Anubias in de grond


Flappie00

Well-known member
Lid geworden
26 september 2019
Berichten
271
Leeftijd
38
Wie heeft er ervaring met anubias in de grond?
 
Hier gingen anubiassen in de grond prima. Het kan alleen lastig zijn met planten.

Om die reden planten wij ze niet meer in de grond, maar verzwaren ze door bijvoorbeeld zo'n rode ring uit een plantenpotje met een stukje dun boomband aan de plant te binden waar je het niet ziet. We gebruiken boomband omdat dat niet insnijdt zoals visdraad soms wel doet.

Op die manier kan je de plant overal waar je wil neerleggen in de bak.
 
Hier gingen anubiassen in de grond prima. Het kan alleen lastig zijn met planten.

Om die reden planten wij ze niet meer in de grond, maar verzwaren ze door bijvoorbeeld zo'n rode ring uit een plantenpotje met een stukje dun boomband aan de plant te binden waar je het niet ziet. We gebruiken boomband omdat dat niet insnijdt zoals visdraad soms wel doet.

Op die manier kan je de plant overal waar je wil neerleggen in de bak.
Heb je een voorbeeld foto?
 
De kleine wortels kunnen in de bodem maar ik neem aan dat je de wortelstok wel boven het grind had.

Ja. Ik dacht dat dat duidelijk zou zijn, maar dat was het inderdaad niet.
Wij gebruikten de dunne wortels. Daarom was het ook lastig ze goed te planten. We lieten de wortelstok niet alleen boven de grond maar ook los van de grond.
 
Ja. Ik dacht dat dat duidelijk zou zijn, maar dat was het inderdaad niet.
Wij gebruikten de dunne wortels. Daarom was het ook lastig ze goed te planten. We lieten de wortelstok niet alleen boven de grond maar ook los van de grond.

Ja dan wil het prima Marjan en het was inderdaad mij niet helemaal duidelijk en al helemaal niet op dit tijdstip :DD ;)
 
Je steekt toch gewoon de wortels en wortelstok door de ring heen en zorgt dat het bebladerde deel boven de ring blijft? :foto:
 
Je kan ook wel van die plantenpinnen kopen om ze in de bodem te houden en dat kan denk ik ook prima werken tot de kleine worteltjes in de bodem hebben gehecht.
 
Ik heb ze vroeger wel gebruikt toen de Blijxa Japonica slecht wilde wortelen en je kan dit soort kunststof klemmen vrij makkelijk wat inkorten als ze te lang zijn door er een stukje af te knippen.
 
IMG_20200321_090948.jpg
IMG_20200321_093410.jpg


Het boomband is ongeveer 1cm breed, iets breder misschien maar niet veel.

De ringen gebruiken wij uit plantpotjes van aquariumplanten, maar uiteraard kan je van alles gebruiken wat klein en zwaar genoeg is en wat in je aquarium mag.
 
Ja dat kun je ook tijdelijk gebruiken om ze laten wortelen en het is daarbij een goedkope oplossing.
 
Je kan ook wel van die plantenpinnen kopen om ze in de bodem te houden en dat kan denk ik ook prima werken tot de kleine worteltjes in de bodem hebben gehecht.
Als alternatief voor dit soort plantenpinnen zijn vast vele goedkopere materialen te gebruiken. Wat dacht je bijvoorbeeld van een stukje ijzerdraad? Wel even goed opletten of het niet schadelijk is natuurlijk! :thumbs:

Ik heb ze vroeger wel gebruikt toen de Blijxa Japonica slecht wilde wortelen en je kan dit soort kunststof klemmen vrij makkelijk wat inkorten als ze te lang zijn door er een stukje af te knippen.
De Blyxa Japonica heb ik gewoon 'te diep' in de grond gestoken en trek ik er dan weer ietsjes uit. Ik laat hem even een weekje wortelen en trek hem dan zo ver naar boven als dat hij hoort te staan. Ik zet hem dus eerst te diep om te laten wortelen en trek hem later dus wat omhoog.
 
Ik heb deze foto al eens in een topic van mij over eenvoudig vallisneria planten gezet. Wij gebruiken de wit schuimen lapjes die meestal om waterplanten zitten, althans, kleine reepjes ervan.

IMG_20190817_210945.jpg

De witte reepjes trekken we zo met de plantpincet de grond in, de vallisneria hoeft de grond niet eens te raken. Erg stevig vast en slaagt hier altijd.
 

Terug
Bovenaan