Apistogramma Agassizii bijzetten


vissen

Well-known member
Lid geworden
20 januari 2010
Berichten
247
Goedenmiddag,

Ik heb 3 Apistogramma Agassizii(harem) in mijn 120 cm bak zitten.
Dit is 15 maanden goed gegaan maar nu is 1 van de vrouwtjes overleden.
Kun je hier een nieuw jonger vrouwtje bijzetten?

Verder is mij opgevallen dat als beide vrouwtjes een nest hadden. Claimen ze beide de halve bak op. Zelf mijn Pristella Maxillaris krijgen veel minder zwemruimte.
Kun je dat oplossen door meer vrouwtjes bijplaatsen of moet ik meer zichbrekers creëren?

Verder zitten er naast de Pristella's een groep otto's en Nannostrommus Eques inzitten.

Nog een overzicht van mijn bak
IMG_20200830_145118.jpg
 
Om te beginnen: mooie bak, hoor!

Genoeg oppervlakteplanten en voldoende schuilplaatsen.
En voor zover ik kan zien, ook genoeg gebroken zichtlijnen.
En 120 cm. zou ook genoeg moeten zijn voor 2 vrouwen, richtlijn is 1 nest per 50 cm.

Ik zou dan ook wat dat betreft geen reden kunnen bedenken om er niet weer een A. agassizi vrouw bij te zetten.

N. eques zwemt vooral bovenin, dus die zou geen probleem moeten vormen. Voor P. maxillaris geldt eigenlijk hetzelfde, die zwemt met name in het midden en zit de Apisto's dus ook niet in de weg. En Oto's zijn eigenlijk nooit een probleem.

Ik zou er dan ook gewoon een nieuwe vrouw A. agassizii bij zetten, zou niet weten waarom niet.
 
Dan zal ik binnenkort kijken of ik een tweede vrouwtje kan vinden.
 
Net mijn vissen eten gegeven. Nu zie ik het andere vrouwtje ook niet meer. Heb effe mijn nitraat fosfaat gemeten. no3: 10 mg/l po4: 2 mg/l.

Ik neem aan dat ze daar niet aan doodgaan. Overige vissen doen het goed en ook het mannetje ziet er gezond uit.
 
Misschien heeft ze een nestje.

Hoe opdringerig is je man? Je kan ook overwegen om ze als koppel de houden, mits het kan. Nieuwe vrouw kan ook fout gaan als ze nagejaagd wordt door de dominante vrouw en door de man.
 
De man is redelijk opdringerig maar over het algemeen gaat het best goed.
Ook omdat ze 120 cm zwemruimte hebben.

Daarom ook mijn vraag over het bijplaatsen van nieuwe vissen en of ik niet meer zichbreken moet maken.

Dat ze een nestje heeft zou kunnen. Ze was gisteren wel redelijk geel van kleur.
 
Ik zit zelf in een soortgelijke situatie, ook een 120 cm bak. Had een trifasciata trio, maar een dame is gaan hemelen. Ik laat het voor nu zo.
 
Daar ben ik ook beetje bang voor dat het uitloopt in een grote ruzie. Eerst maar eens kijken wat het andere vrouwtje doet. Mocht dat onderling goed gaan. Dan ga ik er ook niks aan.

Stel dat het andere vrouwtje wel continue word lastiggevallen. Is het dan wel verstandig om ee1 bij te zetten?
 
Je bak ziet er mooi en goed uit. Prima om een trio in te houden. Zelf zou ik geen vrouwtje bijzetten. Vaak loop je toch tegen problemen aan met het huidige vrouwtje. Mocht je het toch willen dan raad ik je aan om je bak te verbouwen op het moment dat je het tweede vrouwtjes los laat.
 
Het lijkt erop dat het andere vrouwtje ook dood is. Heb haar nu al twee dagen niet meer gezien. Hebben apistogramma's zo'n kort leven?

Heb namelijk niet het idee dat ziek waren. Heb overigens niks van de vissen teruggevonden.
 
Apistogramma’s kunnen ongeveer 5-7 jaar oud worden. Dus nee, niet bepaald een kort leven. Mijn eigen koppel Apistogramma is inmiddels 3,5 jaar oud. Er zijn wel veel dingen van invloed, bodem soort, voer, water kwaliteit. Overigens zou ik mij na 2 dagen geen zorgen maken. Ik heb vrouwtjes wel vaker 4-7 dagen niet gezien omdat ze met eieren/jongen zat.
 
Wel is mijn ervaring dat de kweek soorten minder sterk zijn dan wildvang of een tweede generatie nakweek bijvoorbeeld.
 
Ik kijk het nog een paar weken aan. Heb in het verleden vaak kweeksoorten gehad en daar had ik vrij regelmatig problemen mee.
Nu ik ben overstapt naar wildvang is het tot vorige week goed gegaan.
 
Het ligt uiteraard aan je kh, en ph van je kraanwater. Mijn ervaring is dat apistogramma’s het goed doen op een ph van 6,0-6,5 en kh van 1-3. Voor mij is dat niet mogelijk om te bereiken met mijn kraanwater dus gebruik ik bijna 100% osmose water.
 
Zal mijn waardes van het weekend eens meten. Als ik met mij goed herinder zijn mijn gh en kh niet zo hoog.

Heb inmiddels wel weer 1 van de vrouwtjes gezien. Hopelijk zie ik die andere ook nog.

Misschien maak ik me wel druk om niks. Blijkbaar heb ik de bak goed genoeg ingericht dat ze dagenlang kunnen verstoppen.
 
Sommige vissen zijn inderdaad meesters in het zich verstoppen...
 

Terug
Bovenaan