Wat is er nieuw

Anubias sterft af

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarkJ
  • Startdatum Startdatum
M

MarkJ

Guest
Wat is er mis met mijn anubias plant? paar weken terug gekocht en op hout gebonden maar heb nu al meerdere stukken weg moeten gooien..
De stam (weet even de juiste benaming niet) smelt of rot gewoon helemaal weg
Week terug alles eraf gehaald en de rotte stukken verwijderd, het overgebleven wat goed was er weer op gebonden, maar nu heb ik net weer een paar stukken moeten verwijderen

Er zijn verschillende Anubias soorten maar veel is er sprake van een barteri. Maar ook daar zijn weer variëteiten in. Deze plant moet op een beschaduwde plek staan. De rizoom moet in elk geval boven je substraat blijven. Temperatuur zo tussen 22 en 28 graden. De waterhardheid/zuurgraad is niet zo belangrijk, Anubias kent wat dat betreft een ruime tolerantie. Geef je bemesting aan deze langzaam groeier?

Ik heb weleens gelezen dat dit door een bepaalde bacterie komt dacht ik maar ik weet er het fijne niet echt vanaf.

Ik wist niet dat deze plant ook niet goed tegen vloeibare co2 kan.

Nou ze kan er op zich wel tegen maar is geen hoeveelheden nodig door trage groei. Wat dan weer snel kan leiden tot een eventueel teveel. Met "mogelijke" reacties. Maar we weten nog niet wat Ts met CO2 of Carbo doet. Dus onder voorbehoud maak ik deze opmerking.

Ik voeg alleen wekelijks vloebare voeding toe, geen chemische middeltjes dus daar kan het denk ik niet aan liggen
Co2 voeg ik ook niet toe
voeding is dennerle plant elixer
En het is precies zoals in andere topic beschreven,

Het is echt een agressieve ziekte/plaag of wat het ook is, gisteren weer de aangetaste delen verwijderd de rest leek gezond.
Maar vandaag toch weer 3 grote stukken verrot

Ik weet niet of je nog meer anubias of rhizoomplanten hebt maar ik zou de zieke plant eruit gooien.

Niet te strak opgebonden? Je kan de sapstroom daar ook mee afknellen.

Op zich klopt dit ook wel.
Anubias is een langzaam groeier dat ook een voorkeur heeft voor minder licht en CO2 opname. Nu weet ik niet of Ts misschien een vloeibare CO2 vervanger toedient? Of misschien wel CO2? Want dan kan ook daar nog een probleem zitten.
Ik heb genoeg bakjes zien shinen met carbo toevoeging.

Zelf zou ik ook de rotte planten eruit gooien want als het wel een bacterie is dan heb je kans dat de rest ook verrot.

Ben er vrij zeker van dat het niet door afknellen kan komen, ik gebruik een hele dunne vislijn dat best snel breekt plus ik heb het op een ander stuk hout gelijmd met speciale lijm maar dat verging ook
Alles is er nu uit, was ook geen gezicht meer zo weinig erover was
best zonde bijna € 30 aan plantjes de kliko in😡

Ben er vrij zeker van dat het niet door afknellen kan komen, ik gebruik een hele dunne vislijn dat best snel breekt plus ik heb het op een ander stuk hout gelijmd met speciale lijm maar dat verging ook
Alles is er nu uit, was ook geen gezicht meer zo weinig erover was
best zonde bijna € 30 aan plantjes de kliko in😡

Juist dunne vislijn kan een probleem geven omdat dat makkelijk de rizoom kan beschadigen. Wij gebruiken zelf groene boomband (ongeveer 1cm) van het tuincentrum.

Er wordt gesproken over een bacteriële ziekte bij anubiassen, maar er zijn ook mensen die zeggen dat het vaak te maken heeft met de omstandigheden waarin de planten gehouden worden (teveel planten in weinig water, vies water, zuurstofarm water). Dit probleem kan al bij de leverancier zijn ontstaan.

Ik heb het zelf bij verschillende nieuwe planten gehad en hier hebben ze het allemaal overleefd. Ik snij bruine stukken uit de rizoom, de dikke wortel en ik zorg voor goed gefilterd schoon water. Ook doen wij behoorlijk wat waterwissels (helpt ook voor schoon water, nieuwe bakken en degene met een probleem 50% per week minimaal, ingedraaide bakken zonder problemen 20 tot 30% per week. Ook zorgen wij voor een schone bodem omdat we daar weinig narigheid willen. Wanneer de bodem zichzelf niet schoonhoudt passen we de omstandigheden aan en helpen een handje door het vuil fysiek te verwijderen.

Hopenlijk staan hier dingen bij waar je wat mee kan voor een nieuwe poging. Bij de anubiassen van www.aquarium-planten.com hebben wij dit probleem nooit gehad.

Succes en plezier met je bak.

ik gebruik ook vislijn en dat kun je prima gebruiken zolang maar het maar niet te strak aantrekt waardoor je de rizoom beschadigd.

Of opbinden met garen kan ook vergaat ook nog mettertijd. Anubias is super taai. Zou me niks verbazen al je geen anubias hebt gekocht maar wat anders en die plant hebt opgebonden terwijl die er niet geschikt voor is.

GCJ, Dit was gewoon echt een ziekte daar ben ik zeker van, qwa water en schone bodem zit het allemaal wel goed enige minpunt wat ik kan bedenken in deze bak betreft planten is de ph wat aan de hoge kant en te weinig licht door tanines (al is dat voor anubias weer ok omdat ze weinig licht nodig hebben)

Maar over je punt van schoon water had ik begrepen uit youtube videos, dat je planten juist slechter doen als je veel en vaak ververst
Zo was er bijvoorbeeld die breeder Dean die geen plant in leven kon houden in zn kweekbakken volgens hem door het veel en vaak verversen

GCJ, Dit was gewoon echt een ziekte daar ben ik zeker van, qwa water en schone bodem zit het allemaal wel goed enige minpunt wat ik kan bedenken in deze bak betreft planten is de ph wat aan de hoge kant en te weinig licht door tanines (al is dat voor anubias weer ok omdat ze weinig licht nodig hebben)

Maar over je punt van schoon water had ik begrepen uit youtube videos, dat je planten juist slechter doen als je veel en vaak ververst
Zo was er bijvoorbeeld die breeder Dean die geen plant in leven kon houden in zn kweekbakken volgens hem door het veel en vaak verversen

Ik heb niet gezegd dat het probleem perse in jouw bakken heeft gezeten. Het kan net zo goed bij de leverancier mis zijn gegaan.

Het was niet mijn intentie te suggereren dat jouw water niet schoon (genoeg) was/is.

Wat betreft planten die het slechter zouden doen in schoon water daar heb ik zeer sterke twijfels bij.

Hier floreren de aquariumplanten bij wissels van 50% per week en soms meer.

Maar hier geven planten in een bak waar het onderhoud minder is tot zelfs een tijd afwezig, op voeding en co2 na, vaak al binnen een maand of 2 de geest.

Zo vatte ik het ook niet op hoor, maar opzich is het geen gekke gedachten van het teveel wisselen
Als jij bv veel aan de planten doet zoals bemesten en co2 en dergelijke is je ph bijvoorbeeld niet zo hoog als bij mij zonder co2, ik heb geen verstand van planten verder maar heb begrepen dat die van wat zuurder water houden

Vandaag ben ik ook aan de Anubius schoonmaak begonnen, dit topic heeft me toch even wakker geschut.
Een aantal waren er echt vergaan, andere krijgen gelukkig nieuwe blaadjes.
Ik heb ze zelf met plantenlijm vastgezet, dus ze konden niet afgekneld zijn.
Wel heb ik veel planten in het begin klappen gegeven door veel aanpassingen, wellicht is het daarvan, wellicht gewoon rotting of een bacterie.
Ik denk dat je met levend spul altijd pech kunt hebben.
Zelf had ik dat vooraf financieel ingecalculeerd en daardoor was de klap van planten vervangen niet zo groot (ook al blijft het zonde).

Ik hoop dat deze ronde je Anubius het wel goed blijven doen en ach, anders gaan we over op klimop :thumbs:

Wat betreft planten die het slechter zouden doen in schoon water daar heb ik zeer sterke twijfels bij.

Hier floreren de aquariumplanten bij wissels van 50% per week en soms meer.

