Nicolientje-W
Well-known member
Groeien goed zo te zien
Dat is te zien door de gelige gloed bij de anaalvin toch?In ieder geval heb je drie mannen.
Yup, het gele streepje.Dat is te zien door de gelige gloed bij de anaalvin toch?
En zit er nog een dame bij?
Groetjes John.
Een mooie bron voor de striatum familie: http://www.wak.aka.org/Ref_Library/Aphyosemion/A.striatum.htm. (wak.aka.org heeft dit voor heel veel west-Afrikaanse soorten.)
Mbt je vraag: Het zijn vaak vindgebieden of expedities. De naamgeving van deze dieren is work-in-progress. Naamgeving wordt zo nu en dan aangepast omdat sub-populaties zo veel van elkaar blijken te verschillen dat er sprake is van verschillende soorten, of men hergroepeert soorten op basis van kenmerken die eerder niet meegenomen werden. De locatie-code moet je dus bij killi-soorten altijd meenemen in de naamgeving, want over een paar jaar kan het zijn dat deze ineens toch een ander soort blijkt te zijn. Het gaat dus bij killi's eigenlijk meestal over populaties en minder over de soorten.
DAFW, de volgende keer als je weer eitjes hebt probeer ze dan onder de 22 graden te laten uitkomen. De jongen mogen ook niet te warm zitten, krijg je in verhouding meer mannen. Is geen wetenschappelijk bewezen theorie maar ik spreek uit ervaring.
Dit is absoluut not done. Het mag voor hem dan zo lijken, maar ze hebben een andere oorsprong. Het kruisen van verschillende populaties is een doodzonde in de killi-hobbie. Er zijn verschillen tussen populaties en kruisen kan effect hebben op vruchtbaarheid. Omdat je op deze manier dus in prinicipe een soort zou kunnen verzwakken is dit niet acceptabele praktijk. Als de locatie-code niet met zekerheid bekend is, moet hij ze verkopen als 'aquarium strain'. Als ik eitjes bestel wil ik in de communicatie met de koper zekerheid over de juiste locatie-code.Als laatste geeft hij aan dat de soorten lijken op twee verschillende populaties als deze onder ander licht worden gehouden maar dat hij denkt dat het uiteindelijk dezelfde zijn.
Hij is zelfs zo overtuigd hiervan(nadat ik het gevraagd heb) dat die aangeeft dat die GEML niet meer gaat verkopen als aparte soort maar gewoon als cap esterias.
zelf zat ik dus te denken om een Chromaphyosemion(waarschijnlijk poliaki) soort te nemen. de bedoeling is om deze samen met mijn striatum te gaan houden en zodra ik ermee wil kweken dat ik dan een koppel of trio apart in een 6 of 12 liter(net wat het beste is) zet.
Ik heb een beetje ervaring met Chromaphyosemion splendopleure. Ik heb daar een koppel van gehad en die kweken vanzelf in een bak met begroeiing. Gerichte kweek heb ik niet gedaan. Mij lijkt 6 of 12 liter wel erg klein. Om te gieten en totdat ze goed vrij zwemmen kan het prima, maar daarna ik werk ik minimaal met aqua20's (~18 liter), zowel voor het uitgroeien als om koppels/harempjes in te zetten om eitjes af te zetten.
Doen jullie de eitjes van aphyosemion trouwens gelijk in het water als ze aankomen?, want ik lees ook over de turf methode en dan doe je hetzelfde als met nothobranchius soorten(alleen dan korter)
Mbt de turf: ik voeg nooit extra toe. Sterker nog: iedere dag ververs ik water en zuig daar waar turf bij weg. Ik heb ervaring geen onderbouwing voor, maar zo doe ik het.
Mbt de datum: die komt niet zo precies hoor. Er staat ook: first Hatch. Oftewel vanaf. Ik zou vanaf 13 oktober beide bekijken en gelijk behandelden.
Hoe giet jij de eitjes trouwens op met gewoon kraanwater of met regenwater/osmose water? Deze vraag aangezien in de natuur als de poeltjes droogvallen deze weer gevuld worden door regenwater hierdoor is de ph dus gelijk laag. En ik vroeg me af of dit invloed had op de uitkomst.
Goed nieuws en duimen dat het een succes mag worden
Dat gaat helemaal goed komen.
Succes en hopelijk barst het van de dames.
Gaat lekker zo hé
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.