Apistogramma Cacatuoides


D

Dmstar

Guest
Hallo iedereen,
Ik heb een bak van 1.20 bij 50 bij 50 met veel hout en wil er nog meer schuilplekken creëren.
Ik zou graag een mooie groep cacatuoides erin willen doen. Zou er een groep in kunnen van 3 mannen met 6 vrouwen?
Welke andere soorten zouden een goede match zijn met dit visje?

Groeten Melissa
 
Aan de hand van ervaringen die ik heb gelezen/gehoord is 3m/6v goed te doen in een bak van dat formaat.

Zou dan wel de bodem voor hun vrij houden, en een zandbodem aanraden (zijn vissen die wel eens een hapje substraat nemen om te verplaatsen bijvoorbeeld).

er zitten nog helemaal geen vissen in de bak als ik het goed begrijp?
 
Ik heb geen ervaring met meerdere mannen maar in mijn bak met dezelfde afmetingen (1m/4v) claimt 1 vrouw soms al bijna de halve bodem..... Misschien werkt het als je veel obstakels hebt waardoor ze elkaar niet zien
 
Heb momenteel nog 1 heel rustig koppel maanvissen en een antenne baarsje. Ook zwemt er al een 1 koppeltje cacatuoides rond in bak. En tot mijn verbazing kwam ik er vorige week achter dat het koppeltje jongen heeft.
Tot nu gaat het goed en zorgt de vrouw super voor haar kleintjes en durft er geen vis in de buurt te komen.
De bak is met kienhout over de hele lengte ingericht met daarop anubias en javavarens. Het op vlakte water is bedenkt met drijfplantjes
 
Met die maten wordt het wel redelijk spannend. Iemand anders had in een 1.80x60x50 aquarium een kolonie A. trifasciata. Uiteindelijk heeft de meest dominante man alle anderen mannen gedood.

Niet om je te ontmoedigen hoor, want A. trifasciata kan een stuk agressiever zijn, maar dit wordt kantje boord.
 
Je hebt het over 9 vissen die elk een territorium wensen; dat is lastig in deze maat bak en je zult dan echt wel héél veel schuilplekken en gebroken zichtlijnen moeten hebben, maar op zich zou het nèt kunnen denk ik.

Maar als de maanvissen een nest krijgen claimen die ook een behoorlijk stuk bodem, en dan wordt het volgens mij toch ècht te klein.

Ik zou het bij het koppel maanvissen en het bestaande koppel A. cacatuoides (die het kennelijk naar hun zin hebben) laten.
Hooguit zou je er nog een wat hoger zwemmende cichlide bij kunnen zetten, bijvoorbeeld Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide), Laetacara dorsigera (roodborst-acara) of L. curviceps (blauwborst-acara).

En misschien een leuke soort bovenin, liefst vlakbij de oppervlakte.
 
Hallo iedereen,
Ik heb een bak van 1.20 bij 50 bij 50 met veel hout en wil er nog meer schuilplekken creëren.
Ik zou graag een mooie groep cacatuoides erin willen doen. Zou er een groep in kunnen van 3 mannen met 6 vrouwen?
Welke andere soorten zouden een goede match zijn met dit visje?

Groeten Melissa

Ik haal mijn informatie vaak van aquavisie en daar geven ze aan dat je het beste 1 mannetje kunt houden met 5 a 6 vrouwtjes. (link).

Echter op seriouslyfish geven ze weer aan dat je in een kleinere bak prima uit de weg kunt met een koppeltje.. (link)
 
In mijn ervaring met apistogramma is een groep eerder te klein dan te groot. Ik heb nu in een bak van 200x60 8m/2v apistogramma bitaeniata daar komen nog minimaal 6 vrouwen bij. Eerder ook 20 macmasteri in een meter gehad en 25 borreli in 150cm. Hoe meer je er hebt hoe beter de agressie wordt verdeeld. Met meerdere mannen is het ook niet nodig om meer vrouwen dan mannen te hebben. Aangezien je nu al wel een koppel hebt zou ik de bak flink verbouwen als je er nieuwe vissen bij zet, bij voorkeur ook van hetzelfde formaat als wat je hebt. Ik zou dan gaan voor een totaal van 5 koppels, je kan er ook voor kiezen om te wachten wat er gebeurd als je de jongen met rust laat, misschien krijg je dan ook een mooie groep.
 
Mijn plan was inderdaad om de jongen te laten zwemmen en eens kijken wat daar uit komt. Maar die zou ik dus als een groep kunnen laten rond zwemmen.
Het atennebaarsje zwemt gewoon zijn tijd uit en dan komen daar ook geen nieuwe meer van in. Dit is hoe de bak nu is ingericht. Ben nog aan het wachten tot de planten meer gaan groeien en ik wil er nog wat stenen toevoegen en eventueel wat holen in de vorm van halve kokosnoten.
DSC_0570.JPG
 
Ik zou inderdaad nog flink schuilplaatsen toevoegen, dit kan door middel van bladeren (eik,beuk, catappa) of (lage) dichte planten. Wat ligt er trouwens op de bodem, dat lijkt zwart grind (scherp dus). Voor Apistogramma zou ik altijd zand (+turf) aanraden. Ze spoelen erg graag de kieuwen.
 
Ik heb vandaag nog wat mooie kleine stukken steen gevonden om straks nog wat extra schuilmogelijkheden te creëren. Zat er ook aan te denken om misschien wat cryptos voorin te planten. Het is inderdaad zwart grind van 0.3 tot 0.5 MM erin liggen. Zou ik daarover heen een laag collered zand kunnen leggen of graven ze vrij diepen bij het spoelen??
 
Ik zou er geen zand op leggen, dat gaat sowieso mengen waardoor de bodem dicht kan slippen met bodemrot tot gevolg. Dan liever een plek afzetten en een zandstrandje maken.
 

Terug
Bovenaan