vrouwtje.
( weet je zeker dat je een mannetje en vrouwtje hebt? )

Wil net zeggen : Zijn het geen twee mannen ?

Kunnen prima gewoon een man en vrouw zijn.
Als een vrouw niet klaar is om af te zetten, dan krijg je dit gedrag. Zeker in een kleinere bak (rond de 80 cm) kan dat voor de vrouw vervelende gevolgen hebben.

Ja tuurlijk kan het man en vrouw zijn maar het toch wel belangrijk om het zeker te weten.
Van daaruit kun je dan oplossingen bedenken.

Het is zeker weten een man en vrouw. De vrouw heeft namelijk al een keer eerder eitjes afgezet.

Ik heb de boel wel omgegooid in mijn aqaurium omdat de vorige broedplek van de antennebaars lag onder de drijfplant waarin mijn dwerggoerami's druk in de weer zijn met schuimnesten. Ik denk dat het vrouwtje geen eitjes wil afzetten en het mannetje wel. Maar het omzetten van de inrichting is gister gedaan, het lijkt iets minder te worden maar andere oplossingen zijn welkom. Bedankt dat er zoveel mee willen denken, top!

na mijn antwoord is het helemaal stil gevallen.. Iemand??

Wat zijn medebewoners? Heb je een foto van de inrichting?

~ Ivo

Is dat gedrag toevallig ontstaan kort nadat ze een nest hebben gehad?

Ik heb nog nooit een oplossing gevonden om dit gedrag op te lossen, ik heb ook maar 2 koppels gehad die dit gedrag nooit hebben vertoond. Die waren dan ook onafscheidelijk van elkaar. Alle andere koppels deden dit wel, de ene man was daarin weer feller dan de andere.

Beste oplossing naar mijn mening: een andere man voor haar zoeken.

Nee dat nest is al ruim een maand geleden...

Mijn bestand is

2 antennebaars
2 honinggoerami
2 Dwerggoerami
6 corydoras sterbai
9 neon tetra
3 ancistrus
1 andere kleine algeneter
2 Snavelbeksnoekjes

928684_0_82_cam00103.jpg

Prullenbak zei:

Ik heb nog nooit een oplossing gevonden om dit gedrag op te lossen, ik heb ook maar 2 koppels gehad die dit gedrag nooit hebben vertoond. Die waren dan ook onafscheidelijk van elkaar. Alle andere koppels deden dit wel, de ene man was daarin weer feller dan de andere.

Een andere man voor haar zoeken vind ik wel te snel.
Het kan zeker nog goed komen. Geef ze even de tijd.

Weet niet of je een reserve bak hebt, maar soms helpt het om ze even tijdelijk ��n of twee weken van elkaar te scheiden en dan weer bij elkaar te plaatsen.

Heb helaas geen reserve bak. Ik heb zelf het idee dat het door de dominantie van de dwerggoerami komt. Sinds die is begonnen met de schuimnesten gedragen de antennebaarsjes zich vreemd. Zeker weten doe ik het niet.

Op wat voor temperatuur staat de bak? Dwerggourami's gaan bij hoge temperaturen veel sneller in de kweek (en dus agressieve) modus.

~ Ivo

de temperatuur is rond de 24/25 graden. Overigens worden de antennebaarsjes nauwelijks lastig gevallen door de andere vissen. Het is echt puur Man vs vrouw

Ik zie nu ook dat de vrouwtjes goerami een pop eye heeft? Een opgezwolle witte rand aan de bovenkant van ��n oog. De man is nog steeds druk bezig met het nest en het imponeren van de vrouw.

visstisck zei:
Prullenbak zei:

Een andere man voor haar zoeken vind ik wel te snel.
Het kan zeker nog goed komen. Geef ze even de tijd.

Weet niet of je een reserve bak hebt, maar soms helpt het om ze even tijdelijk ��n of twee weken van elkaar te scheiden en dan weer bij elkaar te plaatsen.
Mijn ervaring is dat, eenmaal begonnen, dat gedrag niet meer ophoudt (bij verschillende koppels overigens). Enkel als de vrouw weer klaar is om af te zetten stopt het even, daarna gaat het gedrag weer vrolijk verder.

Mensen, er is een groot verschil tussen een man en een vrouw bij elkaar zetten en een koppel, zeker bij (dwerg)cichliden. Het opjagen van een vrouw gebeurt vaak als het geen koppel is, beter is het een aantal jonkies bij elkaar zetten en daar een koppel uit laten ontstaan. Deze paarband is vaak sterker (maar kan ook breken (lijken wel mensen 🙂 ). Ook na het mislukken van een nest kan er oorlog tussen man en vrouw uitbreken. Soms heb je geluk en lukt het meteen tussen 2 vissen maar soms moet je snel ingrijpen en ik denk dat je dat nu moet doen want deze vrouw heeft duidelijk last van stress en doodsoorzaak numero uno bij cichliden is stress.

Ze hebben een maand geleden wel een nestje gehad. Dus het zou daar goed te maken mee kunnen hebben. Want die eitjes zijn allemaal opgegeten en er was een grote strijd met de cacatuoide (die nu weg is)

Maarja, wanneer weet ik nou zeker dat ik een nieuwe man of vrouw moet kopen, en wordt het dan een man of vrouw, kan ik niet beter een extra vrouw halen?

Iemand een idee?

Ramirezi's zijn koppelvissen. Het 2de vrouwtje kwijnt weg. Ik zou een nieuwe man kopen.

En dan die andere man uit het aquarium halen?

Jep.

Oke, dat is jammer. En een nieuw vrouwtje halen is geen optie, de man vind ik namelijk erg mooi (een zin die ik niet vaak gebruik 😛)

Volgens mij is het zoals hier al vermeld is , dat het mannetje terug wil paren maar dat het vrouwtje er nog niet klaar voor is

Heb je nog andere bewoners in het aquarium?

Ah, zie op de vorige pagina wat je bestand is. Vind het redelijk vol.Ik zou persoonlijk ��n territoriale soort in doen. Ik zou ook zeggen dat het op de bodem ook druk is. Zo kunnen ze niet echt goed een territorium afbakenen. Denk dan ook dat als je zorgt voor wat aanpassingen dat ze het meer naar hun zin krijgen (dus minder stress).

Op wat voor temperatuur heb je het water?

meksjoef zei:
Mensen, er is een groot verschil tussen een man en een vrouw bij elkaar zetten en een koppel, zeker bij (dwerg)cichliden. Het opjagen van een vrouw gebeurt vaak als het geen koppel is, beter is het een aantal jonkies bij elkaar zetten en daar een koppel uit laten ontstaan. Deze paarband is vaak sterker (maar kan ook breken (lijken wel mensen 🙂 ). Ook na het mislukken van een nest kan er oorlog tussen man en vrouw uitbreken. Soms heb je geluk en lukt het meteen tussen 2 vissen maar soms moet je snel ingrijpen en ik denk dat je dat nu moet doen want deze vrouw heeft duidelijk last van stress en doodsoorzaak numero uno bij cichliden is stress.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar het is niet voor iedereen mogelijk om een groep aan te schaffen. Voor een groep heb je toch wel een grote bak voor nodig. En nadat er een koppel is ontstaan moet je ze daarna ook wel kwijt kunnen (of de bak moet zo groot zijn dat je ze er allemaal in kan laten).

De temperatuur staat op 24-25 graden.

De bodem te zitten toch alleen corydorassen en L nummers? Of tellen de antennebaarsjes daar ook mee?

meksjoef zei:

Helemaal mee eens. Er word te snel gedacht dat wanneer je een man en vrouw dwergcichlide bij elkaar plaats, dat het gelijk een koppel is. Zoals Meksjoef aangeeft is het bij (dwerg)cichliden juist nodig om een groepje van jonge exemplaren te kopen. Die samen laten opgroeien. Alleen dan kun je snel zien welke een koppel zullen vormen.

Mikrogeophagus is net als andere dwergcichliden en soort die gewoonweg in groepen leeft. Dit geld ook voor Apistogramma's. Alleen in de broedperiode zullen koppels zich afzonderen om af te zetten en hun kroost te beschermen. Omdat vaak het niet mogelijk is om een groep dwergcichliden te houden, ben je dus beperkt op een harem of een koppel. Maar nogmaals, om een koppel te verkrijgen moet je dus beginnen met een paar jonge exemplaren. Of geluk hebben dat je een koppel in de lfs eruit kunt selecteren aan de hand van hun gedrag.

Ik begrijp jullie punt, maar je bent het vast wel met mij eens dat er niet heel veel mensen de mogelijkheid hebben een groepje te kopen.

Bulder zei:
Ik begrijp jullie punt, maar je bent het vast wel met mij eens dat er niet heel veel mensen de mogelijkheid hebben een groepje te kopen.

Ja inderdaad.. met de prijzen van tegenwoordig moet je aardig diep in de buidel tasten als je een groepje kopen wilt >.< Beter is het dan bij een hobbykweker deze visjes aan te schaffen, zodat je uit de groep die bij hem zwemt een bewezen koppel kunt vissen en die dan aan kan schaffen 😉 Dat scheelt al weer een heleboel denk ik..

Ik heb mijn koppel cacatuoides ook gewoon in de winkel aangeschaft.. die zwommen al een aantal weken erg gezellig bij elkaar volgens de verkoper en de nestjes die ik thuis kreeg, bewezen dat 😛 dus als je een goede verkoper hebt, is het aanschaffen van een goede koppel wel degelijk mogelijk 🙂

Bedankt voor de tips. Ik kan er alleen niet veel mee. Want ik heb geen geld om andere vissen te kopen op het moment, geen plek om het mannetje heen te brengen. Dus ja ik kijk het nog even aan, maar ben bang dat het niet meer goed komt tussen die twee 😛. Had ook geen idee dat die beestjes zo kieskeurig waren. Volgens mij is het zelfde nu ook aan de gang met de goerami's. Heb ��n keer gezien dat ze aan het vozen waren, een bijzonder gezicht overigens, daarna is het veel nesten maken maar het vrouwtje lijkt weinig interesse te hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan