Wat is er nieuw

Apistogramma cacatuoides samen met...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Thomba
  • Startdatum Startdatum
gezellig gesprekje gehad bij de lfs, hij vertelde dat het vaak een gekruiste variant is welke er word verkocht. Hij had er op het moment 4 koppels van zitten, maar niet volledig naar mijn smaak (nauwelijks rood). dus heb het even gelaten voor wat het is.

Wel frappant dat het zou gaan om 'koppels' bij een soort waarvan de mannen nogal polygaam zijn...

Mascha&Ivo zei:
Wel frappant dat het zou gaan om 'koppels' bij een soort waarvan de mannen nogal polygaam zijn...

haha ja, vergeef de arme man!
hij heeft ze blijkbaar in ''koppels'' gekocht

Als je trouwens:
(i) weet waar de naam viejita vandaan komt (etymologie);
(ii) weet waar je op moet letten (diagnose)

is duidelijk:
(i) waar de verwarring ontstaat;
(ii) dat de verkochte dieren v��l meer kenmerken delen met macmasteri dan met viejita:

want:
(i) Etymology:
viejita is the vernacular name for Apistogramma spp. in eastern Colombia; diminutive of vieja (Spanish: old woman) vernacular for cichlids and other fishes in various parts of South America (Kullander, 1979);
(ii) Diagnosis:
Apistogramma viejita is easily confused with A. macmasteri. It can be distinguished from A. macmasteri by the following traits: Apistogramma viejita has a relatively slender body shape in males (versus deep, robust body in A. macmasteri).
Caudal fin always round with no extended upper and lower fin rays - no lyretail - on males (versus round to squared off; small upper and lower fin ray extensions - lyretail - on mature specimens).
Lateral band - in neutral mood - narrow, zigzag & almost always continuous from eye to front of caudal spot (versus Lateral band - in neutral mood - wide, zigzag, usually broken into distinct blotches on front half of the body, continuous zigzag band on posterior half).
Dorsal & anal fins in males with moderately extended dorsal spines; tips of dorsal fin spines red; tips of soft part of dorsal & anal fins elongated, extending noticeably beyond the posterior edge of the caudal fin in mature specimens (versus dorsal fin on males with moderately extended spines; tips of dorsal fin spines commonly yellow or gold - Red-shouldered/Rotr�cken form with red or gold tips -, tips of soft part of dorsal & anal fins moderately extended in mature specimens, not extending to the posterior edge of the caudal fin)
Caudal spot: narrow, round to rectangular (versus caudal spot: narrow, vertical oval).

dan waren het vissen met voornamelijk macmasteri genen haha, thanks voor de uitgebreidde info!

mastertaga zei:
Maar Rasbora zijn ook relatief schuw qua karakter.

Daarom combineren veel mensen Apistogramma dan ook met een Nannostomus-soort. Omdat die zelf al flink karakter hebben en daardoor eigenlijk dus ook geen stress zullen ondervinden van de Apisto. Ze worden zelfs bewust als 'bliksemafleider' bij dwergcichliden gezet.
Als het alleen maar om het visuele aspect ging zou ik zelf ook bijv. liever Rasbora galaxy er bij zetten.

Naast dat ik sowieso ook meer ben voor soorten die in het wild ook echt naast elkaar leven met elkaar combineren -maar daar kun je over twisten- vind ik het vanuit die gedachte daarom zo opvallend dat je juist voor kubotai hebt gekozen. 🙂

Zou nannostomus beckfordi of marginatus niets zijn geweest voor je als je espei al hebt gehad? Qua gedrag zijn die nog leuker ook dan kubotai.

Helemaal mee eens !

Ik zou dan ook niet meer twijfelen, de kubotai direct naar de andere bak overplaatsen en een mooie school Nannostomus aanschaffen.
N. eques is trouwens ook een mooie potloodvis, maar wel iets moeilijker te vinden.

Thomba zei:
Ik ga er vandaag toevallig langs,
Word een interessante discussie haha.

Maar hoe herken je ze nou het beste? Wat maakt het onderscheid... en hoe zit het volgens jullie met de kweek van deze soorten?

Je hoeft ze niet te onderscheiden bij de lFS, het is allemaal macmasteri. van de Viejita zwemmen ongeveer 30-60 koppels in europa en een koppel (nakweek van deze wildvang) kost al gauw 100 euro, dus die zullen ze bij de lfs niet snel verwarren.

als ze dus alleen macmasteri hebben, zou de eventuele kweek ook geen probleem moeten zijn?

twijfel, twijfel

tja, eventuele kweek zou niet een probleem moeten zijn.
maar het zijn geen kersenbuiken, het is ook weer niet zo dat het allemaal altijd vanzelf gaat.

Ze zullen zacht, wat zuur water nog steeds op prijs stellen, misschien wel nodig hebben voor het kweken.

Dat het niet vanzelf gaat begrijp ik, met mijn cacatuoides gaat het ook goed, beetje vanuit gaande dat de macmasteri om dezelfde eigenschappen vragen (maar dan wat zuurder water) moet het wel goed kunnen komen.

Bij A. macmasteri volgens R�mer zacht tot middelhard water met een pH van 4,5 tot 7,5. Voor kweek liever richting de ondergrens. Voor A. cacatuoides geldt dat ook harder water met een pH van 4-8 volstaat.

Voor een kweekvorm zoals de triple red cacatuoides ben je toch echt geen ph beneden de 6.5 nodig. PH tussen de 4-8 is lekker ruim, werkt dat niet voor praktisch elke vis? xD

Zwits zei:
Voor een kweekvorm zoals de triple red cacatuoides ben je toch echt geen ph beneden de 6.5 nodig. PH tussen de 4-8 is lekker ruim, werkt dat niet voor praktisch elke vis? xD
Nee dat werkt niet voor elke vis, 4-8 geeft aan dat die zich in dit berijk goed voelt, veel vissen hebben niet zo'n groot berijk (al helemaal niet voor kweek) dat ook nog eens zuur en basisch mag zijn.

zeker waar Jelle, de cacatoides doen het bij mij goed (kweek) op een ph van 7 of iets lager. heb nu 2 nestjes zitten, een van een paar dagen oud, andere 2 weken oud

ik had de ouders dus uitgevangen in de bak waar het eerste nestje was ontstaan, in een andere bak gezet met holen en hout... binnen een week een nieuw nestje met het andere vrouwtje.

Jelle Touwen zei:
Zwits zei:
Nee dat werkt niet voor elke vis, 4-8 geeft aan dat die zich in dit berijk goed voelt, veel vissen hebben niet zo'n groot berijk (al helemaal niet voor kweek) dat ook nog eens zuur en basisch mag zijn.

ik doelde er meer op dat tussen de 4-8 zo ruim is, dat binnen deze ph waardes alles wel wil kweken. niet dat een vis dus ook op 4 en ook op 8 kweekt, maar dat leek mij wel duidelijk.

Waarmee je je dus ook kunt afvragen of die 4 - 8 nog wel ergens op slaat.

Duidelijk zal zijn dat vrijwel (zo niet) alle Apistogramma's zachter water en een pH beneden de 7 eigenlijk wel prefereren boven harder water met een PH boven de 7. Hoe strikt het komt hangt bv. van soort af en nakweek of niet.

Het is inderdaad een ruim berijk, toch ga ik er van uit dat Dr Uwe R�mer dit wel bewust en op onderzoek berust aangeeft. Al kan je je natuurlijk afvragen hoe belangrijk pH dan is. Als ik al die vangverslagen enzo lees, lijkt mij vooral de (lage) geleidbaarheid van belang voor veel soorten.

De Ph schijnt nog wel wat invloed te hebben op het geslacht van het nageslacht, geen idee wat daar van waar is. :S

Daar is onderzoek naar gedaan en dat is op zich een factor ja. Niet de enige factor. Temperatuur is ook een belangrijke. Het 'kruiseffect' tussen temperatuur en pH is ook een factor.

Of "nogal wat" de lading dekt...

Er zijn inderdaad soorten waar dat zo bij is, ik heb alleen nog geen bewijs gevonden dat dit bij alle soorten apistogramma het geval is.

bij de cacatuoides gaat men er van uit dat bij een lagere PH en lagere temperatuur het meerderndeel van het nageslacht vrouwelijk zal zijn.

het huidige nestje zit op 26-27 graden met een ph van 6.8

we zullen zien wat het oplevert, nu nog te vroeg om geslacht te bepalen, eerst maar eens groot zien te krijgen!

altijd leuk om te zien, een nestje!
waarschijnlijk zal het merendeel mannelijk zijn, we zullen het zien 🙂

inimini's weekje oud,

349821_0_82_20151130_13.jpg

worden nu gevoerd met net uitgekomen artemia.

heb alleen nog niet echt het idee dat ze goed eten of op het voer reageren....

Hmmmmzz,
het lijken er toch steeds minder te worden, heeft het misschien nut om met liquifry te werken in de eerste paar dagen bij een nestje?
ze lijken de artemia niet echt te eten

dat wordt ook aanbevolen toch? om de eerste week met liquifry te voeren aangezien de bekkies zo klein zijn dat ze alleen het hele kleine naar binnen krijgen..

zelf voer ik niet meer met liquifry, laat bij mij een soort spinneweb achter op het zand wat allemaal aan elkaar gaat plakken.

ja ik was dit nog niet zo concreet tegengekomen zwits, ik las her en der dat ze vooral op bewegend voer reageren.

ben vanochtend alsnog begonnen met liquifry (eerst even oplossen in water, dan pas toevoegen)

lijkt goed te gaan hier, of het nu aan de liquifry ligt of niet.. de visjes zwemmen sinds vandaag vlot door de bak en ik zie rode (gevulde?!) buikjes.
ik heb een minimale hoeveelheid artemia gevoerd, maar heb ze nu ook voor het eerst zien eten
van de +- 40 jongen(eerste dag) zijn er nu nog 25 over

315538_0_82_20151203_18.jpg

968667_0_82_20151203_18.jpg

811945_0_82_20151203_18.jpg

gisteren mijn filter ook ''veilig'' gemaakt... ik zag er hier een paar in verdwijnen :stom:...eerder aan moeten denken maarja, weer van geleerd.

298499_0_82_20151209_11.jpg

schutkleur...

Dat zijn geen visjes maar slakken toch?

Sorry hahah nu zie ik ze

Nou zeg, zeker een goede schutkleur. Duurde even voor ik het door had 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan