Anubias stam rot weg


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
46
IMG_20220910_144648.jpg
IMG_20220910_144706.jpg
IMG_20220910_144721.jpg


De foto's zijn helaas niet zo goed gelukt. Ik hoop dat jullie er iets aan kunnen zien. Ineens zie ik gezonde anubias bladeren bovenin drijven. Bij nader onderzoek blijkt dat bij alle drie er stukken van de stam aan het wegrotten zijn. Heel gek wat de planten doen het eigenlijk prima. Ze groeien heel mooi, en hebben zelfs al meerdere bloemen gegeven. Nu ineens zie ik dit.
NO3 ligt rond 10, PO4 rond 1.2. Het grootste zorgenkindje van de bak, de Hygrophila corymbosa, doet het nu juist fantastisch.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
 
Hier staat iets over de bacterie:

 
Ai! Dat klinkt helemaal niet goed! Ik kan nog proberen de aangedane stukken eraf te knippen. Maar als ik het zo hoor is de kans aanwezig dat het weer terug komt. 😟
 
Hier staat iets over de bacterie:

Zelf heb ik nog nooit over een bacterie probleem gehoord bij Anubias soorten. Maar wel is er iets anders bekend van de Anubias barteri var. nana zoals die plant volledig heet. Eigenlijk neemt men aan dat dit een kweekvorm is. In het verleden is deze variant besmet met een virus. Wat leidde tot Anubias soorten met witte tinten en/of vlekken in de bladeren als bijvoorbeeld Anubias marble en de Anubias 'Snow white'. Wat trouwens ook tere plantjes zijn.
Maar deze ik op de foto's van Ts. de plant deels met de wortelstok in de grond staan? Want dat zou een minder goed idee zijn en kan zorgdragen voor rotting.
 
Nee, alleen de wortels zitten in de grond. De stok hangt er boven. En de rotte plek zit ruim boven de grond. Zowel onder als boven de rotte plek zit nog een gezond stuk. En deze is de gewone groene variant.
 
Ik hoop weer dat zo'n bacterie dan wel de vissen met rust laat.
 
Hier hebben ze het wel over rhizoom rot en dat het wellicht met een bacterie te maken heeft.

Dat is een interessant artikel, John! Wel is het zo dat het dat erg op gissingen, zoals de auteur zelf ook aangeeft, is gebaseerd. Het eerste deel gaat eigenlijk meer in de richting van, zoals omschreven, de Cryptocoryne ziekte. En daar hebben wij wél gehoord! Cryptocorynes zijn zeer gevoelig voor wijzigingen in hun leefomgeving wat vaak verslijmingen oplevert. Wat betreft die bacteriën gaat het eigenlijk meer naar de richting van (Rhizoctonia solani-) schimmels volgens de auteur, hoewel hij dit ook niet zeker weet. Omdat het hier dan gaat om een bodemschimmel lijkt dat laatste me eigenlijk ook logischer dan bacteriën. Zo'n schimmel, ik wist dit niet maar heb er even op gegoogeld, schijnt te gedijen in een vochtige omgeving met wat hogere temperaturen. Kaskwekers hebben er kennelijk ook wel last van. Er zijn bestrijdingsmiddelen. Bindingen met aquaria heb ik nog niet gevonden, behalve dan het door jouw geposte artikel. Leuk ik, in ieder geval, heb weer wat geleerd!

 
IMG_20220911_110247.jpg

Zoals hij er nu ligt. Dit was dus een geheel. Het missende stuk bleek al helemaal versnot te zijn.
IMG_20220911_110439.jpg

Dit was het enige wat ik ervan kon behouden. :'(

IMG_20220911_111128.jpg

Hier zelfde verhaal. Ergens in het midden is de rot begonnen.
IMG_20220911_111430.jpg

Ik heb er een flink stuk afgeknipt. Van buiten ziet hij er nog netjes uit. Van binnen blijkt echter nog rot te zitten. Dus nog maar even doorgeknipt.
IMG_20220911_111444.jpg

En dit blijft er dan over :'(
IMG_20220911_112305.jpg

Deze rot dan wel dicht bij de bodem. Maar ook in het midden.
IMG_20220911_112751.jpg

Zelfde verschijnsel.
IMG_20220911_113158.jpg

Hier heb ik dan nog een beetje plant aan over gehouden.

Dit is niet mijn dag. :'(:'(:'(

Ik heb nog zitten denken. Soms knip ik oude blaadjes weg. Dat doe ik dan zo dicht mogelijk bij het rhizoom. Kan het zijn dat ik daarmee het rhizoom beschadigd heb? Maar eigenlijk kan dat niet want die laatste plant heeft het op plekken waar ik nooit geknipt heb.
 

Bijlagen

  • IMG_20220911_112259.jpg
    IMG_20220911_112259.jpg
    219.6 KB · Weergaven: 58
Oh, nog even wat anders. Er is natuurlijk een en ander aan bodem naar boven gekomen. Moet ik nu rekening houden met NH3 in het water? Zou ik dat dan per direct moeten meten of in de loop van de week?
Ik heb de meeste slurrie meteen afgezogen met een hevelslang en het filter even op volle kracht gezet.
 
Als dit dan toch een vorm is van bodemschimmel als hierboven omschreven moet je mogelijk wel iets doen met je bodem. Is er ook iets als schimmeldraden zichtbaar in je bodem?
in dit artikel: https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Rhizoctonia-ziekte+-+hyacint
komt namelijk de volgende zinsnede voor: "Op en rond aantastingsplaatsen zijn de schimmeldraden van Rhizoctonia solani zichtbaar, waaraan vaak veel gronddeeltjes kleven."
Wanneer dit ook bij jou zo zou zijn of mogelijke schimmeldraadjes tussen de wortels dat heb je misschien de oplossing gevonden.
In dat geval lijkt het dat je bodem in elk geval vervangen zou moeten worden.
 
En nog iets. Twee van de drie hadden nog genoeg wortel om ze in de grond te steken met het Rhizoom zwevend. Die derde niet. Ik heb hem voor nu maar even los laten drijven. Hoe krijg ik die nu het handigst beneden? Misschien iets van een klein stukje steen eraan vastbinden?
 
Als dit dan toch een vorm is van bodemschimmel als hierboven omschreven moet je mogelijk wel iets doen met je bodem. Is er ook iets als schimmeldraden zichtbaar in je bodem?
in dit artikel: https://wiki.groenkennisnet.nl/display/BEEL/Rhizoctonia-ziekte+-+hyacint
komt namelijk de volgende zinsnede voor: "Op en rond aantastingsplaatsen zijn de schimmeldraden van Rhizoctonia solani zichtbaar, waaraan vaak veel gronddeeltjes kleven."
Wanneer dit ook bij jou zo zou zijn of mogelijke schimmeldraadjes tussen de wortels dat heb je misschien de oplossing gevonden.
In dat geval lijkt het dat je bodem in elk geval vervangen zou moeten worden.
Nee. Eigenlijk alleen dat bruine slurrie wat je ook in je filter vind. Voor de rest is het netjes.
 
Nee. Eigenlijk alleen dat bruine slurrie wat je ook in je filter vind. Voor de rest is het netjes.
Begrijp me goed, ik weet niet of die schimmeldraden, als ze er al zijn, ook zichtbaar zouden zijn onder water. Kennelijk wel in een "bovenwater" situatie. Mijn kennis schiet hier duidelijk de kort! Maar als er al sprake zou zijn van een schimmel of toch een bacterie zou ik, mocht ik in je schoenen staan, toch denken aan een nieuwe bodem. Misschien zelf aan een gehele ontsmetting. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt!
 
En nog iets. Twee van de drie hadden nog genoeg wortel om ze in de grond te steken met het Rhizoom zwevend. Die derde niet. Ik heb hem voor nu maar even los laten drijven. Hoe krijg ik die nu het handigst beneden? Misschien iets van een klein stukje steen eraan vastbinden?
Dat kan, of bevestigen aan al aanwezige decoratie?
 
Tja, ik hoop niet dat het nodig is. Dat zou best ingrijpend zijn. Ik denk dat als het inderdaad een besmettelijke bacterie of schimmel zou zijn eigenlijk alles eruit zou moeten. Je moet er dan vanuit gaat dat alles besmet is. Je zou dan de bodem moeten vervangen, maar ook alle planten en misschien zelfs het filter helemaal schoonmaken en opnieuw opstarten.
Ik kan me haast niet voorstellen dat het alleen in de bodem zou zitten. De rotte plekken in het Rhizoom zitten juist vaak ergens in het midden. Dus hoog boven de bodem.
Voor nu laat ik het even zo. Maar ik zal zeker kijken of er meer bekend is over de oorzaak van die rotting. Als ik eerlijk ben was je als zeer goede plantenkennis wel mijn beste hoop. Die artikelen waarnaar gelinkt gaven eigenlijk weinig concrete informatie over de bestrijding. Eigenlijk leek het erop dat het zo goed als niet te bestrijden is.
 
hier https://www.aquariumcoop.com/blogs/aquarium/anubias-rot noemen ze ook een bacterie of virus als mogelijke, maar onbewezen oorzaak. Hun remedie is om de rotte plekken eruit te knippen.

Hier: https://www.bettafish.com/threads/is-anubias-rot-congatious.611306/ zeggen ze: knip het eruit en zorg dat je gereedschap heel schoon is. Zet ze daarna in quarantaine. Lijkt erop dat ik inderdaad de hele bak zou moeten ontsmetten.

Hier ook: https://pawfectpawprint.com/how-to-quickly-treat-anubias-rhizome-rot/ apart zetten en het eruit knippen.
Ik heb ze na het trimmen gewoon teruggezet. Ik vrees dat ik het haasje ben.

Een klein lichtpuntje is dat het eigenlijk alleen anubias treft. Als ze allemaal afsterven, wat ik vrees, hoef ik in elk geval niet te vrezen voor de rest van de planten of de vissen.
 
infecties komen ook bij aquarium planten voor. De veroorzaker en onderliggende oorzaken zijn bij mijn weten niet precies bekend, dus of de primaire veroorzaker(s) een schimmel of bacterie is weet ik ook niet. Ter preventie is het voorkomen dat vuil zich ophoopt (infectiedruk) , goed voeden en grote schommelingen in watersamenstelling vermijden (weerstand) de beste opties. Net als bij vissen eigenlijk en net als bij vissen maakt dat de kans op problemen wel kleiner maar bied het geen garanties.

Behandelen is voornamelijk zo snel mogelijk weghalen van alles wat geinfecteerd is. Vervolgens kun je de gezonde delen van de plant behandelen met een oplossing met waterstofperoxide. Dat verdragen de meeste planten goed maar dood veel schimmels, bacteriën etc.
 
Kleine statusupdate. Op het eerste gezicht lijken de anubias alle 3 te gaan overleven. Ik zie verder geen rhizoomrot meer. De gene die ik het meest heb moeten snoeien heeft wel zichtbaar geleden. De blaadjes neigen naar geel aan de randen, maar ze blijven wel leven. Eentje drijft nog bovenin. Ik had niet meteen tijd om iets te vinden om hem te verzwaren. maar de wortels groeien goed, dus binnenkort kan ik gewoon weer de wortels in het substraat steken. Bij de grootste werkte dat ook goed. Het rhizoom hangt mooi twee tot drie cm boven de grond.

Neemt zo'n anubias trouwens helemaal geen voeding op door de wortels? Of heeft het nog zin om er wat kleibollen bij te steken?
 
Dit blijft toch een hardnekkig probleem. Toch weer nieuwe plekken ontdekt. Het is de plant waarvan vorige keer nog het meeste gered kon worden.
Deze keer was ik er denk ik goed op tijd bij. Ik herkende het bruine plekje daar waar een blad begint. Ik heb hem er meteen uitgehaald en nagekeken. Daar zat toch weer aardig wat rot. Ik heb het er ruim uitgesneden. Ben benieuwd hoe het nu gaat. De twee planten die vorige keer het hardst geraakt waren lijken nu niets te hebben. We houden het in de gaten.
IMG_20221218_115614415.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20221218_103753355.jpg
    IMG_20221218_103753355.jpg
    163.4 KB · Weergaven: 50
Het lijkt hier toch te gaan om besmettingen. Waarom roep ik dit; Er zijn kwekers die middels besmettingen door virussen en bacteriën gebruiken om variaties te verkrijgen. Zoals wit gevlekte bladeren. Anubias Lorraine is hiervan een voorbeeld. Maar ook bestaat er een Anubias Marble. Pas zag ik nog een variëteit met een geel vlekken patroon, ik meen Anubias nana 'Golden' als ik me niet vergis. Maar ik heb ook wel eens gehoord en ook gezien dat andere "onbehandelde" Anubias soorten die daar in de buurt stonden ook vergelijkbare vlekken op hun bladeren kregen. Wat in elk geval duidelijk maakt dat ze gevoelig zijn voor besmettingen, veel meer als andere soorten voor dit type besmettingen. En dan nog dit wat mijn gedachtengang bevestigd:

 
Laatst bewerkt:
Ja, heel herkenbaar. Precies dat had ik ook.

Ik sta er een beetje hetzelfde in als hij. Geen plek om ze weken lang in quarantaine te hebben en eerlijk gezegd ook geen zin om het substraat te vervangen. Dat is best ingrijpend en dan nog moet je maar zien of het niet toch nog ergens op meelift.

Ik heb hem weer schoon geknipt en terug gezet. Laten we er maar het beste van hopen.

Ik zal het in elk geval goed in de gaten houden.
 
Ja, heel herkenbaar. Precies dat had ik ook.

Ik sta er een beetje hetzelfde in als hij. Geen plek om ze weken lang in quarantaine te hebben en eerlijk gezegd ook geen zin om het substraat te vervangen. Dat is best ingrijpend en dan nog moet je maar zien of het niet toch nog ergens op meelift.

Ik heb hem weer schoon geknipt en terug gezet. Laten we er maar het beste van hopen.

Ik zal het in elk geval goed in de gaten houden.
Wat is er op die 2de foto te zien? Die wit gekleurde wortels?
 
Ik weet niet welke foto's voor jou als eerste en welke als 2e te zien zijn. De witte wortels hebben onder het substraat gezeten of zijn nog jong. Als zo'n wortel lang licht krijgt dan wordt hij groen.
Bij de foto dat de plant nog in de bak staat zie je op de stam twee kleine bruine plekjes. Dat is het topje van de ijsberg. Van binnen zit nog meer rot.
 
Voor wat het waard is, maar je kunt het altijd proberen:
Planten kunnen ook zonder kwekers en wat zij verder doen last hebben van infecties. Bij bomen wil het dan nog weleens helpen om de 'wond' te desinfecteren, met bijv. waterstofperoxide.
Dus ruim het rot wegsnijden en het snijvlak met een wattenstaafje desinfecteren.
Ik zeg niet dat het zal helpen, maar het zal er in ieder geval niet slechter op worden, en wie weet helpt het wél.

(Men heeft het niet voor niets over 'boomchirurgie'....)
 
Zelf zou ik bij dit soort probleem vrij radicaal te werk gaan. Maar je kan als alternatief ook de bron, en dat zijn in ieder geval de Anubias soorten, verwijderen. Daarna ga je bezien of er nog meer planten zijn die problemen vertonen. Crytocorynes bijvoorbeeld zijn ook gevoelige planten om eens in de gaten te houden. Gewoon een aantal weken bekijken. Wanneer eenmaal blijkt dat alles wel goed gaat zou ik nieuwe Anubias planten kopen! Oude planten terug blijven zetten lijkt me geen goed idee, de planten zijn al veel eerder aangetast wat pas later en kennelijk blijvend tot uiting komt.
 
Ze groeien heel mooi, en hebben zelfs al meerdere bloemen gegeven
Er zijn kwekers die middels besmettingen door virussen en bacteriën gebruiken om variaties te verkrijgen.
Ik wist niet dat ze bloemen konden krijgen, maar @benvo zou je dan niet verwachten dat de rot al veel eerder had moeten beginnen? Ze hebben al meerdere keren gebloeid en alles...
 
Zelf zou ik bij dit soort probleem vrij radicaal te werk gaan. Maar je kan als alternatief ook de bron, en dat zijn in ieder geval de Anubias soorten,
Klinkt niet als een verkeerd plan! Dan kan je wel uitsluiten of het soort specifiek is in iedergeval 😄

hopen dat het niet in de bodem zit en nieuwe anubias dan niet vooralsnog problemen krijgen. En dan kan het nog zijn dat het niet aan de bodem ligt want toeval kan altijd zijn dat je weer zn geval zou hebben :/
 
Helaas heb ik vandaag weer twee van de drie Anubias moeten wegdoen. Er was weer nieuwe stamrot :-(

Ik ben nu aan het bezinnen hoe verder. Waar ging het mis? Had ik iets kunnen voorkomen? Ik ben natuurlijk wel eigenwijs geweest. Heb er bewust voor gekozen om niet de hele bodem te vervangen. Daar heb ik gewoon echt geen zin in. Maar daarnaast heb ik ze ook tegen de adviezen in in de bodem geplant. Wat ik van de adviezen begreep is dat het rizoom niet in de bodem mag. Dat heb ik dan ook niet gedaan. Ik heb ze met de wortels in de bodem gezet, maar met het rizoom zwevend boven de bodem. Nu bleek dat het rizoom bij een van de planten toch half in de bodem zat. Het lijkt erop dat ze zichzelf met hun wortels naar beneden trekken. Bij de tweede eindigde het rizoom wel vlak boven de bodem.
Voor mij is nu de vraag of het probleem echt uit de bodem komt, of dat er geen ontsnappen aan is. Als de bron door het water zit dan kan ik weinig doen. Ik heb nog een derde plant. Die zweeft nu echt een dikke 3cm boven de bodem, maar zit wel met zijn wortels in de grond. Met deze lijkt het goed te gaan. Geen tekenen van stamrot. Gewoon geluk gehad, of hang deze gewoon hoog genoeg?

Nu kan ik dus kiezen. Of ik schaf nog eens een anubias aan en die bind ik netjes op steen of hout, of ik ga een andere plant zoeken die het in mijn bak beter doet en er toch een beetje op lijkt. Daar ben ik nog niet uit. Ik heb beperkte mogelijkheden. Er is weinig licht en geen toegevoegd CO2. Ik heb nu al veel planten met lange dunne bladeren zoals de Echinodorus en cryptocoryne. Ik zou het leuk vinden om ook een plant te hebben die wat meer in de breedte groeit zoals de anubias doet.

Ik heb trouwens ook twee van die hele kleine anubias aan de achterwand. Ik dacht de nana (?). Die doen het wel prima.

Wat zouden jullie adviseren? Nog ideeën?
 
Het kan gelegen hebben aan de hoeveelheid doorstroming bij je overleden anubia's, waardoor water stil bleef staan.

Mijn bak heeft 17 lumen/liter (heb ik laatst uit helpen rekenen) en hygrophila corymbosa doet het als een speer. Die heeft behoorlijk grote bladeren.
Bucephalandra is misschien ook een optie?
 
Het is wel in een uithoek. Het water komt van rechtsboven en wordt rechtsonder weer opgezogen. In het ideale geval draait het om tegen de linkerwand. De planten wiebelen wel een beetje in de stroming, dus je zou haast denken dat het werkt. Maar eerder hadden alle 3 de anubias het. En die andere staat helemaal ergens anders.

Een corymbosa heb ik ook. Die doet het altijd mooi totdat hij te groot wordt. Daarna wordt hij helemaal kaal van onderen en gaat de stam verslijmen. Blijkbaar heeft hij daar dan te weinig licht. Als ik de toppen eraf haal en weer terugplant begint het weer van voren af aan. Ik zou het wel mooi vinden om iets te hebben dat helemaal naar het oppervlak groeit zonder zichzelf te verstikken.
 
Wat eerder snoeien, dan vertakt hij en gaan er meer scheuten omhoog. (Tenminste zo doet ie dat bij mij)
 
Ik denk dat hij sowieso blij dat er geen anubias meer in zijn licht staan.
 
Dat is beter andersom: de anubia's in zijn schaduw.

Ik probeer een beetje mee te denken, zou Hydrocleys nymphoides een idee kunnen zijn? Bij te weinig licht maakt ie geen drijfbladeren meer aan, maar lage.
 

Terug
Bovenaan