Wat is er nieuw

Antennebaarsjes (Mikrogeophagus Ramirezi) Mannetje jaagt vrouwtje op

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aquariuss
  • Startdatum Startdatum
A

Aquariuss

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb enige tijd geleden een koppel antennebaarsjes gekocht. Het ging in het begin goed, zo leek het, maar nu zit het mannetje constant achter het vrouwtje aan te jagen. Het lijkt er ook op dat de staartvin wat aangevreten is.

Ik zie het vrouwtje zich verstoppen, uit de buurt blijven van het mannetje. En het mannetje constant zoeken naar het vrouwtje.

Het vrouwtje had kort geleden een heel roze buikje. Dat leek er dus op dat ze eitjes ging leggen. Nu lijkt dan niet meer het geval.

Mijn vraag; wat te doen? Moet ik het mannetje apart zetten? Waardoor wordt dit gedrag veroorzaakt? Kan ik hier iets aan doen? Ik wil het vrouwtje sowieso even wat rust geven, want dit lijkt me niet fijn voor haar.

Alvast dank voor de adviezen, informatie en tips! 🙂

Dat is dus duidelijk geen 'koppel'. Helaas wordt het veel te makkelijk gesteld: "een koppel" van dit of een koppel van dat...

Hoe is het aquarium ingericht? Foto? Wat zijn waterwaarde? Geen eitjes gezien? Formaat aquarium? Bijvissen?

Aquarium heeft zowel recht als links behoorlijk veel beschutting. Ook in het midden zijn er delen waar ze beschut kunnen zwemmen.

2 grote stukken hout, stenen, veel planten links en rechts.

Waterwaarden heb ik vorige week bij Fremabo (Aquariumwinkel) laten testen. Alle waarden waren in orde, behalve de hardheid was ietwat hoog.

Ik heb inderdaad nog geen eitjes gezien! Ook is het buikje van het vrouwtje niet meer zo roze. Bij de anaalvin was er ook een uitsteeksel te zien, welke nu ook weg is.

Ik heb verder een schooltje van 10 neontetra's.

Ik heb het mannetje nu even apart gezet, want ik wil het vrouwtje even rust gunnen. Het is niet bevordelijk voor het mannetje natuurlijk, maar het zo houden lijkt me voor het vrouwtje ook niet goed. Zo kan ze even op kracht komen.

Ik heb op het internet een andere ervaring gelezen, dat het vrouwtje uiteindelijk overleed in een soortgelijke situatie.

Dit gaat eigenlijk de hele dag door. Telkens als ik kijk, is het mannetje aan het jagen!

Hulp is zeer welkom!

Oja, Aquarium is 80 cm breed. Juwel 800.

Blijven lastige kostgangers deze vissen en volgens mij gaan 9 van de 10 sowieso dood als de waterwaarden niet zoveel mogelijk geschikt voor ze zijn.
Je zou de hardheid wat kunnen verlagen door bv turf te gaan gebruiken,wellicht gaat het mannetje zich prettiger voelen en lukt het beter met het vrouwtje.
Maar net wat Ivo al aangeeft doen ze zelf hun partner uitkiezen dus misschien wordt het nooit iets tussen deze 2.

Heb ze vroeger ook gehad hele tijd geen problemen gehad. Tot het vrouwtje een keer eitjes had gelegd en het niet mijn bedoeling was en ik ook niet de ruimte had om de eitjes apart te laten uit komen. Dus op een morgen alle eitjes weg. Een kleine week later mannetje dood zonder verklaarbare reden, ander mannetje bij gezet maar nooit meer een koppeltje kunnen vormen. Tot dusver nooit een verklaring kunnen vinden, dus idd lastige baasjes 🙂 al ga ik ooit de uitdaging nog aan omdat het zo een geweldig gedrag is dat ze hebben 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan