Gisteren ontdekte ik dat de wortelstokken van mijn anubias soorten aan het verslijmen waren in mijn 180L aquarium 😢.
Ik werd gealarmeerd door groot aantal gezond ogende Anubis bladeren dat aan de oppervlakte dreef.
eerder mee gemaakt. inmiddels jaaren geleden.
toen gemerkt dat het wegsnijden van de plekken hielp. en belangrijk was het gereedschap elke keer schoon te maken omdat anders de snijwond weer ging rotten.
nu vond ik de artikelen dit hier zijn gedeeld. bedankt voor het delen. goed er wat meer over te leeren.
Hier hebben ze het wel over rhizoom rot en dat het wellicht met een bacterie te maken heeft.
https://anubias-engl.blogspot.com/2011/04/anubias-plants-rotting-facts-rumours.html
Wat mij nu opvallend is dat de wortelstokken meer grijs/bruinig slijm achtige kleuren anders dan het donker bruin.
oorzaak van de uitbraak?
probeer dit te redeneren, meschien heeft iemand hier nog een goede tip?
* stress door de verhuizing een maand geleden.
* stress door andere waterwaardes (leidingwater)
* waterwissels te snel afgebouwd na de verhuizing.
* te grote hoeveelheid aan verterend organisaties materiaal.
(had uit enthousiaste meerdere nieuwe planten soorten bij gekocht, waarvan sommige nog in de emerge staat verkeerde. Hygrophila pinnatifida heeft het niet overleefd)
besmette stukken weg gesneden. en ook andere smeltende bladeren en planten verwijderd/gesnoeid.
helaas niet veel meer over van mijn anubias planten, hopelijk blijft de sterfte nu wat meer beperkt.
Wat mij ook opviel, en heb daar nog niks over kunnen vinden.
Heb het filter preventief opengemaakt om te controleren. toch een plek waar je soms aanwijzingen vind.
hier vond ik tussen twee plastic delen geklemd een witte vlek 1,5cm betje slijm achtige. kan het vergelijken met spinnen eitjes tussen het kozijn, zo bol spinnenrag maar dan zonder de eitjes.
schimmel meschien?
schoongemaakt en de rest ook licht uitgespoeld met oud aquarium water.
nu kwamen er hierna kleine witte stukjes uit het filter, ondanks dat ik niks wits meer in het filter had achtergelaten, de vlokjes drijven langzaam naar het oppervlakte. 2x er af gezeefd. gaan niet vanzelf weg. ga dadelijk ook weer het oppervlakte water er af scheppen, zijn nog wat stukjes achter gebleven.
ik ben wel gewend aan de bruinige stukje en vliesjes en wolken die uit het filter kunnen komen na zo actie, maar wit kan ik mij niet herinneren eerder te hebben meegemaakt.
iemand een idee wat dit kan zijn?
aan de vissen en garnalen of slakken is niks bijzonders te zien, gedrag en uiterlijk.