Wat is er nieuw

Apistogramma Borelli met slakken

anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Ik ga een koppeltje Apistogramma Borelli houden en wil er graag een paar slakken bij doen.
Ik heb een open bak (geen deksel) dus mijn eerste vraag is; kruipen alle slakken uit de bak of sommige soorten wel en andere niet?
Gaan de slakken de eitjes van de Appistogramma opeten? kunnen de Appistogramma de slakken daarvan weerhouden?

Welke soort slak zou geschikt zijn? Ze moeten niet de hele tijd de bak uit kruipen niet de eitjes van de vissen opeten.
En ik wil niet de hele bak vol eitjes op het glas, Nerita slakken kruipen toch ook de bak uit of niet?

Alvast bedankt voor de tips!

Neritina zijn irritante eitjes die lastig weg te halen zijn. Puntslakjes kunnen ook prima en die houden de bodem los.

Binnen een paar weken na het plaatsen van 2 apistogramma macmasteri was ik van alle slakken verlost.
Werden vakkundig opgepakt en kapot geslagen tegen stenen aan om vervolgens te worden opgegeten.

Blijkbaar doen meer apistogramma dat.

Bedankt voor de tips!

Dan ga ik er misschien wat puntslakjes in doen, met de gedachte dat het eventueel ook voer kan zijn voor de vissen, misschien is dat een idee.

Binnen een paar weken na het plaatsen van 2 apistogramma macmasteri was ik van alle slakken verlost.
Werden vakkundig opgepakt en kapot geslagen tegen stenen aan om vervolgens te worden opgegeten.

Blijkbaar doen meer apistogramma dat.
Ik heb ook enkele soorten gehad maar heb dit fenomeen nooit opgemerkt.

Grappig dat iedereen weer verschillende ervaringen heeft. Ik ga het even laten bezinken en waarschijnlijk ga ik ergens de komende weken wat slakjes halen.
Ik heb net een koppeltje borelli´s gekocht, ze zijn nog heel erg klein dus voorlopig zullen ze de slakken wel met rust laten denk ik.
Ik zal vanavond wat fotó´s posten bij m´n fotoalbum.

Ik heb zelf appelslakken in combinatie met in de ene bak Thorichthys elliotti en helena slakken en sinds kort ook appelslakken. De grotere slakken en de helena's laten ze met rust, jonge slakjes worden wél opgevreten.
In de andere bak heb ik Pseudocrenilabrus nicholsii in combinatie met appelslakken, posthoorns, poelslakjes en punthoorns. de allerjongste slakken worden wel genuttigd, (ik zie er minder dan ik er zou moeten zien), maar er worden er toch ook best een aantal groot.

Appelslakken leggen hun eitjes boven water en die zullen dat dan doen op de rand boven het aquarium. Als je ze laat uitharden (anders slijmerige boel) kun je ze zo verwijderen en daar kun je ze prima mee onder controle houden. Maar ook in mijn dekselloze kweekbak heb ik wat appeltjes zitten, maar ik heb ze nooit kunnen betrappen dan verder dan 1 à 2 cm boven het water uit te kopen. Appelslakken eten graag de eitjes van andere slakken maar ik vermoed-maar weet het niet zeker, de pseudo's zijn muilbroeders- dat een slak niet veel kans krijgt in de buurt van de eitjes van je apisto's te komen, maar tenzij je officieel wilt kweken met ze denk ik eerder dat het een zegen dan een vloek is als ze de eitjes zouden opeten. Bovendien zijn slakken nu niet zo snel dat het niet lukt om ze er tijdelijk uit te vangen als je een keer een nestje wilt groot brengen.

Posthoorns kunnen behoorlijk exploderen in aantal als er genoeg voer beschikbaar is, maar appelslakken leven o.a. van eitjes van andere slakken en die houden dat goed in toom.

Blaashoorns, tja, die heb ik gewoon, min of meer zelfde verhaal als de posthoorns.

Punthoornslakken zie je zelden maar hebben de zeer nuttige eigenschap om in je zand op zoek te ggaan naar eten en dan woelen ze je bodem los.

maar tenzij je officieel wilt kweken met ze denk ik eerder dat het een zegen dan een vloek is als ze de eitjes zouden opeten.

Nee, ik wil juist baby visjes, dat vind ik juist zo leuk! 😉

Ik ga eens rustig op internet kijken naar de verschillende soorten slakken en dan ga ik er ergens de komende weken gewoon een paar ingooien.

De visjes lijken het tot nu toe goed te maken! Ze zijn meteen begonnen met rustig rondscharrelen.
Ze happen en spugen wat zand, en beter nog ze lijken de bruine alg oid op een stuk hout heel lekker te vinden.
De grotten die ik gemaakt heb lijken ze ook wel te waarderen.
Ik krijg ze tot nu toe alleen niet goed op de foto, ik zal vanavond nog eens een poging wagen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan