Aphyosemion striatum eitjes


In ieder geval heb je drie mannen.

Groetjes John.
 
  • Leuk
Waarderingen: DAFW
En zit er nog een dame bij?

Groetjes John.
 
En zit er nog een dame bij?

Groetjes John.

Ja ik durf nu wel met zekerheid te zeggen dat er een vrouwtje bijzit en ook tweetal mannen. Ik hoop er dus mee te kunnen kweken:D
Ik zal morgen even een foto maken want je ziet nu heel vaag de eerste strepen bij de mannetjes:D
 
1 dag te laat maar beter laat dan nooit :)
Ze waren lekker actief vanochtend dus ik heb alleen een mannetje een beetje goed op de foto kunnen krijgen.
IMG_20180904_082951_1.jpg


In het echt zijn de strepen en kleuren nog een tikje feller maar op de foto is ook al goed te zien dat de kleuren nu beginnen door te komen.

Op dit moment eten ze alles wat ik ze geef.
En het zijn dus geen moeilijke vissen met eten geven
 
Helaas slecht nieuws.
Alle vissen zijn mannelijk:help:
gelijk maar op aquabid gekeken of er nog wat eitjes opstaan.
De bedoeling is namelijk wel om er mee te gaan kweken
 
Dat is jammer DAFW maar een volgende keer beter moet je maar denken.
 
Zeker en het opkweken is een leuk gedeelte van de hobby.
wellicht dat iemand dit weet, ik zie op aquabid cap esterias en GEML.
Volgens mij is cap esterias een gebied waar de striatum kan worden gevonden, is GEML ook een gebied of is dit een aanmerking voor iets?
En ik dacht dat de kleuren of tekeningen dan verschillen per gebied, klopt dit?
 
Een mooie bron voor de striatum familie: http://www.wak.aka.org/Ref_Library/Aphyosemion/A.striatum.htm. (wak.aka.org heeft dit voor heel veel west-Afrikaanse soorten.)

Mbt je vraag: Het zijn vaak vindgebieden of expedities. De naamgeving van deze dieren is work-in-progress. Naamgeving wordt zo nu en dan aangepast omdat sub-populaties zo veel van elkaar blijken te verschillen dat er sprake is van verschillende soorten, of men hergroepeert soorten op basis van kenmerken die eerder niet meegenomen werden. De locatie-code moet je dus bij killi-soorten altijd meenemen in de naamgeving, want over een paar jaar kan het zijn dat deze ineens toch een ander soort blijkt te zijn. Het gaat dus bij killi's eigenlijk meestal over populaties en minder over de soorten.

Een voobeeld: Ik heb via Aquabid eitjes van de Fundulopanchax gardneri Innidere gekocht. Zo heeft de kweker ze waarschijnlijk ooit aangeschaft. Echter: door nieuwe inzichten in verwantschappen worden deze vissen niet langer gerekend tot de gardneri's, maar heet nu Fundulopanchax nigerianus Innidere. Voor mij maakt het niet uit: Met locatiecode weet je over welke populatie het gaat.

Ook aardig om het belang van locatiecodes te illustreren: Fp. sjostedti 'Niger delta' vs. Fp. sjostedti 'Funge' :)
 
Niets aan toe Peter:petjeaf:

DAFW, de volgende keer als je weer eitjes hebt probeer ze dan onder de 22 graden te laten uitkomen. De jongen mogen ook niet te warm zitten, krijg je in verhouding meer mannen. Is geen wetenschappelijk bewezen theorie maar ik spreek uit ervaring.

Groetjes John.
 
Een mooie bron voor de striatum familie: http://www.wak.aka.org/Ref_Library/Aphyosemion/A.striatum.htm. (wak.aka.org heeft dit voor heel veel west-Afrikaanse soorten.)

Bedankt deze had ik volgens mij nog niet gevonden en ga ik even doorlezen.

Mbt je vraag: Het zijn vaak vindgebieden of expedities. De naamgeving van deze dieren is work-in-progress. Naamgeving wordt zo nu en dan aangepast omdat sub-populaties zo veel van elkaar blijken te verschillen dat er sprake is van verschillende soorten, of men hergroepeert soorten op basis van kenmerken die eerder niet meegenomen werden. De locatie-code moet je dus bij killi-soorten altijd meenemen in de naamgeving, want over een paar jaar kan het zijn dat deze ineens toch een ander soort blijkt te zijn. Het gaat dus bij killi's eigenlijk meestal over populaties en minder over de soorten.

Ik heb het ook aan de kweker gevraagd wat het verschil tussen de twee zijn, hij geeft aan dat beide soorten gevonden worden in het gebied cap esterias maar dat de de GEML kleiner is (rond de 3,5 cm) en dat die een meer blauwe dan geel op zijn lichaam heeft. de 'normale' striatum uit cap esterias is volgens hem rond de 5-5,5 cm en heeft dus minder geel maar meer blauw.
Als laatste geeft hij aan dat de soorten lijken op twee verschillende populaties als deze onder ander licht worden gehouden maar dat hij denkt dat het uiteindelijk dezelfde zijn.
Hij is zelfs zo overtuigd hiervan(nadat ik het gevraagd heb) dat die aangeeft dat die GEML niet meer gaat verkopen als aparte soort maar gewoon als cap esterias.

DAFW, de volgende keer als je weer eitjes hebt probeer ze dan onder de 22 graden te laten uitkomen. De jongen mogen ook niet te warm zitten, krijg je in verhouding meer mannen. Is geen wetenschappelijk bewezen theorie maar ik spreek uit ervaring.

Ik heb ze al die tijd zonder verwarming gehouden dus ik geef het warme weer de schuld:D
Nieuwe eitjes komen er sowieso dus ik ga er volgende keer actief op letten, de kweker waar ik de eerste keer mijn eitjes vandaan had, heeft toegezegd dat ik een aantal eitjes gratis krijg als ik iets bij hem bestel. zelf zat ik dus te denken om een Chromaphyosemion(waarschijnlijk poliaki) soort te nemen. de bedoeling is om deze samen met mijn striatum te gaan houden en zodra ik ermee wil kweken dat ik dan een koppel of trio apart in een 6 of 12 liter(net wat het beste is) zet.

Wat denken jullie hiervan?
 
Als laatste geeft hij aan dat de soorten lijken op twee verschillende populaties als deze onder ander licht worden gehouden maar dat hij denkt dat het uiteindelijk dezelfde zijn.
Hij is zelfs zo overtuigd hiervan(nadat ik het gevraagd heb) dat die aangeeft dat die GEML niet meer gaat verkopen als aparte soort maar gewoon als cap esterias.
Dit is absoluut not done. Het mag voor hem dan zo lijken, maar ze hebben een andere oorsprong. Het kruisen van verschillende populaties is een doodzonde in de killi-hobbie. Er zijn verschillen tussen populaties en kruisen kan effect hebben op vruchtbaarheid. Omdat je op deze manier dus in prinicipe een soort zou kunnen verzwakken is dit niet acceptabele praktijk. Als de locatie-code niet met zekerheid bekend is, moet hij ze verkopen als 'aquarium strain'. Als ik eitjes bestel wil ik in de communicatie met de koper zekerheid over de juiste locatie-code.

zelf zat ik dus te denken om een Chromaphyosemion(waarschijnlijk poliaki) soort te nemen. de bedoeling is om deze samen met mijn striatum te gaan houden en zodra ik ermee wil kweken dat ik dan een koppel of trio apart in een 6 of 12 liter(net wat het beste is) zet.
Ik heb een beetje ervaring met Chromaphyosemion splendopleure. Ik heb daar een koppel van gehad en die kweken vanzelf in een bak met begroeiing. Gerichte kweek heb ik niet gedaan. Mij lijkt 6 of 12 liter wel erg klein. Om te gieten en totdat ze goed vrij zwemmen kan het prima, maar daarna ik werk ik minimaal met aqua20's (~18 liter), zowel voor het uitgroeien als om koppels/harempjes in te zetten om eitjes af te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een beetje ervaring met Chromaphyosemion splendopleure. Ik heb daar een koppel van gehad en die kweken vanzelf in een bak met begroeiing. Gerichte kweek heb ik niet gedaan. Mij lijkt 6 of 12 liter wel erg klein. Om te gieten en totdat ze goed vrij zwemmen kan het prima, maar daarna ik werk ik minimaal met aqua20's (~18 liter), zowel voor het uitgroeien als om koppels/harempjes in te zetten om eitjes af te zetten.

De AKA geeft aan dat voor de meeste soorten 9 liter wordt gebruikt(omgerekend) om koppels te laten afzetten, ik ga er voor nu dus even vanuit dat de 12 liter hiervoor voldoende is.
Zodra de eitjes zijn afgezet verhuizen ze naar een iets kleinere bak(6 liter) wss wissel ik de 12 liter dan om voor een iets grotere opgroeibak.
Ik gebruik hiervoor dragon box bakken(BPA vrij natuurlijk) en voordeel daarvan is dat ze snel in elkaar kunnen worden gezet en daarna op kunnen worden geruimd
 
Nadat sinds de laatste mail niet meer reageerde heb ik nog wat kwekers benaderd die vorige keer ook eitjes hadden van de striatum cap esterias.
In mijn ervaring is direct een mailtje sturen naar de verkoper sneller en goedkoper dan wachten tot de veiling is afgelopen(tenzij er veel wordt geboden natuurlijk)

Maar ik heb er uiteindelijk dus toch voor gekozen om van mijn 72 liter een striatum speciaal aquarium te maken. Voor het opkweken ga ik gebruik maken van het advies om de bak donker en op 18 graden te houden.

Doen jullie de eitjes van aphyosemion trouwens gelijk in het water als ze aankomen?, want ik lees ook over de turf methode en dan doe je hetzelfde als met nothobranchius soorten(alleen dan korter)
 
Doen jullie de eitjes van aphyosemion trouwens gelijk in het water als ze aankomen?, want ik lees ook over de turf methode en dan doe je hetzelfde als met nothobranchius soorten(alleen dan korter)

In het water laten is de natuurlijke methode. Als je een bak hebt die al een poos draait kunnen jongen daar op natuurlijke wijze groot worden. De opbrengst is over het algemeen wat later en het kan een nadeel zijn dat de kweek niet synchroon loopt, waardoor je grote en kleine vissen bij elkaar hebt, waarbij die laatsten het onderspit kunnen delven.

De methode via een droge periode (in turf) is arbeidsintensiever (eitjes verzamelen, opgieten, opkweken met artemia, …), maar heeft normaal gesproken een duidelijk hogere opbrengst.
 
  • Leuk
Waarderingen: DAFW
Aangezien het alweer een tijdje geleden is dat ik een foto heb geplaatst hier twee foto's van hoe ze er op dit moment uitzien

IMG_20180925_094217.jpg
IMG_20180925_094359.jpg


Ze hebben trouwens net gegeten daarom hebben ze een dikke buik.

De nieuwe eitjes komen deze week binnen en de verkoper heeft me de turf methode aangeraden(in tegenstelling tot de eerste verkoper), hij heeft op het zakje gezet wanneer de eitjes gelegd zijn met daarbij de datum dat ze ongeveer kunnen worden opgegiet, binnen een dag zouden er dan kleintjes moeten zwemmen.
Ben benieuwd of het ook daadwerkelijk een betere opbrengst heeft.
 
IMG_20180927_160511.jpg

En het pakketje is in huis, volgens de verkoper moet het eerste pakketje op 12 oktober in het water het tweede pakketje op 13 oktober een dag daarna zouden ze allemaal moeten zijn uitgekomen.
Waarschijnlijk ga ik de beide pakketjes in twee verschillende bakjes laten opgroeien of is het handiger om ze beide in een bakje te doen.

Nu lees ik af en toe dat sommige op de bodem turf gebruiken naast de turf die in het zakje zit.
Raden jullie dit aan om ook te doen?

Voor nu gaan de eitjes terug in het piepschuim doosje en in een donker laatje
 
Nieuwe ronde nieuwe kansen. Spannend!

Mbt de turf: ik voeg nooit extra toe. Sterker nog: iedere dag ververs ik water en zuig daar waar turf bij weg. Ik heb ervaring geen onderbouwing voor, maar zo doe ik het.

Mbt de datum: die komt niet zo precies hoor. Er staat ook: first Hatch. Oftewel vanaf. Ik zou vanaf 13 oktober beide bekijken en gelijk behandelden.
 
Mbt de turf: ik voeg nooit extra toe. Sterker nog: iedere dag ververs ik water en zuig daar waar turf bij weg. Ik heb ervaring geen onderbouwing voor, maar zo doe ik het.

Dan ga ik dat ook niet doen is ook wat makkelijker schoon te houden

Mbt de datum: die komt niet zo precies hoor. Er staat ook: first Hatch. Oftewel vanaf. Ik zou vanaf 13 oktober beide bekijken en gelijk behandelden.

De verkoper sprak niet zo goed engels dus alles werdt door hem met google translate gedaan dus af en toe moest ik met een beetje fantasie verzinnen wat die bedoelde.
Maar ik denk dat je gelijk hebt en dan ga ik vanaf de 13e controleren hoe de eitjes eruit zien.


Hoe giet jij de eitjes trouwens op met gewoon kraanwater of met regenwater/osmose water? Deze vraag aangezien in de natuur als de poeltjes droogvallen deze weer gevuld worden door regenwater hierdoor is de ph dus gelijk laag. En ik vroeg me af of dit invloed had op de uitkomst.
 
Hoe giet jij de eitjes trouwens op met gewoon kraanwater of met regenwater/osmose water? Deze vraag aangezien in de natuur als de poeltjes droogvallen deze weer gevuld worden door regenwater hierdoor is de ph dus gelijk laag. En ik vroeg me af of dit invloed had op de uitkomst.

Op de invloed kan ik geen definitief antwoord geven. Duidelijk is dat omstandigheden als pH en temperatuur invloed hebben op bijvoorbeeld de geslachtsverhouding, maar nietmand heeft het precieze antwoord hoe dat bij elke soort is (het kan namelijk per soort verschillen).
Ik heb nooit osmosewater gebruikt. Wel kraanwater en water uit mijn 80cm bak waar CO2 op staat (pH 6.5), maar dus ook niet vaak genoeg met dezelfde soort om conclusies te kunnen trekken
Je zou de verkoper kunnen vragen.
 
Ik zou het gewoon met kraanwater opgieten. Dat is toch ook het water wat je later gaat gebruiken?
Voor sommige soorten is osmose water aan te raden. Komen de eitjes makkelijker uit.
Eitjes bevatten veel opgeloste stoffen, als je daar osmose water bij doet zwellen de eitjes door de osmotische druk op (concentratie overal gelijk) daardoor komen de eitjes beter uit, er staat meer druk op de wand van het eitje. Tevens prefereren sommige soorten echt zacht water, dat zijn meestal de vissen die in oerwoudbeekjes voorkomen en geen seizoensvissen.
Striatum heeft geen behoefte aan zacht water.

groetjes John.
 
In het aquarium waar ze in komen meng ik regenwater met leiding water. En filter ik over turf maar dit is meer voor de kleur van het water omdat de kleur van de striatum dan beter zou moeten uitkomen.
De pH is rond de 7 en de kh en gh zijn door het mengen een stuk lager dan mijn leiding water.
Maar denk inderdaad dat het beter is om ze optegieten met leiding water omdat je met verversen dan veel gelijkere waterwaardes hebt.

Gisteren voor het eerst nadat ze zijn binnen gekomen weer naar de eitjes gekeken en kon in de zakjes drie eitjes vinden en deze zagen er goed uit dus ben benieuwd.
Ik vraag me wel af of er daadwerkelijk 60 eitjes in de zakjes zitten of dat dat meer een richtgetal is die kwekers geven en dat ze gewoon een 'dagvangst' in het zakje doen.
 
Tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst, de mannen groeien nog steeds goed en de drie horizontale strepen zijn nu goed te zien bij de grootste.
Ik wil ze op korte termijn gaan overplaatsen naar hun permanente aquarium omdat ze daar nu wel groot genoeg voor zijn maar ook omdat de kleine corydoras die in het aquarium zitten nu groot genoeg zijn om niet meer als prooi te worden aangezien.

Morgen ga ik de eitjes opgieten dus vandaag alle spullen klaar gezet zodat ik als ze uitkomen ze gelijk kan voeren met azijnaaltjes, ook staat er al een kweek artemia zodat ik dat ook kan gaan voeren.
Binnen een dag zou alles uit moeten komen dus ben benieuwd hoeveel ik er ditmaal zie zwemmen.
 
Eerste is al gespot:D en ik zie nu langzaam beweging komen in de turf dus ik heb goede hoop
 
Goed nieuws en duimen dat het een succes mag worden

Zeker, hoop ook op een aantal vrouwtjes maar dit duurt nog wel een tijdje voordat hier duidelijkheid over is

Dat gaat helemaal goed komen.
Succes en hopelijk barst het van de dames.

Hoop het ook:D, zag er net ongeveer 9 zwemmen en zag nog 5 eitjes liggen met oogjes.
Er kunnen er natuurlijk nog een paar verstopt zitten.
Maar hier zal toch zeker wel een vrouwtje bij moeten zitten:):juggle:
 
Bij de laatste telling zijn het er 13 met nog 2 eitjes met oogjes, de rest zwemt ondertussen al rustig rond en jagen goed op de aaltjes.
 
Op dit moment leven alle kleintjes nog en ze eten nu ook allemaal de Artemia. Ik heb dus goede hoop dat ik ze alle 12 groot ga krijgen.

De andere drie zijn op dit moment 3 maanden en een week rond deze tijd zouden de mannetjes echt moeten gaan kleuren en dat begint nu ook langzaam aan te gebeuren
Op de eerste foto is bij de achterste te zien dat de blauwe onderkleur nu ook begint te komen, de staart daarintegen moet nog flink bij kleuren
IMG_20181019_131157.jpg
IMG_20181018_194426.jpg
 
Mooie vissen zijn het!
Temperatuur is goed dus waarschijnlijk heb je straks ook een paar dames.
Leuk om te volgen allemaal.

Groetjes John.
 

Terug
Bovenaan