Wat is er nieuw

Anubia's vertonen gebreken?

A

Annie

Guest
Ik heb twee verschillende soorten Anubia's in mijn aqua staan.

Een Anubias barteri en een Anubias minima.

Ik heb beide planten nieuw aangeschaft en de bladeren die het tekort vertonen zaten er al op toen ik ze kocht.
Of het tekort toen al zichtbaar was durf ik niet te zeggen, ik vermoed haast van wel.

Wat ik heb waargenomen is het volgende:

Mooi groen blad, in het midden ( of uiteinde blad) een bruin/gele rand met in het midden de zichtbare nerven van het blad.

Is dit de acclimatisatie ( wennen aan mijn water waardes)?

Of zouden ze toch een tekort hebben?

De aqua waar ze in staan is in de "opstart fase".

Ik heb geen voedingsbodem en maak gebruik van voedingsbolletjes en ijzertabs.
Daarnaast gebruik ik Easylife Profito en aankomende week ga ik ook beginnen met Easylife Carbo.

Qua verlichting heb ik T5 en dan 1x Dennerle Pro Plant en 1x Dennerle Amazone Day.

Moet ik me nu zorgen maken dat beide Anubia's het loodje gaan leggen, of zijn ze zoals eerder genoemd aan het "acclimatiseren" ?

Bij de Anubias barteri zie ik aanmaak van nieuw blad, bij de Anubias minima nog niet.

Voedingsbodem is niet nodig voor deze plant.

Sterker nog, en misschien is dat wel het probleem: je moet deze plant niet in de bodem/substraat planten, maar de wortelstok tussen stenen of hout klemmen, zodat hij geen contact maakt met de bodem/substraat. Ze kunnen zich dan ook vasthechten aan zo'n schuimen achterwand.

Anubias-soorten zijn ongeveer de makkelijkste planten om te houden, is mijn ervaring. Ze verlangen weinig licht, ook nog eens. Best een briljante plant eigenlijk! Zolang je ze maar goed behandelt.

De anubias wordt inderdaad gewoon met de bladeren op het droge gekweekt. Als je aan de nieuwe bladeren gebreksverschijnselen ziet, zou ik pas naar eventuele aanpassing van voeding of plaats kijken.

Anubias is niet zo'n heel makkelijk plantje vind ik omdat het langzaam groeit. Eenmaal aangetaste blaadjes, (bv door alg, een slak of overijverige garnaal) worden niet snel door nieuwe vervangen. Je kunt wel de oude lelijke blaadjes er zonder probleem afhalen; dat ziet er mooier uit, maar laat wel minimaal drie stuks zitten. Het gebeurt soms zelf dat op de plek waar je een oud blaadje van de wortelstok hebt weggehaald, er een nieuw een klein stekje groeit. 🙂

Misschien dat je een foto kan plaatsen??
het zijn verder hele makkelijke planten die niet teveel voeding en co2 vereisen en ook niet erg veel licht.
Ik heb ze in mn 60 cm bakje ook staan en voeg niks anders toe dan een klein beetje plantenvoeding.
Zoals al hier is gezegd niet de wortelstok in de bodem plaatsen.

Hier Vind je een tekening met gebreken in de bladeren wat het zegt. Bij jou nitraat tekort misschien.

Als het in de winkel al zo was zou ik de nieuwe bladeren in de gaten houden en als die goed zijn zou ik me niet druk maken.

Grappig dat ervaringen zo verschillen!

Ik heb absoluut geen groene onderwatervingers, maar Anubias kan bij mij niet stuk.

Ik heb ooit een flinke struik Anubias minstens een half jaar in een onverwarmde bak zonder licht aan zijn lot overgelaten. Die overleefde dat gewoon. Terwijl ik best moeite heb met andere, als makkelijk te houden bekend staande planten heb.

Ik denk niet dat de ervaringen zo verschillen Jacobus. Jullie hebben het beiden over totaal iets anders. Je hebt er helemaal gelijk in dat Anubias soorten bijzonder weinig eisen aan licht, voeding, etc. hebben. In dat opzicht zijn ze inderdaad bij de allergemakkelijkste planten. Marlene heeft een heel terecht punt dat eenmaal aangetast en je daarom blaadjes gaat weghalen, dat het een tijdje duurt voordat hij weer is bijgegroeid vanwege de langzame groeisnelheid. Dat is zeker iets om rekening mee te houden, maar het zegt niet veel over de eisen van de planten.

~ Ivo

Moet ik dan nu de aangetaste bladeren weghalen?

Of kan ik die laten zitten?

Let wel:

Bak draait nog in.

Waardes:

Water is gemeten met Sera druppeltesten.

Ph 8,0

Gh: 15

Kh: 7

Nh3/4: 0 mg/l

No2: 0 mg/l

No3: 10 mg/l

Po4: 1 mg/l

Fe: 0,25 mg/l

Cu: 0 mg/l

Ja,gewoon weghalen,Annie.
Die verbruiken haast niets van voeding.

Bertus zei:
Ja,gewoon weghalen,Annie.
Die verbruiken haast niets van voeding.

Ok, gedaan.

Heb vier bladeren afgeknipt.

Er was ook nog een jong blad wat wat gelig van kleur was, maar die heb ik laten zitten.
Want wist niet zeker of dat zo hoort bij een jong, nieuw blad.

Heb zo ver mogelijk de bladeren afgeknipt.

Wat gebeurd er nu met de stengels die nog over zijn?
Heb niet alles precies af kunnen knippen namelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan