Apatisch Gourami vrouwtje


Pla

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2013
Berichten
509
Locatie
Den Haag
In ons aquarium zwemt ook een harempje Dwerg gourami's rond. Het was eerst een koopeltje maar omdat het oudste vrouwtje nogal opgejaagd werd, hebben we er eind december een tweede vrouwtje bijgezet.

Nu is het jongste vrouwtje sinds zaterdag erg van gedrag veranderd. Ze zwemt nauwelijk nog rond en zit nu het liefst bovenin tegen het instroom deel van het filter. Zo te zien mankeert ze fysiek niks. Ze ademt ook niet anders en haalt ook wel gewoon boven adem zoals de andere Gourami's ook doen.

Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?
 
Is er kort voor, of op zaterdag iets aan de bak veranderd?

~ Ivo
 
Dat is snel Ivo... ;)

Ze is al zo sinds zaterdagmorgen. Zaterdagmiddag hebben we eerst een plant eruit gehaald en die vervangen door een slaplantje.
Daarna de ramen met een magneet gereinigt en tenslotte zo'n 20% water ververst. Na het verversen hebben we de gebruikelijke toevoegingen gedaan met Easycarbo en Profito. Ook voeg ik na de verversingen een beetje Voogle toe. Dat is eigenlijk altijd prima verlopen.

Ik zal kijken of ik vanavond een foto kan maken, dan zet ik die wel neer in mijn topic van het fotoalbum.

Heb je een idee wat het zou kunnen zijn? Het ging eigenlijk prima met dit harem Gourami's.
 
Op dit moment denk ik nog nergens aan. Nouja, ik denk wel ergens aan (Iridovirus), maar dat is misschien wel erg voorbarig.

Uit je beschrijving lijkt een beetje naar voren te komen dat ze 'lusteloos' oogt, klopt dat? Eet ze wel nog?

~ Ivo
 
Ja, gisteren zag ik haar nog wel eten. Maar meer omdat het moet.

Die andere twee gaan gewoon hun gang als altijd.
 
Hoe zien haar vinnen eruit? samengeknepen of 'mooi open'?
Ik heb dit gedrag ooit gehad bij een mannetje, en dat bleek dus te zijn waar Ivo, al dan niet voorbarig, aan denkt.....
 
Nou, de oorzaak is duidelijk. Het is Witte Stip. Er zijn duidelijk witte stipjes op haar buikje en vinnen te zien. :(


Ik ben even naar de LFS gegaan en het medicijn Exit mee gekregen.
Net de voorgeschreven dosis toe gediend. Dus hopelijk is het met een paar dagen weg.
 
Hey Pla,

Fijn dat het duidelijk is, en gelukkig niet waar Ivo en ik aan dachten!
Hopelijk voelt ze zich snel weer beter....
 
Exit en Esha 2000 werken meestal slecht. Dat krijg je als je sinds 1970 de samenstelling niet veranderd waar door ziekteverwekkers resistent zijn geworden. JBL Punktol Ultra werkt wel zeer goed maar kost wel ongeveer 3x zo duur als exit.

http://www.aquarium-winkel.nl/jbl-punkt ... p-323.html
 
Bedankt allemaal.

Helaas is het zieke vrouwtje vandaag overleden. Wellicht niet meer te redden. Een van mijn Ramirezi's heeft het nu ook. Ik zal in het topic van mijn bak foto's plaatsen.

Dit topic kan dan wel worden gesloten.
 
3 dagen je temp naar 31 graden, dan 3 dagen normale temp en daarna nog eens 3 dagen 31 graden.
Helpt ook tegen witte stip i.p.v. medicijnen.
 

Terug
Bovenaan