Wat is er nieuw

Anubias gaat slecht

Kouwgompje

Member
Lid geworden
6 juni 2011
Hoi,

Ik heb nu al een maand lang een probleem met mijn Anubias, deze gaat slechter en slechter..

Mijn aquarium heeft de volgende afmetingen 130x50x50, ik voeg CO2 toe, heb een voedingsbodem en voeg wekelijks profito toe.
Mijn Anubias heb ik 2 jaar geleden geplant op een stuk hout en ging erg goed, had veel last van kiezelalg (nog steeds wel beetje) maar ik mocht niet klagen. Nu sinds enkele maanden gaan de bladeren verschrompelen, er zit gele aanslag op de bladeren en er komen ook maar geen nieuwe bladeren bij. De overige planten gaan erg goed en het is daarom jammer dat de Anubias maar niet beter gaat, weet iemand waar deze plant een gebrek of iets dergelijks aan heeft? Ik heb trouwens sinds een maand erg veel slakjes, weet dat het komt door het slechte waterkwaliteit maar kan het niet vinden aan mijn waardes.

Mijn waterwaardes zijn:

KH 6
PH 7,3
GH 6
NH4 0,05 mg/l
NO2 0.025mg/l
NO3 1mg/l
PO4 0??
SiO2 0,4mg/l
Fe 0,05m/l

Gemeten met de JBL testkoffer

Groetjes!

Welke Anubias soort gaat het om? Waar in je bak staat die (veel licht/weinig licht)? Komt er stroming rondom de Anubias?

Ik zie dat je ook erg weinig tot geen nitraat en fosfaat in je bak hebt.
Ook heb je nog nitriet in je water zitten. Draait de bak al lang??

Ik denk dat het de Anubias coffeefolia is, staat midden in me bak en zitten 2x 54 watt boven. De plant krijgt genoeg stroming, denk zelf niet dat dit het probleem is aangezien hij het hiervoor ook goed gedaan heeft. De lampen heb ik 2 maanden geleden vervangen omdat ik veel last had van kiezelalg en dit mogelijk een gevolg was door het licht.

Mijn bak draait nu 2 jaar, ja dat er weinig nitraat/fosfaat in de bak zit vind ik zelf ook erg raar. Er zit redelijk veel vis in de bak, en ververs per week 40/50 liter water. Ik voeg gewoon kraanwater toe, de filter was ik 1x in de 2/3 weken

Moet jij eens je filter door laten draaien, en niet schoon wassen.
Hou je er ook meer bacterie in.

Bij mij staat de anubias in de stroming, zonder voeding.
En is een mooie plant.

Kiezelalg krijg je ook van teveel silicaten.

Anubias coffefolia (volledige naam: Anubias barteri var. coffeefolia) is een relatieve lage anubias en kan maximaal 20cm hoog worden. Met zijn prachtige diep geribbelde bladeren is deze een lust voor het oog.

De bladeren van de Anubias coffeefolia lijken erg veel op de bladeren van de koffieplantDeze anubias heeft zijn naam te danken aan het feit dat zijn bladeren erg veel lijken op die van de koffieplant. coffee= koffie folia=blad

De jonge bladeren zijn roodbruin en zullen langzaam diepgroen kleuren.

Niet de wortelstok begraven onder het substraat of deze zal rotten en de plant zal sterven.

Anubias coffefolia

Nederlandse naam: Koffieblad anubias
Spelvormen: Anubias coffeefolia, Coffee Anubias, Anubias coffeifolia
Herkomst: Kweekvorm

Plaats: voorgrond en middenzone
Max. hoogte: 20cm
Temperatuur: 22 tot 27 graden
Lichtbehoefte: Geen eisen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug