Wat is er nieuw

Anubias Congensis met kiezelwieren op blad

• Onderwerp starter Onderwerp starter blackmoor
  • Startdatum Startdatum
B

blackmoor

Guest
Ik heb sins twee weken een nieuw aquarium (juwel rio 180). Hij draait nu precies 15 dagen, en het was mij opgevallen dat op de blaadjes van mijn anubias kiezelwieren beginnen te groeien. Nou vraag ik mij af eat de oorzaak ervan is en wat ik kan doen. Even de feitjes op een rijtje: Ik heb er drie sluierstaartjes in, dus geen voedingsbodem, en de meeste anubias staan gewoon in het grind. Ik gebruik co2 (proflora bio 80 eco, ik weet dat het te weinig is voor 180l, maar ik kreeg het gratis bij de plantjes, en het is beter dan niets). ik voeg elke dag easy life profito toe (weekelijkse portie/7, ik las dat elke dag een beetje beter was). Een foto voor het totaalbeeld
Ma-l2fmmszjcSBRFiRxhzRtIUZmfM7er.jpeg

De 'getroffen' anubias:

Tijdens de opstartperiode is het niet zo ongewoon dat je wat 'opstart-algen' krijgt, meestal verdwijnen deze na een aantal weken. Ik zou me voorlopig nog niet teveel zorgen maken.
Ik zie het niet echt duidelijk maar zitten de anubias op de laatste foto met hun wortelstok onder het grind? In dat geval zitten ze iets te diep en kan je ze beter een beetje omhoogtrekken tot je de wortelstok volledig ziet, bij de plantjes op de tweede foto lijkt dit beter dus misschien zie ik het verkeerd, hoor..

Een tip: Als je bakje nog maar twee weken draait heb je je visjes vrij snel, volgens sommigen té snel, toegevoegd. In dat geval is het sowieso aangeraden om je waterwaardes de komende week (weken) goed op te volgen. Om een eventuele nitriekpiek te vermijden misschien de eerste periode iets vaker verversen totdat je bak goed is ingedraaid...

Trouwens: mooie en groene bak!

Laatst bewerkt:
Ik zie nu pas je ander topic met deze bak en lees dat de "anubias-kwestie" daar reeds werd behandeld dus vergeet mijn opmerking hierboven maar 😉

Willem heeft alles eigenlijk al gezegd. Het is vrij normaal en de wortelstok mag niet in de bodem staan😉.

Oké, gelukkig maar. Ik had al zoiets gelezen maar wou 't even zeker weten. Je kunt het er afvegen met de hand.

Ja dat is de vaak voorkomende opstartalg die je vaak ziet als de bacteriecultuur nog niet echt op orde is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan