Wat is er nieuw

antennebaarsjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter ijsbeer
  • Startdatum Startdatum
I

ijsbeer

Guest
Ondanks dat het prachtige vissen zijn, zijn ze ook ontzettend zwak (of veeleisend aan het water). Wat is een mooi alternatief voor de antennebaarsjes? Eentje met wat minder eisen die ongeveer net zo groot is.

Bedankt

Wat is het formaat van je bak, en wat heb je er bij zwemmen?

Mijn bak is een tico48, ongeveer 40 liter. Ik heb er nu een 4 tal corydoras inzitten en 2 blijzamlpjes. En op het moment nog twee antennebaarsjes. Maar het mannetje ziet er niet goed uit op het moment. Hij ligt de hele dag stil in een boomstam.
Misschien kan ik hem nog redden met het schoonmaken van mijn bak. Maar mijn waarden zijn goed, NO3=0, NO4 <50. PH is alleen wat hoog voor deze dieren is rond de 7.

De verkoper van de lfs zeker gezegd dat dit makkelijk kan? Is mij ook helaas overkomen toen ik net mijn eerste bak had, een 30 liter zelfs.. Heeft helaas het leven gekost van een paar vissen. Voor de 3 vis soorten is de vak veel te klein. De bijlzalmpjes en corydorasjes zijn beide groepsdiertjes. Dus minimaal 6 a 8 stuks en een grotere aquarium..

Helaas eens met NickM: Deze bak is veel te klein voor deze vissen!

Overigens worden Corydoras soorten vaak in groepen van minimaal 6 gehouden, en afhankelijk van de soort in minimaal 60 cm.
Die 60 cm geldt overigens ook minimaal voor de Ramirezi en de bijlzalmpjes. De bijlzalmpjes zijn echte scholenvissen en hou je liefst in groepen van minimaal 10 stuks.

Als het mannetje zich inderdaad verstopt voelt hij zich niet prettig in ieder geval.
Overigens is voor de Ramirezi niet alleen de PH belangrijk, waarschijnlijk is ook je GH en KH (waterhardheid) aan de hoge kant.

Ik zou eens op marktplaats kijken voor een leuk 60 of liever nog 80 cm aquarium. Hoeft niet de kop te kosten en dan kun je deze vissen gewoon houden en misschien zelfs wat uitbreiden (niet in 60 cm. Door filteren over turf, akadama op de bodem en evt aanzuren met eikenbladexract kun je je PH, GH en KH omlaag krijgen.

Soorten vis die je in zon klein bakje (gezond) kunt houden zijn er volgens mij niet veel. Ook al maken ze je dat bij diverse tuincentra en dierenwinkels inderdaad wel wijs...
Garnalen zouden overigens wel prima in dit bakje kunnen!

Hoe lang heb je dit bakje eigenlijk draaien?

Bedankt voor deze tips, heb besloten om het even zo te laten. Helaas is de man inderdaad overleden, voor het vrouwtje heb ik een nieuw plekje gevonden bij mij in de buurt. Hij heeft een groter aquarium, hopelijk gaat het vrouwtje het daar beter doen. De corydoras doen het erg goed en hebben laatst zelf eieren afgezet, dus ik denk dat die het wel trekken. Ook de bijlzalmen hebben het erg naar hun zin met z�n tweetjes. In de winkel zeiden ze dat het inderdaad wel zo kan�. Misschien eerst wat beter onderzoek doen hier op het forum. Misschien dat ik er nog wat bijlzalmpjes bijzet om het een schooltje van te maken.
Dat moet toch wel lukken in deze bak? 4 Corydoras (sterbai) en daar dan 4 bijlzalmpjes bij? Of kan ik er het beste wat garnaaltjes bijzetten?

Deze bak draait nu denk ik anderhalf jaar ofzo. Maar heb er pas sinds kort deze antennebaarsjes in, in de winkel zeiden ze dat het geen probleem moest zijn. Een grotere bak heb ik ook over nagedacht, maar daar heb ik eigenlijk niet zoveel plek voor op het moment. Misschien een 80cm wel leuk, maar deze past volgens mij niet waar ik nu de Tico48 heb staan. Ik ga even nadenken wat ik er mee ga doen. Ook ga ik binnen nu en een jaar verhuizen en wil ik het liefst een 2m bak hebben, maar dat is nog toekomst muziek. Dat is pas als ik een nieuwe baan/huis heb gevonden.

Bedankt voor alle tips, ik ga er zeker wat mee doen!

Volgens mij zijn bijlzalmpjes behoorlijke fanatieke zwemmers, ik zou dan eerder voor een ander schoolvisje kiezen ipv de bijlzalmpjes.
Bororas soorten zijn vrij klein en sommige kunnen ook in een kleiner bakje, bv bororas brigittae.
Als de garnalen voldoende beplanting en andere verstopplekken hebben zou dat wel moeten kunnen. Weet eigenlijk niet of corydoras de garnalen zullen opeten?? Heb zelf Corydoras Panda en vuurgarnalen. Dat gaat goed, garnaaltjes worden eerder door de Ramirezi opgejaagd. De vuurgarnalen fokken ook snel, dus zelfs als er wat opgegeten worden zou je er wel wat over moeten houden.

In een bakje van 40 liter zou ik geen vissen houden. De enige die wellicht geschikt zou zijn is een betta splendens man, in combinatie met wat garnalen. Ik raad je aan op zoek te gaan naar een groter aquarium voor je vissen. EN dit kleine bakje te gebruiken voor mooie garnalen.

Vandaag deze nieuwe aanwinst gescoord

QIeVHbZ8xJshsxw2u9PdZoP6onRIXlvC.jpeg

Zo te zien een exemplaar met langere vinnen. Heb je een ph verlagende bodem er in?

Inderdaad wat lange vinnen die hierin gekweekt zijn, maar volgens mij niet zo erg dat de vis er last van heeft, en qua kleuren wel een hele mooie man.

mooi visje, maar deze zit wederom in de 40liter?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan