Antennebaarsje/Ramirezi man of vrouw?


Ramilobi

New member
Lid geworden
9 juni 2023
Berichten
4
Leeftijd
25
Hallo mede aquariumfanaten,

Ik heb een prangende vraag.
Mijn huidige mannelijke antennebaarsje is al wat ouder, daardoor groter en behoorlijk agressief/dominant.

Nu heb ik vrouwtje cadeau gehad. En ben van plan om er nog 1 of 2 vrouwtjes bij te plaatsen. Mijn vraag is alleen of het wel een vrouwtje is. Het mannetje laat hem/haar namelijk geen seconde met rust.
Ik voeg even een tweetal foto's toe.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

20230609_181107.jpg


20230609_182240.jpg
 
Toch zie je wel die hoge stekels in de rugvin maar dat is volgens mij ook niet alles bepalend meer.
 
vanwege het rode buikje denk ik een vrouwtje. Ik vind de stekels (de derde) niet zo lang
 
Hier laten ze het verschil ook zien:

 
Al jaren geen Ramirezi meer gehad maar als ze er zo uitzien inmiddels snap ik de verwarring. Zonder die roze buik zou je behoorlijk wat mannelijke kenmerken kunnen zien hier.
 
Bij mannetjes Ramirezi zitten er geen blauwe glitters in de zwarte vlekken, bij vrouwtjes wel.
Aan de horizontale streep op die van jou kun je zien dat ze behoorlijk gestrest is.
 

Bijlagen

  • 20230612_190717.jpg
    20230612_190717.jpg
    67.8 KB · Weergaven: 75
  • 20230612_190717.jpg
    20230612_190717.jpg
    67.8 KB · Weergaven: 74
Bij mannetjes Ramirezi zitten er geen blauwe glitters in de zwarte vlekken, bij vrouwtjes wel.
Aan de horizontale streep op die van jou kun je zien dat ze behoorlijk gestrest is.
Ohh dat wist ik helemaal niet. Bedankt! Weer wat geleerd.
Klopt ze was toen net nieuw, inmiddels een stuk minder gestrest :)
 
Tof dat je dat noemt. Meestal zie je mensen over andere kenmerken beginnen. Die blauwe plekjes in de zwarte vlek zijn in mijn ogen ook nog het meest betrouwbar om vrouw/man in te schatten.
 

Terug
Bovenaan