Maar hier geven planten in een bak waar het onderhoud minder is tot zelfs een tijd afwezig, op voeding en co2 na, vaak al binnen een maand of 2 de geest.
Dit is precies het punt waar ik met die Betta bak nu mee aan het testen ben want ik ververste ook altijd erg veel en de planten doen het erg matig. Ik heb toen bij verschillende bronnen gelezen dat het vele verversen juist voor een aquarium zonder co2 toevoeging slecht is. Dit omdat de meeste planten in principe ook zonder extra co2 prima kunnen overleven en zich aanpassen aan de lagere co2 waardes. Hierdoor groeien ze natuurlijk wel een stuk langzamer. Door het vele verversen voeg je steeds water toe met meer co2 en krijgen ze steeds een 'boost' maar verliezen ze hun aanpassing om het bij minder co2 ook te doen. De planten raken, zeg maar, in de war en kunnen uiteindelijk dood gaan.

En ik denk dat daar het verschil in zit, jij voegt co2 toe en jouw planten doen het zo te zien inderdaad prima ondanks het vele verversen. Als je echter geen co2 toevoegt dan is het dus, theoretisch gezien, een ander verhaal. Ik zal per week in mijn fotoboek laten weten hoe dit verder gaat want ik ben ook benieuwd of het allemaal waar is. Het kwam op mij in ieder geval logisch over dus het is een testje waard!

Maar zit er dan zoveel co2 in kraanwater? En dat vervliegt toch ook vrij rap zou ik denken dus heeft dat zoveel invloed na verversen?

Bij verschillende bronnen dit gelezen ben zelf helemaal geen expert hierin al ben ik wel aan het experimenteren 🙂

Planted-box zegt bijvoorbeeld het volgende: "Opgelet: naast een lage verlichting is het ook belangrijk bij non-CO2 bakken om zo weinig mogelijk water te verversen. Waarom? Omdat je bij een waterverversing veel CO2 in je aquarium brengt. Dit verwart je planten omdat ze van laag CO2 plots naar hoge CO2 gaan."

https://planted-box.com/forum/db/aquarium-zonder-co2/

Ja ok het zou best kunnen Daniel en hoeveel co2 er in het kraanwater zit is mij ook niet bekend verder en dat zal ook verschillen. Ik denk zelf dat als je 10-20% ververst het best mee zal vallen want er ontstaat snel een evenwicht met de lucht als je geen co2 toevoegt en wat je extra inbrengt zal denk ik snel weg zijn. Als ik met de EI wekelijks de helft ververs dan zit er ook een redelijk verschil in de co2 maar goed dat is na enige uren ook weer rechtgetrokken en de planten merken dat dan niet echt.

Dit is precies het punt waar ik met die Betta bak nu mee aan het testen ben want ik ververste ook altijd erg veel en de planten doen het erg matig. Ik heb toen bij verschillende bronnen gelezen dat het vele verversen juist voor een aquarium zonder co2 toevoeging slecht is. Dit omdat de meeste planten in principe ook zonder extra co2 prima kunnen overleven en zich aanpassen aan de lagere co2 waardes. Hierdoor groeien ze natuurlijk wel een stuk langzamer. Door het vele verversen voeg je steeds water toe met meer co2 en krijgen ze steeds een 'boost' maar verliezen ze hun aanpassing om het bij minder co2 ook te doen. De planten raken, zeg maar, in de war en kunnen uiteindelijk dood gaan.

En ik denk dat daar het verschil in zit, jij voegt co2 toe en jouw planten doen het zo te zien inderdaad prima ondanks het vele verversen. Als je echter geen co2 toevoegt dan is het dus, theoretisch gezien, een ander verhaal. Ik zal per week in mijn fotoboek laten weten hoe dit verder gaat want ik ben ook benieuwd of het allemaal waar is. Het kwam op mij in ieder geval logisch over dus het is een testje waard!
Dit klopt! Vroeger, opa leest nu voor uit eigen werk, hadden we een aquarium zonder CO2. Gewoon omdat het er nog niet was. Waterverversen deden we hooguit om de twee soms drie maanden! Vaker bleek slecht. De verlichting intensiteit was zeer laag. Maar er moet ook bij gezegd dat ook de plantenkeuze beperkt was. Gewoon omdat er niet al te veel te koop was. Bemesting bestond maar erg veel kenden we niet.
Kennis deed je op uit boeken. 'k Heb er nog liggen uit die tijd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan