Aphyosemion australe kweek


tomansky

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2011
Berichten
330
Locatie
Boxtel
Website
vissenpraat.wordpress.com
Hallo Allemaal,

In oktober van 2020 heb ik via eitjes van Aquabid een hele mooie groep Aphyosemion australe killi's opgekweekt. De vissen doen het erg goed en leggen regelmatig eitjes in een afzet mop die in het aquarium hangt. Het probleem is dat het lijkt als of de eitjes niet bevrucht zijn. Ik heb namelijk al verschillende manier geprobeerd om de eitjes te incuberen, maar het resultaat is elke keer dat of de eitjes beschmmelen, of ze blijven transparant. Ik kweek al een geruime tijd andere killi's maar daar heb ik het probleem niet.

Ik heb incubatie in water geprobeerd, op vochtig turf en op vochtig kokosvezel. Ik ben nu een kweek aquarium aan het opzetten zodat ik met een duo of trio doelgericht kan kweken.

Water is aan de harde kant (ph7,5) mogelijk ligt het daaraan.

Hebben julie nog tips die ik kan proberen?
 

Bijlagen

  • Screenshot 2022-04-01 162503.jpg
    Screenshot 2022-04-01 162503.jpg
    136.5 KB · Weergaven: 122
Ja ikzelf zou het water zachter maken en de Ph verlagen met turf
Oke bedankt, en daarna de eitjes uithalen en incuberen op turf of water? Of nog een optie is om de ouders weg te halen en de eitjes laten zitten en uit laten komen in het kweek aquarium.

Wat werkt bij jullie het beste?
 
Ik zou voor het laatste kiezen: ouders weghalen en de eitjes laten zijn voor wat het is, dan heb je de minste kans op schimmel
 
Ik heb een aquarium opgezet en doormiddel van regenwater en turf een pH van 6.5 verkregen. Er zit nu ongeveer 35 liter water in samen met een sponsfilter en wat javamos. Ik laat het Aquarium een nachtje draaien en op temperatuur komen. Daarna ga ik een afzetmop en twee vrouwtjes toevoegen. Enkele dagen later (wanneer de vrouwtjes goed gevoed zijn) ga ik mijn mooiste mannetje erbij zetten.

Ik laat de vissen dan 7 -10 dagen hun gang gaan en dan haal ik de vissen weg en laat ik de afzet mop, met (hopelijk) de eitjes zitten in het aquarium.

Hopelijk zijn in het javamos wat infusorien gegroiet zodat de jongen hun eerste voedsel kunnen vinden.

Nog op of aanmerkingen?
 
Stukje van Aquainfo:

Kweek​

Deze killies zijn plantenleggers, die hun legsel afzetten tussen wortelpartijen van oppervlakte planten en oevergewas.

Ze stellen weinig eisen aan de kweekbakinrichting. Een bodem is meestal overbodig, maar willen we deze toch aanbrengen dan kan deze het beste bestaan uit goed uitgekookte turfmolm. Als afzetsubstraat zijn de zgn. ‘kweekkwasten’ uitstekend geschikt 2 á 3 kwasten per bakje is voldoende.

Het paren kan enige weken in beslag nemen. Na ongeveer 3 weken haal je het echtpaar uit de kweekbak en breng je het water terug tot de kwasten nog net in het water hangen, breng de temperatuur terug naar 18 graden. Houdt de kweekbak donker. Na 10 – 14 dagen komen de eieren uit.

Opfokvoer: Artemia-naupliën, gezeefde Cyclops en Daphnia, grindalwormpjes.
 
Inmiddels zit er een mannetje bij de twee vrouwtjes. Het duurde allemaal wat langer dan geplant, maar ik wilde de vrouwtjes in goede kweek conditie brengen. Mijn plan nu is om het mannetje er 2 weken bij te laten en dan alle vissen terug te zetten.
 
Werk je met een afzetmop?
 
Dit is de setup die ik heb staan. De vissen hebben 14 dagen bij elkaar gezeten en ik heb ze gisteren verwijderd. Hopelijk zie ik over een aantal weken jongen zwemmen.
 

Bijlagen

  • 20220510_200154.jpg
    20220510_200154.jpg
    243.8 KB · Weergaven: 122
Ja momenteel zit er javamos, een afzetmop en turf in het aquarium, genoeg keus voor de vissen ;)
Bij mij zag ik regelmatig eitjes in de mop maar goed dat was meer voor de fun want gericht kweken heb ik niet gedaan.
 
Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen! Heeft je plan gewerkt?
Tof om je foto met je setup te zien :)
 
Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen! Heeft je plan gewerkt?
Tof om je foto met je setup te zien :)
Nee helaas niet. Op een of andere manier leggen de australes gewoon geen eitjes, of de eitjes overleven het niet. Ik baal wel enorm omdat ik deze vissen echt prachtig zijn en ik eigenlijk nog lang met deze soort vooruit wil.

Ik heb nu in een zwaar beplant aquarium van 25liter een mooi paar vissen gezet en hoop dat ze tussen het javamos wat eitjes leggen.
 
Jammer en ik hoop dat je nu meer succes zal hebben.
 
Nee helaas niet. Op een of andere manier leggen de australes gewoon geen eitjes, of de eitjes overleven het niet. Ik baal wel enorm omdat ik deze vissen echt prachtig zijn en ik eigenlijk nog lang met deze soort vooruit wil.

Ik heb nu in een zwaar beplant aquarium van 25liter een mooi paar vissen gezet en hoop dat ze tussen het javamos wat eitjes leggen.
Als de watertemperatuur boven de 25C doen ze weinig aan de voortplanting..
Misschien iets koeler en zachter water gebruiken dan lukt het vast wel.

Groetjes John.
 
Mijn laatste poging lijkt wat beter te gaan. Ik had het mooiste koppel in een apart aquarium gezet (dicht beplant) en daar zie ik ze nu dagelijks de paringsdans doen tegen elkaar. Op internet staat dat de ouders de eitjes en jonge visjes niet eten, dus ik laat ze voorlopig in het aquarium.
 

Terug
Bovenaan