Antennebaarssamenstelling


J

JonathanG

Guest
Ik had een poosje geleden een man en vrouw van de GermanBlue Antennebaars gekocht. Man ging dood, gisteren nieuwe man en vrouw gehaald. Het oude vrouwtje zit er steeds achteraan... hoe kan ik het oplossen?
 
De Antennebaars staat toch wel bekend als een van de vreedzamere dwergcichliden. Hoe groot is het aquarium en heb je ook voldoende schuildmogelijkheden? Als het kan misschien even een foto zodat we een beter beeld hebben van de situatie.
Wat ook nog zou kunnen is dat je misschien niet te maken hebt met 1 man en 2 vrouwtjes, maar eigenlijk 2 mannen en 1 vrouwtje. Je kan ze het beste onderscheiden door te kijken naar de zwarte vlek net onder de rugvin. Bij mannen is die volledig zwart zonder reflectieve schubben.Bij vrouwen zitten er in de zwarte vlek ook blauwachtige reflectieve schubben.
 
Je kan ze het beste onderscheiden door te kijken naar de zwarte vlek net onder de rugvin. Bij mannen is die volledig zwart zonder reflectieve schubben.Bij vrouwen zitten er in de zwarte vlek ook blauwachtige reflectieve schubben.
Deze manier van geslachtsonderscheid kende ik nog niet. Weer wat geleerd.
Geldt dit ook voor de kweekvormen?
 
German blue is ook wel Electric blue genaamd als ik het zo zie.
bij de gewone kleurvariant kan het al moeilijk zijn geslachtsonderscheid te maken, bij de gekleurde kweekvariant helemaal.
De geslachten kunnen dus zomaar eens anders zijn dan je denkt :)

Maar wat ook goed kan:
de vrouw zit al even in de betreffende bak, en ziet in dat opzicht de hele bak als haar territorium.
als je dan nieuwe territorium vormers inzet kan (hoeft niet) dat nog wel is tot problemen leiden.
in dat geval is het t beste om alle 3 de vissen even eruit te halen, de inrichting van de bak helemaal om te gooien en de 3 vissen tegelijk weer terugplaatsen.
zo kan iedereen zijn eigen territoria claimen.
 
Heb ik ook gedaan... gaat nu gelukkig al stuk beter zag ik net.
 
German blue ram is de Engelse naam voor de normale variant van de antennebaars, dus ik ga er voor het gemak van uit dat we het daar over hebben. Dan kun je inderdaad naar de zwarte vlek kijken, of de roze vlek bij de vrouw. Voor een electric blue zul je naar vinnen moeten gaan kijken.

Maar fijn dat het beter gaat!
 
De Antennebaars staat toch wel bekend als een van de vreedzamere dwergcichliden. Hoe groot is het aquarium en heb je ook voldoende schuildmogelijkheden? Als het kan misschien even een foto zodat we een beter beeld hebben van de situatie.
Wat ook nog zou kunnen is dat je misschien niet te maken hebt met 1 man en 2 vrouwtjes, maar eigenlijk 2 mannen en 1 vrouwtje. Je kan ze het beste onderscheiden door te kijken naar de zwarte vlek net onder de rugvin. Bij mannen is die volledig zwart zonder reflectieve schubben.Bij vrouwen zitten er in de zwarte vlek ook blauwachtige reflectieve schubben.
Heb genoeg schuilmogelijkheden, onder planten, stenen en in holletjes
 
Ze is er al liever tegen, kan het zijn dat ze even moest laten weten dat zei de baas was? Ze zit ook in de paartijd aan haar buik te zien.
 
Meestal is het zo dat als je bij koppelvormers de 3de laat zitten dat deze de dood wordt ingejaagd. of er moet heel veeeeel ruimte zijn.
 

Terug
Bovenaan