Apistogramma borellii en 2 mannen of 2 vrouwen?


D

dirkee

Guest
Hoi Mensen

Een paar maanden geleden kocht ik twee Apistogramma borellii's (wildtype?). Kunnen jullie bevestigen dat het inderdaad om deze soort gaat? Zie foto's onder de tekst. De 1e foto is vis1 en de 2e en 3e foto is vis2

Ik denk dat het 2 mannen zijn, maar ze lijken ook wel op A. borellii vrouwen vind ik zelf. Het zijn 2 mannen toch?
Ik had eigenlijk een koppel willen kopen, maar toen de verkoper met zijn netje in de bak ging om de vissen in een zakje te scheppen verkleurden zijn A. borellii's meteen (door stress) en waren de mannen en vrouwen niet meer goed te onderscheiden.

Nu denk ik dus 2 mannen te hebben, waarvan ik er 1 wil verkopen. Daarna wil ik een losse vrouw kopen. zodat ik een koppel heb.
Heel soms vechten ze met elkaar door elkaars lip beet te pakken. Dit lijkt mij ook een teken dat het 2 mannen zijn.

Eén van de vissen heeft ook een rode vlek op zijn anaalvin. Geen idee wat dat is.

Kunnen jullie mij helpen met mijn vragen?

Vis1_foto1.JPG
Vis2_foto1.JPG
Vis2_foto2.JPG
 
Mooi dat het gelukt is om je topic te plaatsen (y)
 
lijken me 2 x zelfde geslacht allezinds, hou groot zijn ze? hoe oud?
nog niet volwassen lijkt me allezinds
want nog niet mooi op kleur

mannen zouden toch almeer kleur hebben denk ik
 
Laatst bewerkt:
Moeilijk te zien, maar mij lijken het twee dames. je zou nog eens wat foto's kunnen plaatsen zodat we het beter kunnen zien.
Zijn ze meer blauw van kleur of geel?
 
Ik heb ze circa 5 maanden. Heb ze als juveniel gekocht. Toen ik ze kocht waren ze een halve centimeter kleiner denk ik. Als ze met elkaar vechten of hun spieren naar elkaar flexen ofzo worden ze geler. Niet blauw volgensmij.
Ze hebben wel beide blauwe stippen op de kieuwplaten. Volgensmij hebben Apistogramma borellii vrouwen dat niet.
Ze zijn circa 3,5 a 4 cm lang.
Vis1_foto3.JPG
Vis1_foto2.JPG
 


2 mannen als je bovenstaande tekst eens leest
 
Heel moeilijk te zeggen, maar het blauw in de kop doet mij toch denken aan mannen, en het rood bij de staartaanzet ook.
Ik denk inderdaad aan A. borelii sp. "Opal".

De rode vlek op de anaalvin is niet meer dan de tekening van de vis, denk ik. En ook dat wijst eerder op een man.

Vrouwen hebben in het algemeen weinig meer kleur dan geel en zwart.
Maar er wordt ook met deze soort veel gekweekt, en bij kweekvormen weet je het maar nooit .....
 
Die tekening op de kop kan ook bij vrouwen voorkomen, zij het vaak minder zichtbaar.
Je zou ook verwachten dat als het mannen zijn, de kleuren zo onderhand wel goed door zouden komen.

Zou ook mij niks verbazen als dit komt door de vele en vele nakweek... tijd voor een flinke lading wildvang m.i.
 

Terug
Bovenaan